انواع بازار برای سرمایه گذاری

بازارها را می توان از نظر سررسید مطالبات مالی به دو دسته عمده تقسیم کرد:

بازار پول:بازار پول همان بازار وجوه کوتاه مدت است که وظیفه پاسخگویی به تقاضای وجوه کوتاه مدت خصوصی و دولتی را بر عهده دارد. فعالان این بازار در درجه اول افراد یا واحدهای دارای مازاد نقدینگی هستند که عموماً به عنوان پس انداز کننده از طریق سیستم بانکی منابع مورد نیاز واحدهای اقتصادی  را در اختیارشان قرار میدهند. به این ترتیب مهمترین رسالت بازار پول ایجادتسهیلات برای واحدهای اقتصادی جهت رفع نیاز نقدینگی ؛  کوتاه مدت و نیز تامین سرمایه در گردش می باشد. این اعتبارات به منظور تامین اعتبار اقلام کوتاه مدت ترازنامه، جبران تنگناهی مالی و نیازهای واحدهای تجاری و واحدهای اقتصدی مورد استفاده قرار می گیرد. اهم ویژگی های بازار پول را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • بالا بودن درجه اطمنان نسبت به باز پرداخت اصل و فرع
  • سرعت انجام معاملات مالی در این بازارها
  • استفاده از ابزارهایی با درجه بالای نقدینگی
  • اعمال کنترل مقامات پولی؛ بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای سیاستپولی

بازار سرمایه:بازار سرمایه بازار دادو ستدهای بلندمدت مالی ؛  مطالبات مالی با سررسید بیش از یک سال است. مثلاً وقتی یک بنگاه تولیدی اقدام به انتشار اوراق قرضه می کند و برای مدت طولانی بهره می پردازد، قصد دارد با وجوه بدست آمده سرمایه گذاری نموده و از بازده حاصله بدهی خود را بازپرداخت نماید. بازار سرمایه به دو زیر بازار قابل تقسیم است.

بازار اولیه: بازار اولیه جایی است که بنگاه اقتصادی می تواند در آنجا دارایی های خود را با منابع مالی بلندمدت مبادله کند. در این بازار منتشرکنندگان اوراق بهادار اقدام به فروش این اوراق می کنند تا وجوه مورد نیاز خود را تامین کنند، دلیل اصلی وجود این بازار وجود بازار ثانویه است.

بازار ثانویه: در این بازار اوراق بهاداری که قبلاً منتشر شده مورد خرید و فروش قرار می گیرد. وجود این بازار دارندگان اوراق بهادار را مطمئن می سازد که می توانند اوراق خود را به راحتی بفروش برسانند و مشکلی از نظر تبدیل به نقد کردن دارائیهای مالی شان نداشته باشند. بازار ثانویه به دو زیر بازار تقسیم می شود:

  • بازار سازمان یافته بورس اوراق بهادار
  • بازار خارج از بورس

بازار های پول و سرمایه شبکه به هم پیوسته ای از زیر بازارها هستند. برخی از این بازارها مکان فیزیکی مشخصی دارند مانند بورس نیویورک، توکیو، لندن و… در نتیجه بازار بورس به یک مکان فیزیکی مشخص و واحدی اشاره دارد که در آن کلیه سفارش های خرید و فروش متمرکز می شود و قیمت اوراق بهادار موجود در این بازار توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین می گردد.بازار خارج از بورس به عکس بازار سازمان یافته بورس مکان مشخصی ندارد، بلکه تنها شبکه ای کامپیوتری ؛ که معاملات خود را از طریق اینترنت انجام می دهند را در بر می گیرد که مراکز آن دفاتر مشارکت کنندگان در بازار است.

منبع

سیلانی،شیما(1393)، تاثیر تغییرات شاخص بازار سهام و نرخها ی ارز و سود  بانکی،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت صنعتی، مرکز آموزش عالی رجایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0