امکان توده‌ای شدن برای آموزش عالی فراهم شده است/ قرار داشتن اساتید دانشگاه‌ها در رأس اعتمادپذیری ‌جامعه

امکان توده‌ای شدن برای آموزش عالی فراهم شده است/ قرار داشتن اساتید دانشگاه‌ها در رأس اعتمادپذیری ‌جامعه

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با سهم دانشگاه‌ها در‌ وسعت بخشی فرهنگی و اجتماعی در‌ جامعه گفت: با توجه به تجربه‌هایی که در داخل و درون دانشگاه‌ها کسب کرده‌ایم، می‌توان اعلام کرد که در حال حاضر رشد دانشگاه‌ها پرتعداد بوده و امکان توده‌ای شدن برای آموزش عالی فراهم شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامرضا غفاری در نشست هم‌اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌ها که امروز (دوشنبه) در محل وزارت علوم برگزار شد، با تاکید بر تعامل دانشگاه و جامعه اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه نگاه و قضاوت جامعه نسبت به دانشگاه‌ها است. اینکه در جامعه نسبت به دانشگاه چه قضاوتی وجود دارد؟
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر علیرغم تمامی مسائلی که در زمینه سرمایه اجتماعی در جامعه مطرح است، اساتید دانشگاه‌ها در رأس اعتمادپذیری جامعه قرار دارند که این امر محل اعتنای مطلوبی محسوب می‌شود.
دکتر غفاری با بیان اینکه موضوع مهم در تعامل بین جامعه و دانشگاه، حفظ اعتماد و افزایش آن است، اظهار داشت: در بخش نخبگان باید بنا بر نوع و میدان فعالیت، دغدغه فردی، نهادی و فرانهادی مورد توجه قرار گیرد و از طرفی کنش‌های این امر معطوف به آینده پیش‌رو است زیرا علم با افق‌های پیش رو در ارتباط دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه در بحث تعامل دانشگاه و جامعه، هر دانشگاه باید سرمایه‌ای داشته باشد، تصریح کرد: سرمایه دانشگاه‌ها برآمده از اقتداری است که هر کدام از آن‌ها باید داشته باشند. همچنین باید بررسی شود محصولی که دانشگاه تولید می‌کند، در جامعه عملکرد مطلوبی داشته باشد.
دکتر غفاری با اشاره به اینکه دانش‌آموختگان باید خطاهایی که در مسیر کار رخ می‌دهد را شناسایی و تغییرات لازم را باز تعریف کنند، گفت: باید به این امر توجه شود که این تغییرات تنها به حوزه اجتماعی محدود نمی‌شود و در بعد علمی نیز محقق خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها باید از نظر شهروندی و حضور در جامعه، بلوغ نظری لازم را داشته باشند، افزود: باید دریابیم دانش‌آموختگان تا چه حد قابلیت گفت‌وگو با نسل‌های بعدی را دارند.
دکتر غفاری در رابطه با سهم دانشگاه در وسعت‌بخشی فرهنگی و اجتماعی در‌ جامعه بیان کرد: در داخل و درون دانشگاه تجربه‌هایی کسب کرده‌ایم و شاهد افت و خیزهای بسیاری بوده‌ایم که بر اساس آن می‌توان گفت رشد دانشگاه‌ها پرتعداد بوده و امکان توده‌ای شدن برای آموزش عالی فراهم شده است.
وی با اشاره به افزایش مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها افزود: متقاعد ساختن جامعه برای خلق جامعه‌ای بهتر از جمله الزاماتی است که دانشگاه‌های حساس به مسائل اجتماعی باید آن را در خود پرورش دهند.
ز.ح ۷۴/ ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

28 فروردین1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0