اقدام های درمانی

دارو درمانی

هادلی و همکاران ، نتایجی را از یک مطالعه 19 آزمودنی که به وسواس فکری ـ عملی کامپیوتر مبتلا بودند گزارش کردند. آنها به دنبال توقف 9 هفته­ای دارو نما به مدت 10 هفته، داروی سیتالوپرام دریافت کردند. در اولین مرحله (مرحله دارونما) آزمودنی‌ها بهبود چشمگیری در ساعاتی که به فعالیت کامپیوتری غیر اصولی می­پرداختن تجربه کردند و این بهبودها در سرتاسر مرحله دوم هم ادامه داشت (مرحله دارو). اگر چه تفاوتهای چشمگیری بین گروهای مصرف داروی سیتالوپرام و داروپلاسبو وجود نداشت این نتایج نشان داد بهبودی که آزمودنیها تجربه کردند می­تواند نتیجه تأثیر دارونما باشد.

ساتروهمکاران ،گزارش کردند که داروی سیتالوپرام اصرار آزمودنیها را برای قمار بازی اینترنتی کاهش می دهد.

 شاپیرا و همکاران ،از نتایج داده­های مرتبط به گذشته از مدیریت داروی که روی 15 نفر از افرادی که استفاده مشکل زا از اینترنت داشتند را گزارش کردند. 5 نفر از 14 (36%) نفرآزمایش­های درمان انفرادی ضد افسردگی دریافت و به نتایج مطلوبی دست یافتند که با عنوان کاهش معتادل و مشخص در استفاده از اینترنت، تعریف شد. از بین 9 نفری که آزمایش­های ؛ مثل فلوکستین، پارادوکسین، سرترالین دریافت کرده بودند فقط در دو نفر نتایج رضایت­بخشی مشاهد شد و همچنین از بین 24 نفر مورد آزمایش که یک داروی تعدیل کننده رفتار دریافت کرده بودند فقط در 14 نفر از آنها نتایج مثبتی مشاهده شد این پاسخهای مطلوب وقتی در آزمایشها به طور همزمان از محرک­ها یا داروهای ضد افسردگی استفاده شد به 75/0 افزایش یافت.

روان درمانی

پارسنز، بیان کرد که درمان شناختی- رفتاری برای درمان اعتیاد اینترنتی اصلاح شده است مشاهده کرد که این روشها برای بسیاری از درمانگران حوزه درمان سلامت روانی که به آن آشنا هستند نه تنها برای درمان سوء مصرف مواد بلکه برای اعتیادهای غیرشیمیایی، مثل اعتیاد اینترنتی بکار می­برند.  آنها این تکنیک­ها را برای یک دانشجو 18 ساله کالج که اینترنت معتاد بود بکار بردند. اخیراً راهنمایی را، برای درمانگران که با معتادان به اینترنت کار می­کنند ابداع کرد. که تکنیک­های شناختی- رفتاری درآن بکار می­رود او می نویسد حالتهای عاطفی، شناختهای انطباقی و وقایع زندگی می­تواند بعنوان رها سازی برای رفتار هرزه گری اینترنتی بکار رود. رها سازهای عاطفی شامل: افکار منفی و احساساتی مثل احساس افسردگی، ناامیدی و بدبینی می­شوند. شناختهای انطباقی تعمیم افراطی، انتزاع انتخابی، بزرگ نمایی، شخصی­سازی که ممکن است با سوء استفاده از اینترنت همراه شود. و او تمرینات ذیل را برای پرهیز کاربران مشکل دار اینترنت پیشنهاد می­کند:

  • تمرین رفتار مخالف.
  • متوقف کنندهای بیرونی : مثل یک هشدار دهنده، زمانی که جلسه استفاده از اینترنت پایان پیدا کند.
  • تنظیم محدویت زمانی.
  • تنظیم اولویت های وظایف کاری برای رسیدن به اهداف اینترنتی در طی هر جلسه استفاده ازاینترنت.
  • استفاده از کارت­های یادآور که روی کامپیوتر نصب می­شود که پنج مشکل عمدی که به وسیله اعتیاد اینترنتی به وجود می­آید روی کارت ها لیست شده است. و شامل یک لیست موازی از پنج فایده عمده کاهش استفاده از اینترنت است.
  • ایجاد یک سیاهه شخصی بخاطر اینکه درمانگر به مراجعه کمک کند که فعالیت­های را برای دور کردن او از کامپیوتر جایگزین شود.
  • کتابهای خود یاری و نوارهای بصورت برخط در دسترس هستند که ممکن است برای بعضی از افراد معتاد به اینترنت مفید باشد.

 رفتاردرمانی

رویکرد رفتارنگری، با اعتقاد بر این که اصولاً شرطی شدن­ها و پاداش­های نهفته در فن­آورهای ارتباطی، موجبات وابستگی و اعتیاد کاربران را پدیدآورده است، خط ­مشی درمانی منزجر کردن کاربر، از فن­آوری مورد نظر را مدنظر خود، قرار می­دهد. و روش درمانی رفتاری دیگری که در همین زمینه مؤثر واقع می­آید، روش کم اثر کردن تدریجی حساسیت است. مبنای این روش درمانی، کاهش تدریجی حساسیت فرد است .

منبع

رضوی،سیدابولفضل(1391)، ارتباط وابستگی به اینترنت با گرایش به غرق وجذب شدن در محیط مجازی در کاربران اینترنتی ،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی بیرجند

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0