مفهوم رسانه های جدید

سی سال پیش چارلز رایت جامعه شناس، ارتباط جمعی را با سه ویژگی زیر تعریف کرد :

  • معطوف به مخاطبان نسبتاً زیاد ، ناهمگون و ناشناس .
  • پیامها به طور عمومی انتقال پیدا می کنند ، اغلب برنامه ریزی شده اند تا همزمان به بیشتر افراد مخاطب بر سند ؛ خصلتی گذرا دارند .
  • ارتباط گر خود سازمان پیچده ایی است یا در سازمان پیچیده ای عمل می کند که هزینه زیادی را در بر می گیرد.

این تعریف خیلی از چیز هایی را که ارتباط جمعی ( عمدتاً روزنامه ، مجله ، رادیو ، تلویزیون ، سینما ، عکس وکتاب ) می دانیم ، خلاصه کرده است .اکنون تغییرات در فناوری ارتباطات به سرعت رخ می دهد ، به طوری که بیشتر از یک” انقلاب  ارتباطی ” صحبت می شود . از جمله این فناوری ها ی جدید ، تلویزیون کابلی ، رایانه های خانگی ، دستگاه های ویدیوئی ، ماهواره ، انتقال الکترونیکی اطلاعات ( ویدئو تکست و تله تکست ) ، چند رسانه ای ( رسانه جدیدی که انتشار ، تلویزیون ، صوت و رایانه را ترکیب می کند ) ، لوح های فشرده و تلویزیون است .یکی از پیام های فناوری جدید این است که دیگر به سادگی مشخص نیست که چه چیزی ارتباط جمعی است و چه چیزی ارتباط جمعی نیست . مرز میان ارتباط جمعی و دیگر اسکال ارتباط ، چندان روشن نیست.

تلویزیون کابلی جایگزین هایی برای سه شبکه تجاری و شبکه پخش عمومی فراهم می کند . تلویزیون کابلی که بر اساس اشتراک قابل دسترس است ، اکنون در 57 درصد خانوارها ی صاحب تلویزیون در آمریکا وجود دارد . از تلویزیون کابلی ، مخاطبان بیشتری برنامه های ویژه دریافت می کنند ، با کانال هایی که مجموعه برنامه های آن ، خبر ( شبکه خبر کابلی ) ، وضعیت آب وهوا ( شبکه آب وهوا ) ، ورزش ( ای اس پی ان  ) ،موسیقی ( ام تی وی ، و وی اچ وان) ، زبان اسپانیایی ( اس آی ان (برنامه مربوط به سیاه پوستان است ( بی ای تی) . اکنون فیلم های جدید با نمایش بدون تبلیغات با پراخت مبلغی اضافی از مراکز خدماتی مثل اچ بی او یا شو تایم  قابل دسترسی است . اشتراک تلویزیون کابلی از صفر درصد در سال 1980 به 18 درصد در سال 1989 رشد کرده است. از این گذشته 18 درصد دیگر ،  ایستگاه های تلویزیونی مستقل را تماشا می کنند .

در دهه های اخیر ، تلویزیون از رسانه ای با چهار انتخاب برای بیننده در بسیاری از نقاط به رسانه ای با بیش از پنجاه انتخاب تغییر کرده است . علاوه بر این بسیاری از سیستم های کابلی ، دسترسی عمومی یا دسترسی محلی به کانال هایی را فراهم می کند که در حکم بخشی از برنامه ریزی معمولی آنهاست . کانال هایی قابل دسترس عموم ، معمولاً با حداقلی از آموزش ، برای عموم افراد فرصتی را فراهم می کنند تا برنامه ها یا پیام های تلویزیونی خاص خود را ایجاد و از نظر زمانی برنامه ریزی کنند و انتقال دهند . این یک تغییر انقلابی در تلویزیون است که خیلی از مردم از آن اطلاع ندارند و افراد بسیار کمی از آن بهره گرفته اند. رایانه های خانگی ، قدرت و سودمندی رایانه الکترونیکی را به حدی قابل دسترس ساخته اند که شخصی معمولی از عهده خرید آن برآید و بتواند به خانه ببرد و برروی میز نصب کند . این رایانه های خانگی ، کارکرد های زیادی دارند ، از جمله نوشتن ، آموزش ، تحلیل مالی ( بر برنامه های انتشار صفحات ) و تفریح و سرگرمی . رایانه در عین حال ابزار خلاقی است که بسیاری از کارهایی را که رسانه های خلاق سنتی مثل ماشین تحریر ، قلم ومداد ، کتاب واسباب موسیقی انجام می دادند ، اضافه کارهای خیلی بیشتری انجام می دهد .

 رایانه ” نخستین فوق رسانه  ” خوانده شده است، زیرا می توان از ان به طورپویا برای شبیه سازی جزئیات هر رسانه  دیگری استفاده کرد . رایانه خانگی با اتصال به یک مودم می تواند موجب دسترسی به خدمات ویدئو تکست ، بانک های اطلاعاتی و بولتن های اعلانات مربوط به انواع موضوعات شود . دستگاه های ویدئو امکان ضبط و پخش تصاویر و برنامه های تلویزیون را می دهد . از این دستگاه ها می توان برای ضبط برنامه ها یا فیلم ها و نمایش بعدی آنها در وقت دیگر ( تغییرزمانی ) یا برای نمایش نوار های کرایه شده یا خریداری شده استفاده کرد .اکنون دستگاه های ویدئویی در 70 درصد خانوار های آمریکایی وجود دارد .فیلم های متنوعی را که بعضی از آنها از راه های دیگر قابل دسترسی نیست ، می توان با نوار های ویدئویی مشاهده کرد ، از جمله فیلم های اصلی سینمایی ، فلیم های که در جه بندی x  و درجه بندی ان سی هفده دارند دارند ، ورزش روزمره و دیگر برنامه های خود یاری. در بعضی نواحی دنیا که پخش تلویزیون تجاری محدودیت دارد ، نوارهای ویدیوئی وسیله ارتباطی است . گفته شده است که در مسکو ، فیلم رمبو یک فیلم ویدیوئی محبوب است که 300 دلار فروخته می شود.

انتقال ماهواره ای علائم الکترونیکی به طرق زیادی مورد استفاده قرارمی گیرد . شبکه های تلویزیون کابلی  از ماهوار ه ها برای ارسال علائم خود به سیستم های کابلی که برنامه های آنها را توزیع می کنند ، استفاده می نماید . آنتن های ماهواره ای که به قیمت 1500 دلار یا نزدیک به این مبلغ خریداری شده اند به کاربران امکان می دهند این علائم را دریافت کنند .بعضی از سرویس های کابلی مثل اچ بی او ، علائم ماهوار ه ای خود را ” قفل ” می کنند تا مانع از دریافت رایگان آنها شود . چند روزنامه که در سطح ملی منتشر می شوند ، از جمله وال استریت جورنال ، یو اس ای تو دی و نیویورک تایمز نیز از ماهوار ه استفاده می کنند تا مطالب روز روزنامه را به روش الکترونیکی به کارگاه های چاپ در اطراف کشور ارسال نمایند ، روزنامه اینترنشنال هرالد تریبون همین کار را برای انتشار در سراسر دنیا انجام می دهد .  انتقال الکترونیکی خبر سیسمتی است که از طریق آن استفاده کننده در منزل خبری را که مورد علاقه اش است را انتخاب می کند ، سپس آن را بر صفحه تلویزیون یا رایانه خانگی منتشر می کند .

ویدیو تکست شکلی از ارسال الکترونیکی خبر است که در آن فرد از یک رایانه خانگی یا ترمینال ویژه ای ، معمولاً تز طریق یک خط تلفن ، برای اتصال به یک رایانه مرکزی استفاده می کند . سپس استفاده کننده گزارش های خبری ، تبلیغات یا دیگر اطلاعاتی را که با خط تلفن فرستاده شده و بر صفحه رایانه یا ترمینال به نمایش درآمده است ، در خواست می کند . تله تکست ، سیستم مشابهی است که از دستگاه تلویزیون و کابل استفاده می کند . در تله تکست ، استفاده کننده به طور واقعی با سیستم اطلاعات تعامل نمی کند ولی میتواند از تعداد ” صفحات ” زیادی که بر روی صفحه تلویزیون خانگی به نمایش در می آید ، انتخاب کند . اما اقتباس ویدیو تکست و تله تکست ممکن است مانند اقتباس تلویزیون کابلی و ویدیو نباشد . هزینه زیاد و دشواری استفاده ، عواملی است که پذیرش عمومی سیستم های اطلاعاتی تعاملی را کند می کند. فرا رسانه ، که انتشار تلویزیون ، صوت و کامپیوتر را با دسترسی مشترک به یک ترمینال کامپیوتری ترکیب می کند ، نیز با امتیازات ارتباطی و دسترسی متمایز شده است .

به طوری که استفاده کننده می تواند  به آسانی در اطراف یک محیط اطلاعاتی  چند رسانه ای حرکت نماید . برای مثال فرهنگ فرارسانه  به استفاده کننده اجازه می دهد به جستجوی موزارت  بپردازد و سپس از میان مطالب خواندنی راجع به سابقه وی چیزهایی را انتخاب نمایند ، به برخی از امتیازات موسیقی وی توجه کند و واقعاً یک سمفونی موزارت را بشنود . استفاده کننده می تواند با فشار ” دکمه ها ” بر روی صفحه کلید رایانه به ” مقالات ” بیشتر راجع به سبک کلاسیک سوناتا ، شگفتی های کودکی ، سالزبورگ یا زندگی در آلمان قرن هیجدهم برسد . فوق کارت ، برنامه ای که برای کامپیوتر مک اینتاش در دسترس است ، بعضی از ویژگی های نوعی از فرارسانه را تشریح می کند . سی دی رم ( دیسک فشرده اطلاعات که فقط قابل خواندن است ) ابزاری است برای ذخیره مقدار زیادی از اطلاعات بر روی دیسک فشرده ای از همان نوع که اکنون برای ضبط موسیقی استفاده می شود . این فناوری جدید که اطلاعات قابل مشاهده را ذخیره می کند ، چنان کاراست که می توان با استفاده از آن کل یک دانشنامه را بر روی یک دیسک ذخیره کرد . علاوه بر این ، سی دی رم می تواند انواع اطلاعات شامل تکست ، صوت و تصاویر متحرک بسیار مشابه فیلم های سینمایی را ذخیره کند .

سی دی رم بخوبی با فرارسانه هماهنگ می شود . سی دی رم نیازمند نوعی تعامل است تا به استفاده کننده امکان دسترسی به میزان وسیع اطلاعات خود را بدهد . برنامه هایی مثل کارت برتر این مقصود را خیلی خوب برآورده می کند . تلویزیون شفاف سیستم جدیدی از تلویزیون در حال تحول است که در آن صفحه شفافیت خیلی بیشتری دارد و در واقع انتظار این است که تصویر به اندازه یک اسلاید 35 میلی متری وضوح و دقت داشته باشد . اما مزایای تلویزیون شفاف خیلی بیشتر از تصویر ظریف و واضح است .{ با این سیستم } ماهیت برنامه ریزی تلویزیون احتمالاً تغییر خواهد کرد . تلویزیون با شفافیت پایین که ما به آن عادت داریم ، میزان جزئیاتی را که می توان بر روی صفحه قرارد اد محدود کرده و این امر بر محتوای برنامه اثر گذاشته است . تصویر تلویزیون استاندارد در نشان دادن چند نفر ، همزمان در قاب موثر بوده است ولی نه بیشتر از این . این امر منجر به تحول انواع خاصی از برنامه  مثل کمدی وضعیت  شده است . تلویزیون شفاف امکان نمایش صحنه های با چشم انداز و گستردگی بیشتر را فراهم می کند و احتمالاً کیفیت را چنان تغییر می دهد که نمی توانیم آن را تصور کنیم . تلویزیون شفاف امکان تصاویر متعدد یا ” پنجره پنجره ” بر صفحه دستگاه تلویزیون را نیز می دهد . این به این معنی خواهد بود که بیننده در حقیقت می تواند شاهد تماشای شش برنامه در یک زمان باشد یا یک بازی فوتبال را از طریق پنجره کوچکی که در گوشه راست بالای صفحه زیر نظر داشته باشد ، در حالی که فیلمی را بر روی باقی صفحه تماشا می کند.

منبع

موسوی، سیدعرفان(1392)، نقش تلفن همراه در تعاملات میان فردی و ارتباطات اجتماعی(مطالعه موردی شهروندان کرج)، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0