اطلاع رسانی وارتباطات باوب

از ديرباز اطلاعات نقش مهم و حياتي در زندگي انسا‌نها ايفا کرده است. در همين راستا در طول زمان امکانات ارتباطي متعددي ايجاد شد، تا کار جمع آوري، ذخيره و توزيع اطلاعات را به نحو مطلوب تري انجام دهد.ارسال پيام توسط کبوتران نامه بر،ايجاد چاپار پستي و پيک جهت توزيع سريع اطلاعات در بين مناطق مختلف نمونه‌هايي از تلاش‌هاي بشر جهت گردش اطلاعات در زمان‌هاي دور است. اما در دهه‌هاي اخيرشيوه‌هاي گردآوري، توليد و توزيع اطلاعات تغييرات اساسي يافته اند. با ايجاد و توسعه وب، به مطالعه و پژوهش در اين حوزه نو ظهور گرايش زيادي پديد آمد. در آغاز دهه 1990 و پس از رواج اينترنت و بدنبال آن وب ، کاربران با مسائلي مواجه شدند که پاسخي براي آن وجود نداشت.

با افزايش اينگونه مشکلات و رواج کاربري اينترنت،افرادي به مطالعه و بررسي علمي‌‌موضوعات مرتبط با وب و اينترنت علاقه‌مند شدند و زمينه پژوهشي جديدي شکل گرفت.در عصر حاضر فناوري‌هاي ارتباطي با کامل کردن فرآيند اطلاع رساني و ارتباطات، توزيع اطلاعات را به قدري آسان ساخته‌اند که افراد در هر کجا که باشند در کمترين زمان ممکن به اطلاعات مورد نياز خود از اقصي نقاط دنيا دست ‌مي‌يابند. بدين ترتيب اطلاعات مورد نياز افراد در هر زمينه به سرعت و سهولت و به طور مستمر و مداوم در اختيار آنها قرار ‌مي‌گيرد. در اين راستا فناوري‌هاي نوين با پيشرفت روزافزون خود اطلاعات بيشتري را توليد، ذخيره، پردازش و توزيع ‌مي‌کنند. نتيجه آنکه شاهد پديده اي به نام وفور اطلاعات و يا به قولي «انفجار اطلاعات» هستيم. انفجار اطلاعات عبارت است از رشد سريع اطلاعات انتشار يافته و آثار حاصل از اطلاعات اضافي.

وقتي حجم اطلاعات زياد مي‌شود مديريت اطلاعات سخت‌تر مي‌شود و کار به اضافه‌بار اطلاعاتي ‌مي‌انجامد.حجم،شايداولين چيزي باشدکه با فکر کردن در مورد اضافه باراطلاعات به ذهن ميرسد. اغلب ما مقادير بسيار زيادي از اطلاعات را صرفاً جهت دستيابي به بخش کوچکي که به آن نياز داريم، بسته بندي مي‌کنيم. نيسبيت، در اين زمينه مي‌نويسد: برخي از دانشمندان که غرق در داده‌هاي فني هستند، مدعي‌اند، انجام مجدد يک آزمايش،از بررسي اينکه آيا اين آزمايش قبلاً در جايي ديگر انجام شده است يا خير، وقت کمتري مي‌گيرد.شايد اين سخن نيسبيت، تا حدي اغراق‌آميز به نظر برسد، اما احتمالاً بيش از آن چه ما حاضر به تصديق آن هستيم، درست است.

تخمين ميوري،در مورد اين مسأله چنين است:در هر 24 ساعت، حدوداً 20 ميليون کلمه اطلاعات فني ثبت مي‌شود. خواننده‌اي که بتواند در هر دقيقه 1000 کلمه مطالعه کند، ظرف 5/1 ماه و در هر روز 8 ساعت، مي‌تواند دستاوردهاي فني يک روز را مطالعه کند و در اين مدت اگر بخواهد به همه‌ي اطلاعات فني موجود دسترسي پيدا کند، 5/5 سال عقب خواهد بود.اززمان پيدايش خط به اين سو بزرگترين تحول صورت گرفته توسط بشر اختراع و همگاني شدن اينترنت باشد که به واسطه آن تقريبا تما‌مي ‌دانش و علوم بشري در فاصله يک کليک از محققين و مردم عادي قرار گرفته است، آنهم  نه بصورت يک کتابخانه اي عادي بلکه بصورت منبع اطلاعاتي که دائما و در هر لحظه به روز ميشود. هر دوره از تاريخ بشري را نا‌مي‌در خور گذاشته اند: عصر سنگ، عصر آهن، عصر مس و… تا اين دوره که بدليل فراواني بيش ازحد اطلاعا ت آن را عصر اطلاعات نام نهادند که اگر نگوييم تنها راه دسترسي به اين حجم انبوه اطلاعات، حداقل موثرترين راه دسترسي به آن اينترنت است.

يکي از نتايج اين همه اطلاعات، اين است که يافتن اطلاعات مورد نظر رفته رفته سخت‌تر مي‌شود.مابايد مشخص کنيم که چه اطلاعاتي براي ما مفيدند،کدام مفيد نيستند و نيز چه جاهايي رادر هنگام لزوم بايدجست‌وجو کنيم.به گفته دکتر مارتين هيلبرت،از دانشگاه کاروليناي جنوبي ما دقيقا در ميانه عصر اطلاعات قرار گرفته ايم. وي ‌مي‌گويد: ۱۰۰ سال پيش مردم در بهترين حالت در طول زندگي خود به اندازه ۵۰ کتاب اطلاعات کسب ‌مي‌کردند اما امروزه بيشتر کودکان صدها فيلم مختلف را تماشا ‌مي‌کنند. نکته اين جاست که مغز انسان قابليت‌هاي فوق العاده اي در فهم و پردازش اطلاعات مختلف دارد و هرقدر اطلاعات دريافتي آن افزايش پيدا کند، توانايي بيشتري براي پردازش آن‌ها دارد.

محققان ‌مي‌گويند اکنون نزديک به ۲۹۶ اگزابايت اطلاعات در سراسر جهان در جريان است که اين ميزان تقريبا ۳۱۵ برابر سنگريزه‌هاي روي زمين است.

گوگل يا ساير موتورهاي جستجوي موفق در اين گرداب گسترده گيتي، ناچارند الگوريتم‌هاي خود را خيلي زود به زودتر از اين تغيير بدهند، آنها مجبورند براي اينكه آن بالا باقي بمانند صفحات بيشتري را بيابند و آنها را به مجموعه ايندكس شده خود اضافه كنند، مجبورند اين كاسه را هر چه سريعتر و حرفه‌اي تر هم بزنند. در عين حال، كاربران هم مجبورند مهارت در جستجوهايشان راحرفه‌اي تر كنند و صاحبان سايت‌هاووبلاگ‌هاهم بايد بااين تحولات گام بردارند .

سريعترين رشد را در بخش اطلاعات، بخش رايانش دارد، چنانچه در دو دهه اي که اين تحقيق انجام شده، ظرفيت رايانش جهاني سال به سال 58 درصد رشد ميکند. البته اين ميزان شايد در نظر بسيار بزرگ باشد، اما هنوزهم در مقابل پردازش اطلاعات و گنجايش ذخيره سازي ناچيز است . درگزارشي ديگر شركت تبليغاتي ساس ،  پيش‌بيني كرد كه تا سال ٢٠۱۵ حجم اطلاعات موجود در جهان به ۱۵ زتابايت؛هرزتابايت يک هزار اگزابايت است؛برسد.به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،شركت ساس هشدارداددرصورت اتخاذنشدن تدابير لازم براي مديريت اين حجم ازاطلاعات، تاثيرات منفي برمشاغل مختلف واردخواهدشد.

منبع

علامی،سارا(1390) ، نظرات متخصصین اطلاع رسانی در مورد اضافه بار اطلاعاتی وب ،پایان نامه کارشناسی ارشد،اطلاع رسانی وکتابداری،دانشگاه آموزش مجازی اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0