اصول نظريه رشدي سوپر

بزعم سوپر،جهت رشددر مسير شغلي اصول مهمي‌وجود دارد كه عبارتنداز:

  • افراد از نظر استعداد و توانايي و علاقه وارزشها با يکديگر متفاوت هستند پس هر فردي استعداد موفقيت درتعدادي شغل را دارد.
  • هر شغلي نيز يک سري ويژگي‌ها را مي‌طلبد يعني براي موفقيت در آن شغل وجود خصوصياتي در فرد لازم است.
  • فرد شغلي را انتخاب مي‌کند که با پندارش از خود متناسب باشد.
  • در رشد خودپنداره فرد عوامل متعدد فردي، اجتماعي و اقتصادي موثر است.
  • رشد فرد در مراحل مختلف زندگي، انتخاب‌هاي او را دستخوش تغييراتي مي‌کند.
  • با فراهم شدن امکانات و رشد استعدادها و رغبت‌ها مي‌توان رشد حرفه اي را افزايش داد.
  • رضايت شغلي يعني حرفه فرد چقدر توانايي پاسخگويي به نيازها و توانايي‌هاو رغبتهاي فرد را دارد.
  • کار روش زندگي فرد را تعيين مي‌کند.

از مفاهيم اساسي نظريه‌هاي رشدي، ‌تغيير افراد در خلال مراحل رشد و پذيرش تغييرات نقش‌هاي زندگي است. خودپنداره عامل اصلي و هسته اي در اين گونه نظريه‌هاست.افراد در خلال مرحله مكاشفه بايد خودشان رادرمحيط كاري ابراز كنند.در بهترين حالت افراد خودپنداره واقعي شان را در محيط كار نشان مي‌دهند.  ديدگاه سوپر به ضعف نظريه‌هاي رشدي اشاره دارد، زيرا آنها در درجه اول روي انتخاب شغل متمركزند و از دغدغه‌هاي شغلي بزرگسالان غفلت كرده‌اند. از نظريه‌هاي رشدي ياد مي‌گيريم كه انتخاب شغل افراد به سبب خودآگاهي شان مرزبندي مي‌شود از عوامل تعيين كننده خودآگاهي مي‌توان به طبقه اجتماعي، ‌سطح علايق، ‌تجارب مربوط به جنسيت اشاره كرد. در اين رويكرد نقش اوليه مشاور كمك به مراجعان است به منظور شناخت رشد منحصر به فردشان و اثر آن بر ادراك نقش‌هاي زندگي كه البته  نقش‌هاي كاري رانيز در بر مي‌گيرد.

خودپنداره

سوپر،درميان ديگر صاحبنظران به اهميت خودپنداره در روند انتخاب شغل تاکيد بيشتري دارد.او معتقد است که پندار فرد درباره خودش يکي ازعوامل اصلي انتخاب شغل مي‌باشد بعقيده اوخويشتن پنداري هميشه درحال تغييرست وانتخاب حرفه ورشد حرفه اي در تمام طول عمر مراحلي تکاملي رامي‌گذراند.

خودپنداره شغلي از طريق رشد رواني و جسمي‌، مشاهدات کاري،  آشنايي با کارمندان و شاغلين محيط‌ها و تجارب عمومي‌شکل مي‌گيرد و نهايتا تفاوتها و شباهتهاي بين خود و ديگران مقايسه مي‌شود.  کاربرد عملي و اصلي خودپنداره آن است که افراد خودپنداره‌هايشان را وارد مشاغلشان مي‌کنند و از اين طريق خودشان را ابراز مي‌نمايند. فرآيند رشدي خودپنداره چند بعدي است هم عوامل دروني مثل استعدادوهم شرايط بيروني مثل تعاملات شاخص‌هاي اصلي در رشد خودپنداره هستند.

منبع

جمالی،صفورا(1389)، بررسي مقايسه‌ي دغدغه‌هاي شغلي پرستاران در بيمارستان‌ها، پایان نامه کارشناسی ارشد،گرایش مشاوره وراهنمایی،دانشگاه آزاداسلامی مرودشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0