ویژگی‌های تلفن همراه و آسیب‌شناسی آن ها

پژوهش‌های انجام گرفته درباره تلفن همراه نشان می‌دهد كه استفاده اجتماعی در دلایل اولیه پذیرش این فناوری وجود نداشته است. در واقع كسب و كار دلایل نخستین پذیرش این وسیله بوده است، اما در مدت كوتاهی به استفاده ارتباطی عمده كاربران تبدیل شده است. اگر از تلگراف چشم بپوشیم ارتباطات از راه دور از زمان اختراع تلفن توسط گراهام بل در سال 1876 وجود داشته است. با وجود تلفن، ارتباط زنده و مستقیم میان مردم از مكان های متفاوت و فاصله های دور، امكان پذیر شد. تلفن همراه دومین گام در تغییر بنیادین شیوة ارتباط انسان ها با یكدیگر است. تلفن همراه، جهشی كیفی و گامی مجزاست.

سرویس پیام كوتاه(SMS): نام فناوری ارسالی متون كم حجم از طریق تلفن همراه است كه اكنون در میان جوانان و اهالی تجارت خواهان بسیار دارد. علاوه بر این سرویس پیام چند رسانه ای MMS اجازه می‌دهد تا متون به همراه صدا و تصویر بر روی تلفن‌های همراه منتقل شوند و بر جذابیت سرویس پیام كوتاه نسبت به پست الكترونیكی افزوده است.

در برخی موارد با همین پیام كوتاه بسیاری از فعالیت‌های تجاری را می‌توان پیگیری نمود و نسبت به پرداخت قبوض و انتقال حساب‌ها اقدام نمود. پیگیری ارسال بسته‌های پستی، زمان پرواز هواپیماها، وضعیت آب و هوای شهرها، خلافی اتومبیل و همه‌پرسی‌های تلویزیونی را هم می توان به این فهرست افزود. حتی مدارس و بیمارستان‌ها می‌توانند برای تذكر به والدین دانش‌آموزان یا بیماران‌شان از این سرویس بهره بگیرند.

پژوهشی كه در انگلستان توسط كریستال انجام شد نتایجش نشان داد كه 81 درصد كاربران تلفن همراه در انگلستان بین 15 تا 24 سال سن داشتند و عمدتاً از خدمات پیام كوتاه برای گسترش روابط اجتماعی خود استفاده می كنند. 37 درصد از این پیام‌ها ابراز عشق یا تنفر بوده‌اند هر چند كه كاربردهای دیگری همچون تهدید، اشاعه شایعات و حتی تماس‌های مشكوك قاچاقچیان موادمخدر هم در آن دیده شده است.

با وجود این در سال‌های اخیر طبق نقل كریستال 65 درصد از پیام‌های كوتاه ارسالی تنها به منظور سرگرمی و نه اهداف جدی خاص فرستاده شده است. میزان این پیام‌های كوتاه تا به حدی است كه تنها در ماه آگوست سال 2000 میلادی 8 میلیارد پیام كوتاه در جهان ارسال شده است. چین بزرگترین بهره گیرنده تلفن همراه در جهان به شمار می‌رود به طوری كه در سال 2003،244 میلیون نفر از این سرویس استفاده داشته اند. پیام‌های كوتاه مزایا و معیابی دارند.

نخست آن كه به هنگام دریافت پیام كوتاه حضور دریافت كننده در پای تلفن ضروری نیست. این سرویس سریع و ارزان است و از درگیری در مكالمات طولانی و بی‌مورد جلوگیری می‌كند و می‌تواند گروه بسیاری را در آن واحد پوشش دهد. یك امتیاز دیگر این پدیده خصوصی بودن آن است به این شكل كه ما می‌توانیم بدون صحبت و ایجاد مزاحمت برای دیگران پیام خود را مخابره كنیم. از محدودیت‌ها ی آن می توان به محدودیت حروف ارسالی حداكثر 160 نشانه اشاره كرد و همین مساله سبب به‌وجود آمدن قراردادهای نوشتاری ویژه و رمزی به هنگام ارسال پیام شده است. چنین تخمین زده شده است كه 72 /. جمعیت اروپای غربی تلفن همراه دارند.

بر طبق زمینه‌یابی گسترده، نوكیا از 3300 نفر بیش از 80 /. از این افراد عنوان نمودند كه از سیستم SMS یا همان پیام كوتاه به وفور‌ استفاده می‌كنند. دیگر پژوهش‌ها نشان داده است كه 80 /. از افراد 14 تا 16 ساله تلفن همراه، داشته و از پیامك بهره می‌برند. در پژوهش دیگر تورلو در خصوص پیامك های دانشجویان دوره لیسانس تنها یك سوم پیام‌های آن‌ها محتوای اهداف عملی و كاربردی داشت و بیشتر شامل كاربردهای عاطفی، ابقاء دوستی‌ها و روابط عاشقانه و اجتماعی، دلبستگی و صمیمیت بالا بود. به نظر می‌رسد پیامك‌های متنی فرصتی را برای تماس شخصی صمیمی فراهم می‌سازند. در حالی كه همزمان ضرورت كناره گیری، مدیریت خود اظهاری و درگیری را نیز امكان پذیر می‌نمایند.

قابلیت اتصال به اینترنت: از دیگر كاربردهای تلفن همراه قابلیت اتصال به اینترنت است كه این سرویس در بین كاربران ایرانی بسیار رایج است. با تمركز بر جوانب مثبت استفاده حرفه‌ای از اینترنت مك كنا، گرین و گلسون تلاش نمودند تا در خصوص پیامدهای بین فردی و اجتماعی اینترنت نیز به تحقیق بپردازند. مك كنا و بارق دریافتند كه استفاده منظم و پیوسته از پست الكترونیكی و پیامك تلفن همراه و مشاركت در گروه كاربران زندگی آن‌ها را بهبود بخشیده بخصوص كسانی كه مشكلاتی در حوزه ارتباط چهره به چهره تجربه كرده اند (افرادی كه از نظر اجتماعی آشفته یا تنها هستند و یا هویت‌های گوشه گیر و حاشیه‌ای دارند.

نتایج حاصل از برخی مطالعات اپیدمیولوژیك بیانگر آن است كه امواج تلفن همراه حتی با چگالی توان كمتر از حد مجاز می تواند باعث بروز علائمی مانند سر درد، احساس گرما در گوش، ضعف حافظه و خستگی گردد. ارتباط معنی‌داری بین مدت مكالمه،‌ تعداد مكالمه در روز با بروز علایم وجود دارد.

در خصوص آنتن‌های گیرنده و فرستنده و قرارگیری آن‌ها تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند كه علایمی مانند سردرد، اضطراب، افسردگی و خستگی را در ساكنان اطراف آنتن‌ها گزارش شده است. كرافت، چاندلر و بورگیس و همكاران عنوان كردند كه لوب گیجگاهی بیشتر در معرض میدان‌های الكترومغناطیس حاصل از تلفن همراه می‌باشد. كیزیلی و همكاران عنوان نمودند كه گوش استفاده‌كنندگان در ضمن صحبت با تلفن همراه در نزدیكی منبع میدان الكترومغناطیسی قرار دارد و مقدار فاصله آنتن تا گوش داخلی فقط چند سانتیمتر است. از طرف دیگر می توان به القاء پروتئین‌های استرس تحت امواج تلفن همراه و نیز اثر این امواج روی فعالیت‌های مغز اشاره كرد.

منبع

رسول آبادی، مهران(1394)، رابطه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با سازگاری اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0