اشکال مختلف خانواده و خصوصیات آنها

  • خانواده مادر سالاری : تسلط درخانواده از آن زنان بوده است .
  • خانواده پدر سالاری : در این خانواده مرد حاکم مطلق بوده و همه ی اعضای خانواده برتری پدر را قبول داشته اند .
  • خانواده گسترده : نمونه این خانواده در جوامع شرقی وجود داشته است در این نظام خانواده ، فرزند پس از ازدواج در خانه والدین می ماندند و به اتفاق همسران وفرزندان خود در خانه پدر و مادر زندگی می کردند.
  • خانواده هسته ای : از زن و شوهر و فرزندان تشکیل می شود و دراین نظام فرزندان به محض بزرگ شدن و پس از ازدواج ویا برخورداری ازامکانات اشتغال خانواده جدا گانه ای را تشکیل می دهند .

الگوهای تعاملی خانواده :

مهترین الگوهای تعا مل خانواده عبارتند از :

الگوی نامنسجم الگوی پذیرا وپویا :در این الگو یک رابطه عقلی وعاطفی مناسب بین افراد برقرار است مهترین خطوط ارتباطی بین آنان همین رابطه عقلی وعاطفی است .

الگوی وابسته : این الگو به شکل ظاهری با الگوی پذیرا وپویا تفاوتی ندارد جزء اینکه رابطه بین اعضاء در این خانواده ، به طور عمده عاطفی است . مهمترین خطوط ارتباطی بین آنان همین رابطه عاطفی است وجنبه های عقلانی این ارتباط به شدت تحت تأثیر روابط عاطفی اعضاء است .

الگوی سلطه گر : سلطه گری در خانواده ها به یکی از سه شکل زیر صورت می گیرد :

  • سلطه متمرکز:دراین الگو یک فردبتمامی اعضاءخانواده تسلط دارد .
  • سلطه سلسله مراتبی : در این الگو یک فرد بر تمامی اعضاء خانواده سلطه دارد علاوه براین فرد : فرد دیگری نیز در سلسله مراتب سلطه وجود دارد که در غیاب او بر سایرین سلطه گری دارد .
  • سلطه توزیع شده : در این الگو دو فرد براعضاءخانواده سلطه دارند ، هر یک از آنان بر افراد خاصی

الگوی مقابله ای : در این الگو بین اعضاءخانواده تعارض ، ضدیت ، لجبازی و تلافی جویی حاکم است کنش های متقابل ، شکل مکمل ندارد ، بلکه هر فردی رفتاری تلافی جویانه در مقابل فرد دیگر دارد . الگوی مقابله ای از ابتدا ی زندگی وجود ندارد،پیش از شکست الگو های دیگر شکل میگیرد .

الگوی تعاملی کناره گیری : در این الگو افراد تا حد ممکن از یکدیگر دور می شوند.در این الگو اعضاءخانواده بدلایلی : هم خونی ،پیوستگی های سببی ،الزام های اقتصادی واجتماعی ناگزیر از زندگی با یکدیگر هستند .

الگوی نامنسجم : در این الگو چیزی که قابل اتکا ء است ، متغییر بودن هر رفتار وتصمیم وقول وقرارست.

منبع

خاتمی،مسعود(1393)، اثر بخشی آموزش خانواده بر دیدگاه تربیتی مادران،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0