اختلال شخصیت هیستریونیک

افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک که  قبلاً اختلال شخصیت هیستریک نامیده می­شد، بسیار هیجانی هستند و دایم می­خواهند مرکز توجه واقع شوند. مودهای افراطی و اغراق­آمیز آن­ها ممکن است زندگی را برای خودشان و دیگران دشوارتر کنند. اگر بخواهیم اصطلاح هیستریونیک را به فارسی ترجمه کنیم. احتمالاً بهترین معادل هنرپیشه خواهد بود. هیستریونیک به معنای ؛ به شیوه­ای تئاتری نیز هست. بنابراین، اختلال شخصیت نمایشی نیز معادل خوبی برای اصطلاح انگلیسی است. این افراد بسیار دراماتیک هستند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک همیشه روی صحنه هستند و برای تعریف کردن رویدادهای عادی و پیش پا افتاده زندگی از ژست­ها، رفتارها و زبان تئاتری استفاده می­کنند. آن­ها مثل آفتاب­پرست دایم خودشان را عوض می­کنند تا توجه تماشاچی­ها و نظر مساعد آن­ها را به خود جلب کنند و در این راه علاوه بر ظاهر، عقاید و باورهای خود را نیز تغییر می­دهند.

افراد هیستریونیک هیجان­های خود را به شیوه­ای مبالغه­آمیز نشان می­دهند. برای مثال کسی را که لحظه­ای پیش به او معرفی شده است می­بوسند یا در طول یک فیلم سینمایی غمگین به طور غیرقابل کنترلی گریه می­کنند. آن­ها معمولاً از خود راضی و خودمحور هستند و اگر مرکز توجه قرار نگیرند بسیار معذب می­شوند. اغلب رفتار و ظاهری آراسته و جلب توجه­کننده دارند و همیشه نگران ظاهر خود هستند. علاوه بر این، دایم به دنبال تعریف و تأیید دیگران هستند و اگر دیگران به آن­ها توجه یا از آن­ها تعریف نکنند ممکن است ناراحت یا عصبانی شوند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک معمولاً ایمپالسیو نیز هستند و به زحمت می­توانند ارضای امیال خود را به تعویق بیندازند.این افراد معمولاً رویدادهای را به صورت سیاه یا سفید می­بینند و سایه­های خاکستری را مدنظر قرار نمی­دهند. گفتار آن­ها معمولاً مبهم است، کلی گویی می­کنند و جزئیات ارائه نمی­دهند و زیاد اغراق می­کنند .

معیارهای DSM-5 برای اختلال هیستریونیک

فرد تقریباً در همه جوانب زندگی به صورت مفرط هیجانی و به دنبال جلب توجه است. این وضعیت از اواخر نوجوانی و قبل از اوایل بزرگسالی شروع شده است و در شرایط مختلف حضور دارد و این حالت را پنج مورد ؛ یا بیشتر از موارد زیر نشان می­دهند:

  1. در موقعیت­هایی که فرد مرکز توجه دیگران واقع نمی­شود احساس ناراحتی و معذب بودن می­کند.
  2. رفتار او در تعامل با دیگران معمولاً رفتاری مبتنی بر اغوای سکشوآل یا تحریک­کننده تلقی  می­شود.
  3. هیجان­هایش به سرعت تغییر می­کنند یا احساسات خود را به صورت سطحی نشان می­دهد.
  4. به طور دایم از ظاهر فیزیکی خود برای جلب توجه دیگران استفاده می­کند.
  5. طرز حرف زدن او بی­نهایت کلی­گویانه است و حرف­هایش فاقد جزئیات هستند.
  6. هیجان­ها و احساسات خود را به شیوه­ای تئاتری و مبالغه­آمیز نشان می­دهد.
  7. تلقین­پذیر است ؛ به آسانی تحت تأثیر دیگران یا شرایط حاکم قرار می­گیرد.
  8. روابط میان فردی را بیشتر از آنچه واقعاً هستند صمیمانه می­پندارد.

منبع

زاهدی عراقی،فریبا(1394)، روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0