برخی از دلایل افزایش دزدی دریایی در آبهای خلیج عدن و دریای سرخ

الف- عوامل داخلی :

ایالت پانتلند سومالی  دارای حدود 1300 کیلومتر ساحل از منطقه Gara’ad در حاشیه اقیانوس هند تا منطقه Laaso Surad در خلیج عدن می باشد. در سال های اخیر این منطقه تبدیل به مکانی امن برای فعالیت دزدان دریایی که می توان گفت اکثریت آن ها ماهیگیر می باشند، شده است. این منطقه یکی از  غنی ترین مناطق زیستی برای  انواع مختلف آبزیان را در اختیار دارد. اقدامات غیر قانونی کشتی های ماهیگیری غربی در صید بی رویه ماهی و منابع دریایی این منطقه ،که یکی از غنی ترین منابع را در این زمینه دارا می باشد، اقدام این کشتی ها در از بین بردن تورهای صیادان محلی سومالی و نپرداختن هزینه استفاده از منابع دریایی سومالیایی سبب شده است تا معاش روزمره مردم این مناطق با خطر جدی مواجه سود.

علاوه بر این، اقدام کشورهای غربی به تخلیه زباله های سمی و زباله های اتمی در سواحل سومالی که ناشی از عدم وجود حاکمیت مرکزی در سومالی می باشد، مردم سومالی این کشورها را به عنوان دشمنان درجه یک خود محسوب نمایند و همین امر سبب شده است تا برنامه ریزان دزدی ها بتوانند به راحتی با استفاده از این بهانه ها برای توجیه افکار عمومی و همراه نمودن آن ها بهره های لازم را ببرند. آنان بخشی از پول دریافتی برای آزادی کشتی ها را بین مردم شهرهای ساحلی سومالی توزیع کرده که این اقدام نه تنها باعث رونق اقتصادی در این منطقه شده است بلکه حمایت مردم را نیز کسب کرده و در نگاه مردم به قهرمانان ملی تبدیل شده اند. این موضوع باعث شده تا هر روز تعداد بیشتری از مردم سومالی به گروه های دزدی ملحق شوند.

بندر “ایل” (Eyle) که منطقه اصلی زندگی دزدان دریایی است در طول سال 2008 میلادی از روستایی کثیف به یکی از لوکس ترین نقاط سومالی تبدیل شد. قسمتی از درآمد دزدی دریایی صرف ساخت ویلاهای لوکس و خرید خودروهای لند کروز در این منطقه شده است. علاوه بر این، در این منطقه رستوران های مخصوص گروگان ها نیز ساخته شده است.

ب- عوامل  خارجی :

دزدی دریایی در آب های ساحلی کشور سومالی به شیوه ای کاملاً نوین صورت می گیرد و نشان از این مساله دارد که دزدان دریایی سومالی تبهکارانی کاملاً سازمان یافته هستند.دزدان دریایی سومالی از تجهیزات دریایی بسیار پیچیده ای و تسلیحات پیشرفته  بهره می گیرند و قادرند به آسانی کشتی های تجاری را به دام بیندازند. از طرف دیگر پنج گروه فعال دزدان دریایی سومالیایی از شبکه اطلاع رسانی بسیار خوبی در زمینه نوع کشتی های تجاری و میزان ارزش محموله، موقعیت ترددی آن ها و تحولات موجود در منطقه در ارتباط با دزدی ها برخوردار می باشند که این امر، حضور و کمک عوامل خارجی را بیش از پیش تقویت می نماید.

عواملی مانند ماهی گیری غیر قانونی کشور های مختلف در آب های سومالی و دفع زباله های سمی از نوع شیمیایی مانند رادیواکتیو، فلزات سنگین، زباله های بیمارستانی و موارد مشابه و حتی از نوع هسته ای آن در این مناطق سال هاست که انجام می شود.همچنین در نتیجه 17 سال جنگ داخلی، مردم سومالی در بدترین و بحرانی ترین وضعیت ممکن به سر می برند و گزارش های مختلف و معتبر بین المللی حتی گزارش سازمان ملل بارها نسبت به اوضاع بد انسانی در این کشور هشدار داده و مجامع جهانی را به کمک فرا خوانده است.سقوط دولت سومالی از سال 1991 بر وخامت اوضاع افزوده و بحران در آب های این کشور را هم دامن زده است.ورود کشورهای مختلف ولو تحت عنوان کمک به مردم سومالی نه تنها از بحران نکاسته که در مواردی بر دامنه آن افزوده است و شاید بتوان گفت بحران راهزنی دریایی و دزدی مسلحانه معلول چنین دخالت هایی بوده است. از دیگر مناطق آفریقا که مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته می توان در  ساحل عاج در منطقه آبیجان و  در مصر منطقه  کانال سوئز را نام برد  .

مرکز و جنوب آمریکا و آب های جزایر کارائیب :در این منطقه در  اکوادر می توان از منطقه  گوآیاکویل نام برد که بیشتر حملات در این منطقه اتفاق می افتد .

بقیه مناطق جهان :

دریای عرب / کناره  سواحل عمان / دریای عمان :

آخرین حمله گزارش شده از کناره سواحل عمان ، دریای عمان و دریای عرب مربوط به تعدادی از کشتی های مورد حمله ،  ربایش و دزدی دریایی  توسط دزدان دریایی می باشد  . محتمل است  دزدی دریایی در این مسیر های تردد توسط  دزدان دریایی سومالی صورت پذیرفته باشد که محدوده حمله خود را گسترش داده اند .  و به کشتی های حامل کالا ی در حال عبور از این مناطق نیز حمله نموده و عملیات دزدی دریایی را انجام می دهند . در سال های اخیر تعداد حملات به شدت کاهش یافته است ولی آب های این مناطق هنوز  پرخطر هستند. اقیانوس هند / کناره سواحل سیشل / کناره سواحل ملاگاسکار / کناره سواحل غربی مالدیو حملات تا سواحل غربی مالدیو ، کناره  سواحل غربی و جنوب هند و جزیره مینوکی گسترش یافته است.

منبع

شرفی،سهیلا،(1393)، تاثیر دزدی دریایی در بیمه های باربری و راهکار های مقابله با آن،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0