ابعاد گوناگون بازاریابی

بازارگرایی

گرایش به بازار و نیاز مشتریان، اولین ویژگی بازاریابی جدید است. مدیر کامیاب کسی است که سازمان را با شرایط روز همگام کند و این زمانی امکان­پذیر است که کارکنان و مدیران گرایش به بازار را به عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند و دنبال کنند.

بازارشناسی

«شناخت»، لازمه­ی هر حرکت عاقلانه و هر تصمیم اصولی است. شناخت بازار تلاشی نظام­مند است برای گردآوری، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به همه­ی اجزای تشکیل دهنده­ی نظام بازار و همه عواملی که بر نظام بازار تأثیر می­گذارند.

بازاریابی

بازاریابی یعنی جستجو برای یافتن مناسب­ترین بازار و بخش­هایی که سازمان می­تواند در آن­جا به صورت مفیدتر و مؤثرتر حضور یابد و پاسخگوی نیاز و خواسته مردم باشد. بازاریابی یعنی بخش­بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسب­ترین بازارها .

بازارسازی

بازارسازی یعنی نفوذ در بازار و معرفی و شناساندن سازمان و محصولات و خدمات آن با استفاده از عوامل قابل کنترل بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع وترفیع فروش). بازاریابان با بکارگیری درست و اصولی این عوامل می­توانند در شرایط مختلف جایگاهی در بازار برای خود به دست آورند و با سیاست­ها و برنامه­های مناسب سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرند.

بازارگردی

بازارگردی وظیفه­ای است که بازاریاب را وادار می­سازد تا بیش از دیگران با تحولات و تغییرات بازارها آشنا گردد. این آگاهی از طریق حضور در صحنه رقابت و مبادله و مشاهده بازارها امکان­پذیر است. شرکت کردن در نمایشگاهها، بازدید از بازارهای گوناگون و بودن در محیط بازار، دید مدیران را بازتر می­سازد. به عبارتی، مهمترین نقش بازارگردی تقویت و گاهی تغییر “دید” است .

بازارسنجی

بازارسنجی یعنی تحلیل موقعیت بازار با توجه به آنچه بودیم و داشتیم، آنچه هستیم و داریم و آنچه باید داشته باشیم. همه محصولات و خدمات و سازمان­ها دارای منحنی عمر خاصی هستند که این منحنی شامل مراحل معرفی، رشد، بلوغ، اشباع و افول است و هر مرحله شرایط ویژه­ای دارد که بازاریاب باید براساس این ویژگی­ها واکنش­های مناسبی نشان دهد. بازارسنجی یا ارزشیابی و سنجش فعالیت­های سازمان، نقاط قوت و ضعف را به خوبی نمایان می­سازد (

بازارداری

بازارداری یعنی حفظ مشتریان کنونی و تشویق و ترغیب آنان به خرید بیشتر و تداوم خرید از طریق ایجاد “رضایت” در آنان. آگاهی از رفتار مشتریان، ارتباط برقرار کردن با آنان، داشتن اطلاعات روانشناختی و جامعه­شناختی و نیز اطلاع داشتن از حرکات و امکانات رقبا نقش ارزنده­ای در حفظ مشتری دارد.

بازارگرمی

برای بازارداری لازم است بازارگرمی را از دست ندهیم. بازارگرمی یعنی تبلیغات و تشویقات به موقع جهت آگاه ساختن، متقاعد ساختن و ترغیب مشتریان برای ارتباط بیشتر با سازمان و خرید از آن و مقابله با حرکات رقیب. یکی از مهم­ترین ابزارهای بازارگرمی استفاده از خلاقیت­ها، نوآوری­ها و ابتکارات است .

بازارگردانی

بازارگردانی یعنی مدیریت بازار که شامل برنامه­ریزی، اجرا و کنترل امور گوناگون بازار و ابعاد مختلف بازاریابی است. بازارگردانی شامل؛ تنظیم استراتژی­ها و برنامه­ها، سازماندهی و اجرای همه­ی امور مربوط به شناساندن و معرفی محصولات شرکت به بازارها، نظارت بر فعالیت­ها برای دستیابی به اهداف سازمان و ایجاد رضایت برای مشتریان و جامعه است.با توجه به ابعاد گوناگون مارکتینگ می­توان گفت واژه­ی مناسب برایMarketing ، “بازارگردانی” است که همان “مدیریت بازار” است و همۀ امور مربوط به برنامه­ریزی، اجرا وکنترل فعالیت­های گوناگون را در بر می­گیرد.

خدمات چیست؟

خدمت، کار و عملی است که به وسیلۀ یک طرف به طرف مقابل عرضه می­شود. گرچه ممکن است در این روند با یک محصول فیزیکی در ارتباط تنگاتنگ باشد، اما این عمل لزوماً نامحسوس است و معمولاً به مالکیت هیچ یک از عوامل تولید منجر نمی­شود .

خدمات، نوعی فعالیت اقتصادی هستند که با پیامد ایجاد تغییر مورد نظر در دریافت­کننده خدمات یا به نیابت از او در مکان­ها و زمان­های خاص برای مشتریان ایجاد ارزش می­کنند و منافعی را مهیا می­نمایند.برخی از صاحبنظران به عوامل دیگری نیز اشاره دارند و آن؛ مالکیت، قابلیت ارزیابی، اهمیت زمان و     کانال­های توزیع متفاوت است .

ویژگی خدمات

خدمات دارای چهار ویژگی بارز هستند که برنامه­های بازاریابی را تحت تأثیر قرار می­دهند. این ویژگی­ها عبارتند از:

غیرملموس بودن

خدمات، غیرمادی و غیرقابل لمس هستند، برای مثال نمی­توان آنها را دید یا چشید، این ویژگی ممکن است از اعتماد مشتری بکاهد.

غیرقابل تفکیک بودن

خدمات در لحظه تولید، به مصرف می­رسند و بر عکس کالا، مراحل تولید، ذخیره و توزیع جداگانه­ای ندارند. کلیۀ امور توسط خود شرکت­های خدماتی انجام می­شود و خود مشتریان نیز به عنوان بخشی از خدمات محسوب می­شوند.

غیرهمگن بودن، متغیر بودن

با توجه به اینکه خدمات به محض تولید به مصرف می­رسند؛ یعنی فاصله زمانی بین تولید و مصرف وجود ندارد و اشخاص نیز می­توانند بخشی از عرضه باشند، می­توان ادعا کرد خدمات همیشه منحصربه­فردند و تکرار آنها هرگز یکسان نیست. این امر باعث می­شود به مسائل یکنواخت­بودن و کیفیت خدمات، بیشتر توجه شود. آموزش کارکنان، جلب کامل رضایت مشتری و عکس­العمل آنها، کمک بزرگی برای حفظ استانداردهای ایده­آل خواهد بود.

غیرقابل ذخیره بودن

خدمات از بین می­روند؛ به عبارت دیگر، غیرقابل ذخیره هستند. برای مثال، یک صندلی خالی هواپیما، فرصتی است که برای همیشه از دست رفته است. امروزه رستوران­ها برای رزروهایی که استفاده نمی­شوند، مبالغی مطالبه می­کنند. در مواردی که تقاضا برای خدمات خاصی پایدار باشد، مسئله غیرقابل ذخیره بودن، مشکل مهمی به شمار نمی­آید، اما برای شرکت­های خدماتی که تقاضا برای آنها بسیار بالا یا بسیار پایین است، این مسئله ممکن است مشکلات بزرگی ایجاد کند .

آمیخته بازاریابی خدمات

آمیخته بازاریابی خدمات شامل تمامی متغیرهایی است که سازمان می­تواند در ارتباط با بازار هدف و نیز برای ارضای تقاضای بازار، آن را کنترل کند. زمانی که گروه خاص مشتريان (بازار) مشخص شده و مورد تحليل قرار گرفته باشند، سازمان مي­تواند به طور مستقيم فعاليت­هاي خود را در جهت برطرف كردن نيازهاي بازار به شكلي سودمند آغاز كند.

مفهوم الگوی بهینه عناصر آمیخته بازاریابی خدمات

مديران بازار هنگام بحث درباره استراتژي­هايي كه برای بازاريابي كالاهاي ساخته شده به كار مي­رود، معمولاً به چهار عنصر استراتژيك؛ يعني محصول، قيمت، كانالهاي توزيع و روش­هاي پيشبرد فروش اشاره مي­كنند. لاولاك و رايت معتقدند علاوه بر چهار عنصر مذكور، عناصر استراتژيك ديگري نيز در زمينۀ خدمات    مي­توانند مورد توجه قرار گيرند. براي رسيدن به اين منظور، ايشان الگوي بهینه عناصر آميخته بازاريابی خدمات متشكل از هشت متغير تصميم­گيري را مطرح ساختند .همچنین صاحبنظران دیگری به نام­های «باتن» و «مک مانوس» الگویی متشکل از هفت متغیر را مطرح نمودند .

اجزای خدمت

مدیران باید با توجه به منافع مورد انتظار مشتریان و نیز عملکرد کالاهای رقبا، ویژگی­های محصول اصلی (اعم از کالا یا خدمات) و مجموعه اضافی خدمات آن را مشخص نمایند. بنابراین، تمام اجزای عملکرد یک خدمت که برای مشتریان ارزش ایجاد می­کند، عنصر خدمت یا (محصول) نامیده می­شود.زیر مؤلفه­های اجزای عملکرد خدمات که برای مشتریان خلق ارزش  می­کنند، عبارت است از:

  • طراحی بیمه­نامه­های اتومبیل، متناسب با نیازهای گروه­های مختلف مشتریان؛
  • ارائه تضمین­های ویژه به مشتریان در ارتباط با انجام تعهدات از سوی شرکت بیمه.

مکان و زمان

برای ارائۀ عنصر محصول به مشتریان، باید در مورد مکان و زمان ارائۀ آن تصمیم­گیری شود. در رابطه با عنصر مکان، این کار ممکن است با توجه به نوع خدمت ارائه شده، به کانال توزیع فیزیکی یا الکترونیکی یا (هر دو) نیاز داشته باشد. و اما اهمیّت عنصر زمان در بازاریابی خدمات بدین­گونه تعریف می­شود که؛ باید بسیاری از خدمات در زمان صحیح به مشتری ارائه گردد و همچنین خدمات نیز باید به گونه­ای سریع ارائه شود که وقت مشتریان به هیچ وجه تلف نگردد . زیرمؤلفه­های تصمیمات مدیریت در خصوص اینکه، کی، کجا و چطور خدمات به مشتری تحویل داده شود، عبارت است از:

  • محل دفتر نمایندگی­های فروش بیمه­ها؛
  • افزایش تعداد شعب پرداخت­کننده سرمایه و غرامت؛
  • فروش تلفنی و اینترنتی بیمه­نامه­ها.

فرآیند

ایجاد و ارائۀ عناصر کالا به مشتریان مستلزم طراحی و اجرای فرآیند مناسب است. یک فرآیند نمایانگر روش و شکلی است که سیستم­های ارائه شده خدمات، با استفاده از آن کار خود را انجام می­دهند. روش خاص عملیات یا مجموعه­ای از فعالیت­ها که دربرگیرنده مراحلی است که برای اینکه اتفاق بیفتد باید به صورت متوالی تعریف شود. زیرمؤلفه­های آن عبارت­اند از:

  • کاهش تشریفات اداری و کاغذبازی و افزایش سطح اتوماسیون اداری شرکت؛
  • فروش بیمه­نامه­ها در محل حضور مشتریان.

نیروی انسانی

کارکنان، کسانی که در تولید خدمات سهیم هستند. زیرمؤلفه­های آن عبارت­اند از:

  • انتخاب و استخدام پرسنل مجرب؛
  • وجود دوره­های آموزشی ضمن خدمت برای پرسنل جهت افزایش سطح توانایی و مهارت­های آن­ها و آشنایی با علوم روز؛
  • استخدام پرسنل خوش برخورد و با ظاهری آراسته.

ارتقاء و آموزش مشتری

در بازاریابی خدمات، بخش عمده­ای از ارتباطات، خصوصاً ارتباطات با مشتریان جدید، طبیعت آموختنی دارد. ممکن است ضرورت داشته باشد شرکت به آنها آموزش دهد که خدمات چه منافعی برای آنها به همراه دارد، کجا و چه زمانی می توان آن­ها را به دست آورد و چگونه در فرآیندهای خدمات شرکت نمود. ارتباطات را می­توان از طریق افرادی چون عاملین فروش و مربیان و یا از طریق رسانه­هایی چون تلویزیون، رادیو، روزنامه­ها، مجلات، تابلوهای تبلیغاتی، بروشورها و شبکه اینترنت ارائه نمود.

زیرمؤلفه­های فعالیت­های ارتباطی و انگیزشی طراحی شده جهت ایجاد مزیت رقابتی برای مشتری، برای یک خدمت خاص یا تهیه­کننده خدمت، عبارت است از:

  • آموزنده بودن تبلیغات برای مشتری و ارائۀ اطلاعات و توصیه­های لازم در متن تبلیغ؛
  • برگزاری سمینارها و برنامه­های آموزشی جهت آشنایی سازمان­ها و افراد با بیمه­نامه­های اتومبیل علی­الخصوص بیمه بدنه و بیمه حوادث سرنشین؛
  • اعطای جوایز و هدایا به مناسبت­های مختلف (ازجمله اعیاد) در جهت تشویق بیمه­گذار به مراجعه مجدد و اقدام در زمانی خاص برای خرید بیمه­نامه­های بدنه و حوادث سرنشین.

شواهد فیزیکی

نمای ساختمان­ها، چشم­اندازها، اتومبیل­ها، مبلمان داخلی، تجهیزات، کارکنان سازمان، علائم، مطالب نوشته شده و دیگر نشانه­های قابل رؤیت همگی شواهد محسوسی هستند که کیفیت خدمات یک سازمان را نشان می­دهند. زیرمؤلفه­های نشانه های بصری یا سایر نشانه­های محسوس که گواهی کیفیت خدمات را مهیا می­کنند، عبارت­اند از:

  • شواهد فیزیکی قابل مشاهده داخلی شرکت (مانند مبلمان اداری شرکت)؛
  • شواهد فیزیکی قابل مشاهده بیرونی شرکت (مناظر و نمای بیرونی ساختمان).

قیمت و سایر هزینه­های خدمات

مصرف پول، زمان و تلاشی که مشتریان در خرید و مصرف خدمات متحمل می­شوند و شامل هزینه­های مالی و سایر هزینه­های غیرمالی نظیر؛ زمان، تلاش فکری، فیزیکی و نیز تجارب احساس منفی می­باشد زیرمؤلفه­های آن عبارت است از:

  • کاهش میزان حق بیمه پرداختی؛
  • دادن تخفیف به مناسبت­های مختلف؛
  • تفاوت نرخ بهره اعطایی بانک­ها به سپرده­گذاران بلندمدت با بهره منظورشده در محاسبه حق بیمه توسط شرکت­های بیمه.

بهره­وری و کیفیت

معمولاً بهره­وری و کیفیت را جداگانه مورد بررسی قرار می­دهند، ولی باید توجه داشت که اینها دو روی یک سکه هستند. هیچ مؤسسه خدماتی نمی­تواند این دو عنصر را مجزای از یکدیگر در نظر بگیرد. برای بهره­وری بهتر باید هزینه­ها تحت کنترل باشند. کیفیت خدمات، آنگونه که مشتریان آن را تعریف می­کنند، برای تنوع بخشی در کالا و ایجاد وفاداری در مشتری، بسیار اهمیت دارد .

معتقد است؛ بهره­وری یعنی چگونه به شکلی کارا، ورودی­های خدمات به خروجی­هایی که برای مشتری ارزش افزوده دارد، تبدیل می­شود. کیفیت نیز میزان رضایت مشتریان از برآورده­شدن نیازها، خواسته­ها و انتظاراتشان است. و زیرمؤلفه­های آن عبارت­اند از:

  • انجام به موقع و سریع تعهدات و پاسخگویی مطلوب در ارائه خدمات؛
  • قابل اعتماد بودن شرکت و پرسنل آن؛
  • نحوه تعامل با مشتری و درک احساسات و عواطف او در حین ارائه خدمات و پس از آن.

منبع

پورهادی پشتیری، زهرا(1394)، اثر عناصر الگوی بهینه آمیخته بازاریابی خدمات بر میزان تمایل به خرید، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0