ابعاد هوشمندي رقابتي کدام اند؟

درپژوهش حاضر، نظريه دانشكده مديريت فرانسه، از جهت سازگاري بيشترمؤلفه ها با شرايط شركتهاي موجود در كشور ايران و همچنين از نظر سادگي و درك بهتر مؤلفه ها، به عنوان چارچوب نظري تحقيق در نظر گرفته شده است. از ديدگاه اين نظريه، ابعاد هوشمندي رقابتي با يكديگر مرتبط بوده و به چهار مقوله اصلي قابل تقسيم میباشد:

  • هوشمندي تجاري – بازاريابي: اين هوشمندي جهت تهيه نقشه راهي از گرايشات فعلي و آتي مشتريان و ترجيحات آنان، بازارهاي جديد و فرصتهاي بخش بندي مبتكرانه و تغييرات عميق در بازاريابي و توزيع، مورد نياز است و معمولاً اطلاعات مشتريان، خريداران، تأمين كنندگان و توزيع كنندگان، گردآوري شده و مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.
  • هوشمندي نسبت به رقبا : به كمك اين هوشمندي مي توان به ارزيابي استراتژي رقابتي سازمان نسبت به تغييرات ساختاررقبا، محصول جايگزين آنها و تازه واردان به صنعت پرداخت.
  • هوشمندي تكنيكي : اين هوشمندي براي ارزيابي هزينه و فايده تكنولوژي فعلي و آتي، و همچنين پيش بيني تغييرات تكنولوژي آينده، مورد نياز است و با تحقيقات پايه و كاربردي، كاخانجات، فرآيندها، هنجارها و حق اختراع سروكار دارد.
  • هوشمندي راهبردي – اجتماعي : اين هوشمندي شامل قوانين و مقررات، مسائل مالي و مالياتي، سياسي و اقتصادي، و همچنين اجتماعي و نيروي انساني مي باشد.

 منبع

هزار خوانی ، حسین (1392) ، بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ایمطالعه موردی: نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه ، پایان نامه کارشناسی ارشد  مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0