ابعاد طرح سازمان (ابعاد ساختاری چیست)؟

رسمی بودن: به میزان یا حدی که مشاغل سازمانی استاندارد شده‌اند، اشاره دارد . به طور کلی رسمیت به میزان تدوین و مکتوب نمودن قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها، آئین نامه‌ها، شرح شغل‌ها و شرح وظایف کارکنان و… که در سازمان مورد توجه قرار گرفته و به ثبت رسیده، گفته می‌شود. رسمیت دارای دو بخش است: بخش اول میزان مکتوب شدن (ثبت) قوانین و آیین‌نامه‌ها و… در سازمان و بخش دوم به درجه‌‌ای که این قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها رعایت، اجرا و کنترل می‌شود، اشاره دارد.

تخصصی بودن: تخصصی بودن یك سازمان یعنی این كه سازمان مزبور تا چه اندازه یا تا چه درجه‌ای كارها و فعالیت‌های خود را به وظایف جداگانه و تخصصی تقسیم كرده باشد. اگر سازمان در حد بالایی تخصصی شده باشد، هر كارگر یا كارمند تنها دامنه محدودی از كارها را انجام می‌دهد. اگر سازمان در حد پایینی تخصصی شده باشد، كاركنان كارهای متعددی را انجام می‌دهند و هر یك از آنها چندین وظیفه عهده‌دار می‌شوند. گاهی تخصصی بودن را تقسیم كارمی‌نامند.

داشتن استاندارد: داشتن استاندارد به موردی اطلاق می‌شود كه بسیاری از كارهای مشابه به روشی یكسان و همانند انجام شوند. سازمانی كه كارهایش را در سطح بالایی استاندارد كرده باشد شیوه انجام دادن كارها به صورتی مفصل تشریح می‌شود و در همه واحدها، كارها مشابه، و همانند انجام می‌شوند.

سلسله مراتب اختیارات: مقصود از سلسله مراتب اختیارات مشخص كردن این موضوع است كه هر یك از افراد باید گزارش كار خود را به چه كسی بدهد؛ همچنین حیطه كنترل (نظارت) هر یك از مدیران مشخص می‌شود. این سلسله مراتب اختیارات از طریق كشیدن خط‌های عمودی (در نمودار سازمان) مشخص می‌شوند.

پیچیدگی: به حدی که تفکیک در سازمان وجود دارد، اشاره می‌کند .دفت معتقد است پیچیدگی عبارتست از تعداد سطوح مدیریتی که در سازمان وجود دارد .به طور کلی پیچیدگی به میزان عناوین شغلی (پراکندگی مشاغل درون سازمان)، تعداد سلسله مراتب و سطوح مدیریتی، میزان تحصیلات و میزان پراکندگی جغرافیایی واحدهای سازمان از یکدیگر گفته می‌شود. پیچیدگی خود شامل پیچیدگی عمودی، افقی و جغرافیایی است .

متمركز بودن: بیشتر نظریه‌پردازان توافق دارند تمرکز به میزانی که تصمیم‌گیری در یک نقطه واحد در سازمان متمرکز شده، اشاره دارد. در کنار آن فعالیت‌های جانبی تصمیم گیری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. تمرکز به میزان استقلال یک شغل در تصمیم‌گیری و انتخاب توجه دارد. برخی از زیر مجموعه‌های تصمیم‌گیری که می‌تواند محدوده‌‌ای متمرکز را شکل دهد، عبارت است از تعیین برنامه‌ها، تخصیص امکانات، جذب منابع، اعطال پاداش، استخدام و اخراج، ارزیابی عملکرد، ارتقاء، تنظیم و اختصاص بودجه، دسترسی به اطلاعات و کنترل بر فرایندها .

حرفه ای بودن: حرفه‌ای بودن به سطح تحصیلات رسمی و آموزشی كاركنان اطلاق می‌شود. اگر در یك سازمان، كاركنان برای گرفتن شغل باید دوره‌های آموزشی بلند مدت را طی كنند، می‌گویند كه سازمان بسیار حرفه‌ای است.

نسبت‌های پرسنلی: این نسبت بیان كننده به كارگیری افرادی است كه برای وظایف مختلف و دوایر گوناگون به استخدام سازمان در می‌آیند

منبع

نسرانی ، غلامرضا (1394) ، بررسی رابطه  ساختار سازمانی و کار آفرینی استراتژیک در واحدهای جهاد دانشگاهی مستقردر شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی ،دانشگاه خوارزمی پردیس بین الملل کرج

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0