ابزارهای اندازه­گیری عمومی در مقابل ابزار خاص

ابزار اندازه­گیری عمومی: با استفاده از ابزار عمومی می­توان کیفیت زندگی را در ابعاد وسیعی در گروه­های مختلف بیماران مانند بیمارن قلبی، ریوی، عروقی، ایدز و سرطان یا افراد سالم با استفاده از یک پرسشنامه سنجید و با یکدیگر مقایسه نمود. این نوع ابزار مخصوصا در مواردی که افراد، بیمار نیستند ولی کیفیت زندگی به دلایل متفاوت پایین است تعیین­کننده خواهد بود .

 ابزار عمومی در دو گروه قرار می­گیرند:

  • نمای سلامتی : در شرایط بسیار متفاوتی قابل استفاده است. پرسشنامه­هایی مانند اس اف 36 و ووکل ذـ بریف از این گروه هستند. این ابزارها به تنهایی ابعاد مختلف کیفیت زندگی را می­سنجند: اگرچه ابزار عمومی می­توانند پایایی روایی قابل قبولی داشته باشند ولی بر نماهای خاص بیماری­های مختلف تمرکز کافی ندارند.
  • سنجش کاربری : در این حالت یک عدد کلی که از یک سوال کلی بدست می­آید ارائه می­گردد. لذا امتیاز ابعاد مختلف مشخص نیست و همواره این مشکل مطرح می­شود که با یک عدد نمی­توان تمام امتیاز ابعاد مختلف و تفاوت آن­ها را منظور کرد. در این امتیاز کلی 0 معمولاً نماد مرگ و 10 نشان­دهنده سلامت کامل است. اگرچه ابزار عمومی میتوانند پایایی وروایی قابل قبول داشته باشند، بر نماهای خاص بیماریهای مختلف تمرکزکافی ندارند.

ابزار اندازه­گیری خاص: این ابزارها فقط برای بیمار­یهای مشخص یا گروه­های مشخص افراد قابل استفاده است. ایرادی که به این گروه از ابزارها وارد می­شود اینست؛ امکان مقایسه بین گروه­های مختلف وجود ندارد این ابزارها به اندازه ابزارهای عمومی کامل نیستند،درعوض از حساسیت و قابلیت پاسخگویی بیشتر برخوردارند.

ابزارهای اندازه­گیری یگانه در مقابل ابزارهای اندازه­گیری چندگانه

برخی از محققین برای دستیابی به پوشش مناسبی از ابعاد، چندین آزمون پی در پی انجام می­دهند. این کار داده­های باارزشی جهت هر یک از ابعاد کیفیت زندگی فراهم می­کنند ولی در این حالت استفاده جداگانه یکی از این آزمون­ها با حجم نمونه کم مشکل­آفرین خواهد بود. از طرفی در این رویکرد ارائه یک امتیاز خلاصه شده ممکن نیست و آنالیز چند متغیره ارجح می­گردد.دراین حالت این امکان وجودداردکه بیماران برای ابعاد مختلف،وزنهای متفاوت براساس باورکه خود متاثرازشدت بیماری آنها، فرهنگ، مذهب ویاتجربیات گذشته است، قائل شوند.

منبع

یکتایی،فرحدخت(1393)، اثربخشی آموزش تاب­آوری روانی بر کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران کودکان ناشنوا،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0