آموزش مهارت های زندگی

برنامه‌هاي آموزش مهارت های زندگی مبتني بر اين تئوري (يادگيري اجتماعي) بر يادگيري تجربي و فرصت‌هايي براي تمرين مهارت‌هاي جديد و كسب آن مهارت‌ها در طول آموزش استوار است. برنامه فعالیت، شامل فعاليت جوانان در گروه‌هاي كوچك، تسهيل‌گري همسالان، تكنيك‌هاي ایفای نقش، بازي‌ها و ديگر فعاليت‌هاي جالب، استوار است.

برنامه آموزشي مهارت‌هاي زندگي شامل بحث‌هاي گروهي مي‌باشد كه موقعيت مناسبي را جهت كسب مهارت‌هاي ارتباطي و تعامل با ديگران فراهم مي‌نمايد و در مواقع لزوم همكاري شركت ‌كنندگان با يكديگر، موجب افزايش توانايي و اثربخشي افراد در رفتارهاي بين‌فردي مي‌شود. آموزش مهارت‌هاي زندگي، آموزش مبتني بر مهارت‌هاي مربوط به رشد توانايي‌هايي است که نسل جوان را براي برخورد مؤثر با نيازها و چالش‌هاي زندگي روزمره به ويژه در زمينه بهداشت جسماني، عاطفي و اجتماعي، توانمند مي‌سازد. پيشينه اجرايي برنامه هاي آموزش مهارت‌هاي زندگي برنامه‌هاي آموزش مهارت‌هاي زندگي در كشورهاي اروپايي با اجراي الگوي آموزش واكر، كوپر و گاردنر در دهه 80 آغاز شد.

آموزش مهارت‌های زندگی در سال 1979 و با اقدامات دکتر گیلبرت بوتوین آغاز گردید. وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نمود که با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجه گردید. این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می‌داد که چگونه با استفاده از مهارت‌های رفتار جرأتمندانه، تصمیم‌گیری و تفکر نقاد در مقابل وسوسه یا پیشنهاد سوءمصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحی یک برنامه واحد پیشگیری اولیه بود و مطالعات بعدی نشان‌داد که آموزش مهارت‌های زندگی تنها در صورتی به نتایج مورد نظر ختم می‌شود که همه مهارت‌ها به فرد آموخته شود. پژوهش‌ها حاکی از آن بودند که این برنامه در پیشگیری اولیه‌ی چندین نوع مواد مخدر از جمله سیگار موفق بوده است.بوتوين، به عنوان يك دانشمند رفتارگرا در زمينه ترويج بهداشت و پيشگيري مشهور است و تحقيقات وسيعي در برنامه‌هاي پيشگيري مبتني بر مدرسه انجام داده است. فعاليت‌هاي اصلي‌اش شامل تحقيق، آموزش شخصي و آموزش عمومي مي‌باشد.

به پيشنهاد سازمان بهداشت جهاني در سال 1993 براي اجراي اين برنامه‌ها در كشورهاي در حال توسعه، در ايران يونيسف در سال 1376، اقدام به تهيه راهنماي آموزش مهارت‌هاي زندگي براي نوجوانان، زنان و جوانان نمود و با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي متعدد براي سازمآن هاي دولتي و غير دولتي، به معرفي اين برنامه پرداخت. معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي با همكاري وزارت آموزش و پرورش به تهيه و اجراي آزمايشي اين برنامه در چند منطقه تهران اقدام نمود و در حال حاضر به عنوان واحد اختياري در رشته كار و دانش آموزش داده مي‌شود.

منبع

دهنوی، رقیه(1396)، بررسی تاثیر کلاس های کارگاهی مبتنی بر چند رسانه ای بر مهارت های زندگی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه سه کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0