آموزش الكترونيكي چيست ؟

با گسترش فناوري هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي ، امروزه روشهاي جديدي در عرصة آموزش و يادگيري به وجود آمده است كه يكي از اين روشها ، آموزش الكترونيكي است .

اصطلاح آموزش الكترونيكي ، شامل مجموعة وسيعي از كاربردها و عملكردها از جمله آموزش مبتني بر رايانه ، كلاس هاي مجازي و منابع اطلاعاتي و كتابخانة ديجيتال است .

آموزش الكترونيكي ، آموزش مبتني بر فناوري هاي ارتباطي مانند راديو ، تلويزيون ، وسايل ارتباطي و شبكه اي رايانه اي ، به ويژه اينترنت است و به ارائة محتواي آموزشي از طريق رسانه هاي مجازي اطلاق مي شود . در محيط آموزش الكترونيكي ، ابزارهاي ديداري و چندرسانه اي پايه و اساس تدريس و يادگيري را تشكيل مي دهند .

درآموزش‌الكترونيكي،محتواي‌آموزشي درفرم هاي متفاوتي قابل ارائه است.مانند فايل هاي pdf يا html يا فايل هاي صوتي،تصاوير و فيلم هاي ويدئويي كه به صورت چندرسانه اي هم زمان با صدا و تصوير و ساير ابزارها و برنامه ها در اختيار كاربران و فراگيرندگان در نقاط گوناگون قرار مي گيرد . در آموزش الكترونيكي امكان برقراري و ارتباط همزمان با استادان و معلمان در ساعت هاي مشخص ، قابليت استفاده از محيط هاي مشاركت گروهي ميان فراگيرندگان مانند : انجمنهاي الكترونيكي ، گفتگوي الكترونيكي ، فهرست هاي ارسال مطالب از طريق پست الكترونيكي و … وجود دارد .

مزاياي بهره گيري ازآموزش الكترونيكي :

مزاياي بهره گيري از آموزش الكترونيكي به شرح ذيل است :

  1. بهره گيري از امكانات صوتي. تصويري براي‌تفهيم مطالب و افزايش بهره وري كار.
  2. به روز بودن اطلاعات و مطالب ارائه شده .
  3. امكان ايجاد ارتباط كاربر با برنامه .
  4. امكان تبادل اطلاعات كاربران يا فراگيرندگان با يكديگر .
  5. ضروري نبودن حضور كاربر در زمان و مكان خاص .
  6. امكان سنجش آموخته هاي كاربر به خصوص در مقايسه با ديگران .
  7. امكان برگزاري دوره هاي منتج به دريافت مدرك و يا گواهينامه .
  8. امكان رفع اشكال براي كاربران يا فراگيرندگان .
  9. امكان مخاطب قرار دادن تعداد زيادي از كاربران .
  10. فراهم شدن امكان جستجو براي بانك پرسش و پاسخ .
  11. فراهم شدن امكان استفاده از بانك اطلاعاتي براي مجموعة پديد آورنده .

نقش حياتي فناوري الكترونيكي در آموزش و پرورش

يادگيري الکترونيکي زاييدة چرخة تحولات سريع و رو به گسترش فناوري هاي نو به مفهوم واقعي آن است. تاکنون تعاريف متفاوتي از يادگيري الکترونيکي ارائه شده است. ما تعريف کراس، را که خيلي ها او را مخترع واژة يادگيري الکترونيکي مي دانند انتخاب کرده ايم. کراس ، يادگيري الکترونيکي را داراي شش نشانه به شرح زير مي داند:

  1. يادگيري الکترونيکي به وسيله اينترنت صورت مي گيرد.
  2. با جديدترين اطلاعات همراه است.
  3. مجموعه اي از روش هاي آموزشي را در برمي گيرد (آموزش هاي مجازي، همکاري ديجيتالي، شبيه سازي و…)
  4. فراگير محور است و به ويژگي فردي او توجه دارد.
  5. اينترنت محور نيست، کثرت‌گراست شامل همه مي شود.
  6. نهايتاً قابليت انجام دادن فرايندهاي اداري و مديريتي از قبيل: ثبت نام، پرداخت شهريه، نظارت بر روند اجراي فعاليت هاي يادگيرنده، تدريس و اجراي ارزشيابي از راه دور را فراهم مي کند.

يادگيري الکترونيکي به آن نوع يادگيري گفته مي شود که در محيط شبکه به وقوع مي پيوندد و درآن مجموعه اي از فناوري چندرسانه اي، فرارسانه اي و‌ارتباطات از راه‌دور به خدمت گرفته مي شود و نـوعي يـادگيـري است که در محيط اينترنت صـورت مي گيرد و با بهره گيري از فناوري شبکه تسهيل مي شود.

روش يادگيري الکترونيکي

اين نوع يادگيري که به استفاده از تکنولوژي آموزشي اشاره دارد، تأکيد مي کند که در فضاي مسقّف کلاس درس، معلمان از رسانه هاي سنگين آموزشي اعم از رايانه هاي عمومي، شخصي، سي دي ها، ديسکت ها، سايت هاي اينترنت، ايميل و حتي نانو فناوري در فرايند ياددهي استفاده کنند تا يادگيري را تسهيل کرده و موجبات ارتقاء سطح علمي فراگيران را فراهم آورند. اين روش يادگيري براي شاگردان از آن جهت کارآمد و اثربخش است که بازدهي تحصيلي و فعاليت آموزشي آنان و عملکرد و تدريس و رفتار کلاسي معلمان را بهبود مي بخشد، چرا که براساس تحقيقات انجام شده اين نتيجه حاصل گرديد: که75درصد يادگيري از طريق وسايل ديداري و تصويري و به وسيله حس بينايي انجام خواهد شد. در صورتي که تنها 13درصد يادگيري از طريق حس شنوايي و وسايل صوتي انجام مي‌گيرد و ديگر حواس به ترتيب، بساوايي 6 درصد، بويايي و چشايي هر کدام 3 درصد در حافظه و يادگيري تأثير دارند و فرايند يادگيري کامل را متأثر مي کند و اثربخش مي نمايد. به همين دليل است که در طراحي مدارس بهتر فردا، فناوري اطلاعات و ارتباطات نقش حياتي خود را ايفا مي کند، چرا که در فرايند ارتباط دهي فناوري نوين آموزش و پرورش، قدرت‌بهره گيري‌فراده و فراگيرافزايش مي يابد؛ مثلاً با کاربرد فناوري و ويدئو ماهواره اي در ژاپن دانش آموزان يک کلاس با معلم و دانش آموزان هم پاية خود درنقطة ديگري از همان کشور طلب همياري مي کنند، حتّي براي تهيه گزارش در درس علوم اجتماعي از طريق پست الکترونيکي با دانش آموزان هم سن و سال خود در کشورهاي اروپايي ارتباط برقرار مي‌کنند يا براي همسالان خود در کانادا، مالزي و سريلانکا نامه مي نويسند و دربارة مسائل جهاني با هم گفت وگو مي کنند. با اين سبک تدريس در رويکرد جديد کلاسداري، کاربرد فناوري نوين در کلاس درس، خواه از طريق يادگيري گروهي ، يا به وسيله ويدئو کنفرانس و يا استفاده از آموزش مجازي ، دانش آموزان را در مرکز فرايند آموزش قرار مي دهد. اين همان راهي است که به قول « جان دسي »، ما در آن مي توانيم بر روي آنچه که در گذشته گلوگاه بزرگي براي جداسازي دانش آموزان از فرصت ها بوده است، پلي بزنيم. آموزش با اين شيوه اين امکان را براي معلمان و شاگرداني که از لحاظ زمان و مکان و يا هر دو از يکديگر جدا هستند فراهم مي آوردتا از طريق نرم افزار مديريت دروس، منابع چندرسانه اي و مانند آن با هم ارتباط برقرار کنند و محتواي درس را دريافت نمايند و با همديگر تبادل اطلاعات و انتقال معلومات داشته باشند

منبع

خضرلو،مسلم(1393)،بررسی نقش کلاسهای تولید محتوای الکترونیکی برگزارشده درشیوه تدریس معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی ارومیه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0