آفت های کار تیمی

سازمان ها به این علت در کار تیمی شکست می خورند که ناآگاهانه در پنج دام طبیعی اما خطرناک می غلتند. دام هایی که پنج آفت یا آسیب کار تیمی خوانده می شوند. این آفت ها به یکدیگر چسیبده اند و نمی توان انها را از یکدیگر جداکرد. هر یک از این آفت ها می توانند سبب ناکامی کار تیمی شوند. شناخت موانع و آفات کار تیمی برای حفظ دستاوردهای تیم از آسیب،ضروری و لازم است بنابراین نگاهی اجمالی به هر یک از آین آفت ها می تواند موضوع را روشن تر کند.

  • قصور در ایجاد اعتماد زیان بار است زیرا زمینه ساز آفت دیگری است که آن را ترس از برخورد می نامیم . در تیم های که بی اعتمادی حاکم باشد امکان برخورد صادقانه آرا و عقاید از بین می رود و جای آن را بحث های لفافه دار و اظهار نظرهای جانبدارانه می گیرد.
  • نبود برخوردهای سالم زمینه ساز مشکل دیگری می شود که نبود تعهد نام دارد. اگر افراد نتوانند در جریان بحث هایی باز و پر شور نظر خود را بگویند، هیچ گاه و یا دست کم به ندرت خود را به تصمیم هایی که گرفته می شوند پایبند می دانند ، هرچند در نشست ها و در حضور دیگران تظاهر به پذیرش آن تصمیم ها کنند.
  • به سبب نبود تعهد و مشارکت واقعی ، اعضای تیم استعداد پرهیز از مسئولیت پذیری و جوابگو شدن را در خود تقویت می کنند. که همان آفت چهارم است. در نبود تعهد به برنامه های مشخص ، حتی متمرکزترین و با انگیزه ترین افراد غالباً از همکارانی که کردار و رفتار آنها برای هدف تیم زیان بار است مسئولیت نمی خواهند.
  • کوتاهی در مئولیت خواستن از یکدیگر، زمینه ساز آفت پنجم می شود. بی توجهی به هدف و نتیجه کار هنگامی پدید می آید که اعضای تیم نیازهای فردی را بر هدف های تیمی برتر بدانند. بنابراین درست مثل وقتی که حلقه ای از یک رشته زنجیر بریده می شود، اگر بگذاریم حتی یک نقص در کار تیمی پیدا شود تمام کار تیمی آسیب می بیند.

در میان تمامی روش های موجود در استفاده کارآمد از نیروی انسانی، کار تیمی از سایر روش ها توجه صاحب نظران را بیشتر به خود جلب کرده است. با افزایش مهارتهای کار تیمی می توان تعداد کمتری نیروی انسانی را به کار گرفت و نتایجی را عاید سازمان کرد که در صورت عدم استفاده از کار تیمی دست پیدا کردن به همان میزان بازده، نیازمند تعداد بیشتری نیروی انسانی است. توجه به مهارت های کار تیمی و آموزش و بهبود ان در سازمان، افزایش قابلیت ها و توانایی های اعضای تیم یا هم افزایی را موجب می شود. علاوه بر این کاهش تنش و تعارض، کسب نتایج بهتر و سریع تر، برقراری ارتباطات مؤثر و .. از دیگر مزایای توجه به این مهارت ها در سازمان می باشد.

منبع

بداقی، محمد(1394)، رابطه کار تیمی و توانمند سازی با بهره وری کارکنان اداری آموزش و پرورش استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0