عوامل مؤثر در بروز تعارض زناشویی

گورمن ، عقیده دارد تعارض زمانی رخ می‌دهد که زوج باورهای غیرمنطقی و تحریف‌شده‌ پایداری نسبت به یکدیگر، زندگی مشترک و‌ آینده‌شان دارند. معمولاً افرادی که اندوه، پریشانی، اضطراب یا رنج زیادی دارند شناخت‌های منفی و تحریف‌شده نسبت به همسر و زندگی زناشویی‌شان دارند نداشتن ارتباط مؤثر و مهارت‌های حل تعارضات نیز در افزایش تعارض میان زوجین مؤثر است.لانگه و همکاران ،اشاره می‌کنند که همسران پریشان و مضطرب نسبت به هم منتقد و متخاصم هستند و معمولاً از فقدان خودکنترلی رنج می‌برند. جانسون ، با استفاده از نظریه دل‌بستگی علت بروز بسیاری از مشکلات در روابط زوجین را این‌چنین توضیح می‌دهد: نوع دل‌بستگی هر یک از زوجین با والدین خود در بروز تعارض در روابط وی با همسر خود و همچنین سایر مؤثر است.گاتمن و سیلور، چهار نوع ارتباط ناکارآمد در زوجین را شناسایی کرده‌اند:

  •   انتقادگر بودن
  •   تحقیر کردن
  •   حالت تدافعی داشتن
  •  دیوار سنگی بودن

انتقاد کردن درواقع شکایت کردن از یک رفتار مشخص، کمی پس از انجام آن توسط طرف مقابل، به‌صورت سرزنش‌آمیز و همراه با تخریب شخصیت طرف مقابل است. تحقیر کردن به رفتار طعنه‌آمیز و همراه با بدبینی با همسر و ابراز بیزاری اطلاق می‌شود که خود به تعارض بیشتر منجر می‌شود. تدافعی بودن شکلی از سرزنش همسر و نادیده گرفتن نقش خود در تعارض است. دیوار سنگی بودن که به معنای به تأخیر ‌انداختن یا مخالفت کردن با خواسته‌ها و نظرات طرف مقابل و اجتناب از گفتگو کردن است، معمولاً به‌عنوان راه فراری از یک تعارض قریب‌الوقوع انتخاب می‌شود، حال‌آنکه همسر را ناامید می‌کند و تنش را افزایش می‌دهد .

 اثرات تعارض زناشویی

اختلافات زناشویی هم‌بستگی نیرومندی با اختلالات روان‌شناختی متعددی دارند که از آن جمله می‌توان به افسردگی ، اختلالات اضطرابی‌، سوءمصرف الکل  و اختلالات خوردن ، اشاره کرد. تعارض و نارضایتی زناشویی همچنین می‌تواند استرس زوجین را افزایش دهد . خشونت خانگی برعلیه زنان که یکی از نتایج تعارض زوجین است، یکی از شایع‌ترین دلایل طلاق در میان خانواده‌های ‌ترک‌تبار است .عملکرد زناشویی والدین بر فرزندان نیز تأثیرات منفی بی‌شماری دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند تعارض میان زوجین می‌تواند به بروز افسردگی ، اختلالات انطباقی و گرایش به سرزنش و نکوهش خانواده ، در فرزندان منجر شود.

تعارضات زناشویی منبع استرس محیطی برای فرزندان هستند  و با رفتار ناسازگارانه و ناسازگاری‌هایی ازجمله خشم، اختلال سلوک و اضطراب در فرزندان ارتباط معناداری دارد. روابط زناشویی یکی از ابعاد مهم والدینی هستند و تعارض زوجین می‌تواند اثری منفی بر رابطه والدینی نیز داشته باشد .همچنین ممکن است منجر به تخریب یا تضعیف رابطه والد- فرزندی شود. تعارضات زناشویی والدین بر پاسخ‌های روان‌شناختی و امنیت هیجانی فرزندان تأثیر می‌گذارند و می‌توانند به مشکلات هیجانی متعدد فرزندان منجر شوند. تعارض زوجین با انزوای اجتماعی و خشم فرزندان و کیفیت کمتر روابط والد- فرزندی مرتبط است. تعارض زوجین بر سر فرزندپروری با رابطه فعالانه پدر- فرزندی کمتر و مشکلات رفتاری شدیدتر در مدرسه و در اوقات فراغت هم‌بستگی دارد .

 منبع

امیدبیگی،مریم(1394)، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در افزایش میل جنسی، افزایش احقاق جنسی و کاهش تعارضات زناشویی زنان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0