<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری علم سنجی</span>
تاریخ انتشار:
30 ژانویه 2021
دسته بندی:

امروزه در عصر فراصنعتي، قدرت­نمايي کشورها به شيوه­هاي جديد صورت مي­گيرد و اين علم و فناوري است که به کشورها قدرت و برتري داده و نبض اقتصاد جهاني را در اختيار آنها قرار مي­دهد(شوراي پژوهش­هاي علمي کشور ، 1380، ص. 15). علم و فناوري مقدمه اساسي و بنيادين توسعه پايدار و پيشنياز ضروري پيشرفت و اعتلاي کشورها است؛ بنابراين بررسي و دستيابي به اينکه وضعيت و تحولات علم و فناوري کشور در سطح کلان و مقايسه با ساير کشورها چگونه است، اهميت فراواني دارد(شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 1385، ص.1).شناخت وضعيت موجود، مهم­ترين گام براي برنامه­ريزي و سياستگذاري آينده در مورد هر نظام است. نظام علم و فناوري کشورها نيز از اين قاعده مستثنا نيست و به منظور برنامه­ريزي و سياستگذاري در مورد آن، شناخت دقيق وضع موجود و همچنين تعقيب روند تغييرات در طول زمان، در مقايسه با اهداف تعيين شده يا در مقايسه با ديگر کشورها ضروري است. مي­توان گفت: شاخص­هاي علم و فناوري ابزار اصلي سنجش وضعيت علم و فناوري در کشور هستند.

به همين دليل کشورهاي پيشرو در عرصه علم و فناوري مدت­هاست که به طور مستمر و برنامه­ريزي شده شاخص­هاي علم و فناوري خود را اندازه­گيري مي­کنند و برنامه­ها و سياست­هاي آينده خود را با توجه به نتايج اين اندازه­گيري­ها طراحي مي­کنند(دفتر مطالعات ارتباطات و فناوري­هاي نوين”گروه فناوري­هاي نو”، 1389، ص. 3).. پيشينه­هاي داخلي به چهار بخش، ارزيابي بروندادهاي علمي در حوزه­هاي اولويت­دار علم و فناوري، ارزيابي بروندادهاي علمي در حوزه­هاي مختلف، ارزيابي تطبيقي بروندادهاي علمي کشورها و ارزيابي بروندادهاي علمي دانشگاه­ها و مؤسسات بر اساس شاخص­هاي کيفي علم­سنجي تقسيم مي­شوند و پيشينه­هاي خارجي هم به دو بخش ارزيابي بروندادهاي علمي کشورهاي مختلف در اولويت­هاي علم و فناوري وهم­چنين ارزيابي آنها در حوزه­هاي مختلف موضوعي تقسيم مي­شوند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  30 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0