<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری سرسختی و تاب آوری</span>
تاریخ انتشار:
12 ژانویه 2021
دسته بندی:

 کنترل سرسختی : با گسترش توجه به موضوع تنیدگی در روان شناسی، کوباسا بر مینای نظر سلیه این فرضیه را بررسی کرد که اسخاصی که درجه بالایی از فشار روانی را بدون بیماری تجربه می کنند، ساختار شخصیتی متفاوتی از افرادی دارند که در شرایط فشارزا بیمار می شوند. کوباسا(1979)، در این مطالعه نشان داد که این تمایز شخصیتی در ساختاری به نام سخت رویی منعکس است. وی با استفاده از تئوری های اگزیستانسالیستی در شخصیت، سخت رویی(سرسختی روانشناختی) را ترکیبی از باورها در مورد خویشتن و جهان تعریف می کند که از سه مولفه تعهد ، کنترل و مبارزه جویی تشکیل شده است(عسکری و همایی، 1388).مفهوم سرسختی، مفهومی بسیار مفید است که می تواند نشان دهد که فرد، حتی با داشتن یک زندگی دردناک مثل: ابتلا به ایدز، می تواند سلامت روان خود را حفظ کند(وانس، استراتزیک و ماستن، 2008).مجموعه ای از بازخوردها و مهارت هایی است که شجاعت رویارویی با موقعیت های تنیدگی آور زندگی را به وجود می آورد(مدی 2007 ).

سرسختی نه تنها تنیدگی را کاهش می دهد بلکه به گسترش مهارت های مقابله ای نیز کمک می کند؛ مهارت هایی که برای افراد و سازمانها سودمندند(نعمت طاووسی و شریفی، 1390).بررسی های 25 سال گذشته این نکته را برجسته ساخته اند که سرسختی به عنوان مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی به افراد کمک می کند که موقعیت های تنیدگی زای حرفه ای را از مصایب بالقوه به فرصت هایی برای عملکرد، رهبری، مدیریت، ارتقای سلامت و رشد روانی تبدیل کنند(مدی، 2007 ). سرسختی از دو طریق از فرد در مقابل تنیدگی حمایت می کند: با تغییر دادن ادراک های فرد از تنیدگی و با بسیج کردن راهبردهای مقابله ای مؤثر(کوباسا، 1982، شارن و لسلی 2003 ). در نتیجه، افراد سرسخت با ارزیابی مثبت تر و قابل کنترل تر، رویدادهای تنیدگی زا، بر انگیختگی فیزیولوژیکی ناشی از ارزیابی منفی رویدادها را تجربه نمی کنند. پژوهشگران نشان داده اند که انعطاف پذیری افراد سرسخت در برابر رویدادهای تنیدگی زا متأثر از شیوه های مقابله ای خاصی است که محصول توحید یافتگی مؤلفه های سرسختی است(نعمت طاووسی و شریفی، 1390).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  32 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0