<span itemprop="name">مفهوم ومبانی نظری یادگیری</span>
تاریخ انتشار:
6 مارس 2021
دسته بندی:

فرایند یادگیری انسان: پس از مطالعه و بررسى طرق مختلف يادگيري، ممکن است اين سؤال به ذهن خطور کند که اغلب تحقيقات و آزمايش‌هاى انجام شده در زمينه يادگيري، در آزمايشگاه و بر روى حيوانات انجام گرفته است. آيا مى‌توان کليه يافته‌هاى مذکور را عيناً به انسان تعميم داد؟ به عبارت ديگر، آيا انسان عيناً مانند ساير حيوانات مورد آزمايش، عمل مى‌کند؟ آيا نظريه شرطى آن‌چنان که در مورد حيوانات صادق است، در تغيير يا تثبيت رفتار انسان نيز صدق مى‌کند؟در اينجا بدون اينکه بخواهيم منکر يافته‌هاى علمى تغيير رفتار ارگانيسم باشيم، فرايند يادگيرى انسان را مورد بررسى و تحليل قرار مى‌دهيم. شکى نيست که شناخت صحيح مراحل يادگيرى در انسان، در سايه مطالعه دقيق بر روى او در محيط‌هاى طبيعى کلاس و خانواده – که تا حد امکان کنترل شده باشد – امکان‌پذير خواهد بود، اگرچه کنترل محيط طبيعى کار آسانى نيست و اين انسان باهوش اگر از وجود عوامل کنترل در محيط آگاه شود هرگز رفتار طبيعى از خود بروز نخواهد داد. انسان داراى اراده است و اکثر رفتارهايش از روى آگاهى است؛ يعنى اگر نخواهد چيزى را ياد بگيرد، هرگز ياد نخواهد گرفت.

او اين توانايى را دارد که از قيد و بند عادت، انعکاس‌هاى شرطي، پيش‌داورى ديگران و … آزاد شود و حتى نيازهايى چون تشنگى و گرسنگى و خواب را تا حدى تحت‌کنترل در آورد. او مجبور نيست اسير و برده محيط شود. او مى‌تواند خود را از قيد تأثيرات محيط، اعم از محيط جغرافيايي، اجتماعي، اقتصادى و غيره نجات دهد؛ به عبارت ديگر، انسان مانند حيوانات ديگر در مقابل محرک‌هاى محيطى منفعل نيست.در اکثر نظريه‌ها و الگوهاى يادگيري، به احتياجات، تمايلات، تجربيات و عادات قبلى انسان کمتر توجه شده است و شايد بتوان گفت که اصولاً از مفهوم خود (self-concept) در فرايند يادگيرى انسان غفلت شده است. اگرچه پاداش و تنبيه نقش بسيار ارزنده‌اى در يادگيرى انسان دارد، اين عوامل، در مورد انسان، تنها به انگيزه‌هاى بيرونى ختم نمى‌شود، زيرا اگر يادگيرى را منحصر به اين‌گونه عوامل بدانيم، با قطع پاداش و تنبيه و انگيزه‌هاى بيرونى بايد يادگيرى نيز قطع شود، در حالى که چنين نيست. انگيزه‌هاى درونى و تقويت‌کننده‌هاى معنوى تأثير فراوانى در هدايت رفتار انسان دارند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 38صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0