<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  شاخص اموزشی</span>
تاریخ انتشار:
27 فوریه 2022
دسته بندی:

شاخص آموزشی: نشانگرها (شاخص ها) ابزار اندازه گیری مورد استفاده در گردآوری داده ها برای عملکرد یک ملاک انتخاب شده هستند که برای توصیف و درک نظام آموزشی ضروری اند. شاید جامع ترین تعریف نشانگر را مشایخ( 1383)، به نقل از دایرة المعارف پژوهش های آموزشی، ارائه کرده باشد؛ بدین مظمون که نشانگر آموزشی، آماره ای مرتبط با سیاست های آموزشی است که به منظور فراهم آوردن اطلاعات درباره ی رتبه، کیفیت و عملکرد نظام آموزشی طراحی می شود. نشانگرها با نشان دادن نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی، زمینه های لازم برای انجام بررسی های کیفی ومشاهدات عینی در نظام آموزشی را به وجود می آورند. نظام آموزش و پرورش با گروه وسيعي از كودكان لازم‌التعليم در حوزه‌هاي مختلف شهري و روستايي،دختر و پسر، مناطق محروم و برخوردار، گروه‌هاي متنوع اجتماعي، افراد آسيب ديده و…، در ارتباط است و براساس قوانين آموزشي مكلف به ارايه آموزش در دسترس و با كيفيت به همه گروه‌هاي ياد شده مي‌باشد. همچنين پس از جذب دانش‌آموزان به داخل نظام آموزشي، ناگزير از پايش وضعيت دانش‌آموزان از لحاظ بررسي وضعيت پيشرفت تحصيلي، ارتقاء به پايه يا دوره‌هاي بالاتر تحصيلي، جلوگيري از افت و ترك تحصيل و به پايان رساندن تحصيل در زمان مقرر نيز هست.

از اين رو، دسترسي به نظام اطلاعات آماري مورد نياز براي برنامه‌ريزي مناسب قبل از ورود دانش‌آموزان به نظام آموزشي و در حين تحصيل در نظام آموزشي يكي از ابزارهاي اصلي براي تحقق موارد پيش گفته است. بخش آموزش و پرورش، علاوه بر استفاده از نظام‌هاي اطلاعات مديريت آموزشي كه در قالب آمارنامه‌هاي آموزشي، نتايج حاصل از سرشماري آموزشي و تحقيقات پيمايشي دسته‌بندي مي‌شود از نظام نشانگرهاي آموزشي نيز استفاده مي‌كند. در فرآيند جمع‌آوري، پردازش و تحليل اطلاعات آماري بخش آموزش، داده‌ها اصلي‌ترين جزء محسوب مي‌شوند. داده‌هاي مورد نياز براساس پرسشنامه‌هاي طبقه‌بندي شده و به تفكيك اطلاعات مربوط به عوامل مختلف آموزشي جمع‌آوري مي‌شوند. سپس اين داده‌ها با قرارگرفتن در طبقه‌هاي بزرگ‌تر، اطلاعات آموزشي را تشكيل مي‌دهند. براي مثال، داده‌هاي مربوط به دانش‌آموزان دوره‌هاي مختلف تحصيلي به تفكيك دختر و پسر، مناطق جغرافيايي، آموزش دولتي و غيرانتفاعي، مدارس عادي و بزرگسال، دانش‌آموزان تيزهوش و استثنايي در داخل طبقه «اطلاعات دانش‌آموزي» دسته‌بندي شده و اطلاعات مورد نياز را براي انجام تحليل‌هاي مربوط در اختيار برنامه‌ريزان و كارشناسان قرار مي‌دهد. با وجود كاربرد گسترده داده‌ها و اطلاعات، محدوديت‌هايي نيز براي اين گروه آماري وجود دارد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 19 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0