<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  وسواس مذهبی اخلاقی</span>
تاریخ انتشار:
4 دسامبر 2021
دسته بندی:

وسواس مذهبی – اخلاقی: وسواس مذهبی – اخلاقی، یک اختلال روان‌شناختی است که مشخصه اصلی آن وسواس یا احساس گناه بیمارگونه در مورد مسائل اخلاقی یا مذهبی است که اغلب با انجام اجباری اعمال مذهبی یا اخلاقی همراه بوده و بسیار ناراحت‌کننده و غیرسازشی است .تردید و یا نگرانی بیش از اندازه دربارهٔ ارتکاب گناه، ‌سرسختی و انعطاف‌ناپذیری بیش از اندازه درمورد مسائل اخلاقی، و پافشاری افراطی بر انجام تکالیف دینی از مثال‌های این اختلال هستند (میلر و هجز، 2008).وسواس مذهبی – اخلاقی نقاط مشترک بسیاری با اختلال وسواس فکری – عملی (OCD) دارد و اغلب به عنوان شاخة اخلاقی/ مذهبی OCD شناخته می‌شود (آبراموویتز و همکاران، 2002). با وجود آنکه وسواس – مذهبی – اخلاقی بیش از هر اختلال روان‌شناختی دیگری سابقه تاریخی دارد* (فالون و همکاران، 1990)، ‌امّا حضور آن در ادبیات بالینی بسیار کمرنگ است. جای خالی این مبحث در کتب درسی روانشناسی و روانپزشکی نیز حس می‌شود، با وجود اینکه چهارمین ویرایش راهنمای تشخیص و آماری (DSMIV-TR) انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000). در توضیحات مربوط به اختلال شخصیت وسواسی – جبری ـOCPD).

به طور مختصر به  وسواس مذهبی – اخلاقی اشاره می‌کند. با این حال ارتباط میان وسواس مذهبی – اخلاقی و OCD یا OCPD‌ نامعلوم است و مشخص نشده که آیا این اختلال زیرشاخه‌ای ازOCD یا OCPD‌ است یا اینکه به خودی خود یک اختلال مجزا در طیف OCD است.بررسی‌های انجام گرفته در خصوص شیوع وسواس مذهبی – اخلاقی،‌ نتایج متفاوتی را گزارش نموده‌اند. ماتایکس ـ کولز/ مارکز/ گرایست/ کوباک و باور (2002) تخمین می‌زنند که حدود 33 درصد از مبتلایان به OCD از وسواس مذهبی – اخلاقی رنج می‌برند. تالین، آبراموویتز،‌ کوزاک و فوا (2001) گزارش کرده‌اند که در یک نمونهٔ 395 نفره از مبتلایان به OCD، 5 درصد وسواس مذهبی – اخلاقی را به عنوان وسواس اصلی خود مشخص نموده‌اند. چنانچه همین 5 درصد نشانگر واقعی مبتلایان بدانیم، شیوع این اختلال در ایالات متحده آمریکا به حدود 000/100 نفرخواهد رسید. با این وجود، تحقیقات بیانگر آنند که در جوامع مذهبی درصد بالاتری از مبتلایان OCD به‌طور همزمان به وسواس مذهبی – اخلاقی نیز مبتلا هستند، به عنوان مثال این رقم درترکیه به 42 درصد، در عربستان سعودی به 50 درصد و در مصر به 60 درصد می‌رسد (تک و اولوگ 2001) در حالی که مثلاً در انگلستان محتوای نشانه‌های OCD ندرتاً مذهبی است (اوکاشا، 1994).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:52 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0