<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  مدیریت سود</span>
تاریخ انتشار:
14 دسامبر 2021
دسته بندی:

مدیریت سود: مدیریت سود در ادبیات حسابدری از موضوعات نسبتا تازه  و مورد توجه مدیران می باشد و از مباحثی است که در حوزه سود حسابدری مطرح می شود. این مبحث در حسابداری از حدود ابتدای قرن بیستم به بعد با تحقیقات مختلفی توسط صاحبان نظران رشته حسابداری شکل گرفت. هر یک از این نحقیقات از ابعاد خاصی و با عبارت متفاوتی نظیر دستکاری سود، هموارسازی سود و در نهایت مدیریت سود به موضوع پرداخته اند. در ادبیات حسابداری تعاریف گوناگونی از مدیریت سود ارائه شده است. که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می گردد:به اعتقاد  هلی و والن (1999) مدیریت سود هنگامی رخ می دهد که مدیران از قضاوت شخصی خود در گزارشگری مالی استفاده کنند و ساختار معاملات را جهت تغییر گزارشگری مالی دست کاری نمایند. این هدف یا به قصد گمراه کردن برخی  صاحبان سود در خصوص عملکرد شرکت، یا تاثیر بر نتایج قرارداد های است که انعقاد آنها منوط به دستیابی به سود مشخصی است. واتسن و زیمرمن (1990)معتقداند که مدیریت سود ، یعنی اعمال آزادی عمل بر روی ارقام حسابدری با فرض وجود  محدودیت های در این زمینه .اظهار می کند که مدیریت سود اقدامی است ازطرف مدیر که انجامش منجر به تضعیف سودمندی اطلاعات در تصمیم گیری شود و مطابق با اهداف استاندارد ها نباشد.

به اعتقاد دیوید سون و همکاران ، مدیریت سود یعنی فرآیند انجام گام های عمدی در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری ، که مدیران را قادر می سازد تا سود گزارش شده را به سطح مطلوب خود برسانند(ناظمی اردکانی،1388)سونی واسلان معتقد اند که مدیریت سود یعنی دخالت هدفمند مدیریت در فرایند گزارشگری مالی برون سازمانی به منظور تحصیل منافع شخصی. بیدلمن ، مدیریت سود را بیانگر تلاشی از سوی مدیریت شرکت می داند که سعی می کند تا انحرافات غیر عادی سود را کاهش می دهد.مدیریت سود می تواند از دو منظر قراردادی و یا گزارشگری مالی مورد بررسی قرار گیرد. از منظر قراردادی، مدیریت مدیریت سود می تواند به عنوان روش کم هزینه برای محافظت شرکت در برابر نتایج مترقبه مطروحه  در متن قرارداد های انعطاف ناپذیر و ناقص باشد. از منظر گزارشگری مالی ، مدیریت ممکن است بتواند از طریق مدیریت سود، بر ارزش سهام شرکت اثر بگذارد. به عنوان مثال مدیریت ممکن است بخو اهد تصویری رو به افزایش از سود ، به وسیله تکنیک هموارسازی سود طی زمان ارائه دهد. در بازار کارای اوراق بهادار ، مدیریت ملزم است که اطلاعات درون سازمانی را منتشر کند. بنابراین مدیریت سود می تواند به عنوان ابزاری برای انتقال اطلاعات درون سازمانی مدیریت به سرمایه گذاران باشد. هر دو منظر قراردادی و گزارشگری به نتایج جالب و شاید هم شگفت انگیز می تواند منجر شود و اینکه مدیریت سود می تواند کمی هم خوب باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 31صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0