<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  محورهای تحولات در شرکتهای تعاونی</span>
تاریخ انتشار:
5 می 2022
دسته بندی:

محور تحولات در دو دهه­ی اخیر و آثار آن در حقوق شرکت‌های تعاونی:در مفاد سیاست­های ابلاغی اصل44 قانون اساسی، مقام معظم رهبری تأکید ویژه­ای بر رشد و توسعه بخش تعاون و افزایش سهم آن در اقتصاد داشته­اند که مهم­ترین هدف آن تأمین عدالت اجتماعی، افزایش بهره­وری، بازتوزیع ثروت، فقرزدایی و افزایش رقابت­پذیری در اقتصاد ملی است که استخوان­بندی نظام اقتصادی و حقوقی کشور را به حرکت و قبول انعطاف بلکه تغییر بنیان رهنمون کرده است. بخش عمده­ای از سیاست­های اصل44 به زیرساخت­های حقوقی نظام تجارتی مربوط است که بر حقوق شرکت­های تعاونی تأثیر بسزایی داشته است. در راستای رسیدن به اهداف ذکر شده نهادهایی تأسیس گردیده که  می­توان به شرکت تعاونی سهامی عام و بانک توسعه تعاون اشاره کرد. از طرفی تحولاتی که در چگونگی ارتباط دولت با شرکت­های تعاونی به وجود آمده قابل بررسی است. لذا این بخش را به بررسی این موارد و تأثیر آن بر عملکرد شرکت­های تعاونی اختصاص داده­ایم.

رابطه دولت با شرکت تعاونی: ارتباط دولت با تعاونی­ها در سیستم­ها و نظام­های مختلف اقتصادی متفاوت است و این ارتباط، بستگی تام به نظام اقتصادی حاکم بر کشور دارد. سؤال اساسی در این خصوص آن است که نقش و هدف از تأسیس تعاونی­ها و نیز حدود دخالت دولت در امور آنها چیست؟ مطالعات نشان می دهد که به طور کلی در کشورهای مختلف 2شیوه با رهیافت متفاوت در شکل­گیری تعاونی ها دنبال می شود. یکی از این شیوه ها، رهیافت از بالا به پایین است که در آن دولت ها خود رأساً اقدام به تأسیس تعاونی­ها می کنند. در این حالت، با توجه به عدم حضور مردم به هنگام تأسیس این تعاونی ها، معمولاً فلسفه و اهداف متعالی آن درک نشده و در نتیجه در بیشتر موارد با شکست رو به رو می شود. همچنین با توجه به اقدام یکجانبه­ی دولت در راه اندازی تعاونی­ها، معمولاً مردم هیچ گونه احساسی مبنی بر مالکیت آن­ها ندارند. در این حالت دولت مجبور است دائماً تعاونی را مورد حمایت­های مختلف (مادی، غیرمادی) خود قرار دهد تا بدین ترتیب بتواند حیات تعاونی را حفظ کند. در واقع این تشکل­ها، تعاونی نیستند بلکه شبه­تعاونی هستند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:49صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0