<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری طرحواره درمانی3</span>
تاریخ انتشار:
22 آگوست 2021
دسته بندی:

سازه طرح­واره : کلمه «طرح­واره» در حوزه­های پژوهشی مختلفی به­کار برده شده است. طرح­واره به­طور کلی، به­عنوان ساختار، غالب یا چهارچوب تعریف می­شود. طرح­واره در نظام فلسفی کانت، درک و دریافت نقطه اشتراک تمام عناصر یک مجموعه تعریف می­شود. این واژه همچنین در نظریه ریاضی مجموعه­ها، هندسه جبری، آموزش، تحلیل ادبی و برنامه­ریزی کامپیوتری نیز به­کار برده شده است. واژه طرح­واره در روان­شناسی و به­طور گسترده­تر در حوزه شناختی، تاریخچه­ای غنی و برجسته دارد. در حوزه رشد شناختی، طرح­واره را به­صورت غالبی در نظر می­گیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می­گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند. علاوه بر این، ادراک از طریق طرح­واره، واسطه­مندی می­شود و پاسخ­های افراد نیز توسط طرح­واره جهت پیدا می­کنند.

طرح­واره، بازنمایی انتزاعی خصوصیات متمایزکننده یک واقعه است. به­عبارت دیگر، طرحی کلی از عناصر برجسته یک واقعه را طرح­واره می­گویند . طرح­واره­ها را مي­توان ساختارهايي براي بازيابي مفاهيم كلي ذخيره شده در حافظه يا مجموعه سازمان يافته­اي از اطلاعات، باورها و فرض­ها دانست . در روان­شناسی، احتمالا این واژه بیشتر با کارهای پیاژه تداعی می­شود، چرا که او در مراحل مختلف رشد شناختی به تفصیل در خصوص طرح­واره­ها بحث کرده است .پیاژه در سال 1954 و بالبی در سال 1969 بیان کردند که عملکرد والدین سبب ایجاد و گسترش مدل­هایی در درون سازمان شناختی فرد به نام طرح­واره می­شود. این طرح­واره­ها در زندگی فرد به­عنوان عدسی­هایی عمل می­کنند که تفسیر انتخاب و ارزیابی فرد از تجارب وي را شکل می­دهند .

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  34صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0