<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری ریسک نقدینگی</span>
تاریخ انتشار:
4 مارس 2022
دسته بندی:

ریسک نقدینگی : دوگونه نقدینگی وجود دارد: نقدینگی بازار (Market Liquidity)، شاید نقدشوندگی بازار مفهوم مورد نظر را بهتر برساند و نقدینگی تامین مالی (Funding liquidity). نقدشوندگی بازاری یک اوراق بهادار خوب است اگر به راحتی بتوان آن را معامله نمود، به بیان دیگر شکاف بین قیمت های دستورات خرید و فروش وارده برای آن (Bid asu Spread) کم باشد، نوسانات شدید نداشته، و انعطاف قیمتی اش بالا باشد و البته همچنین کسب اطلاعات در مورد آن آسان باشد (از جمله از طریق بازارهای OTC).همچنین نقدینگی تامین مالی یک بانک یا سرمایه گذار مناسب ارزیابی می شود، اگر منابع مالی کافی به واسطه سرمایه خود یا وام های وثیقه ای در اختیار داشته باشد. (Collateralized Loans به وام هایی گفته می شود که وام گیرنده در ازای دریافت آن دارایی های را به عنوان تضمین وام به وثیقه نزد بانک می سپارد – م). با در نظر داشتن این دو تعبیر، معنای ریسک نقدینگی آشکار می گردد.ریسک نقدینگی (نقدشوندگی) بازار عبارت است از خطر بدتر شدن وضعیت نقدینگی بازار هنگامی که فرد احتیاج به معامله دارایی اش دارد.

ریسک نقدینگی تامین وجوه عبارت است از خطر عدم توانایی معامله گر در تامین مالی وضعیت خود (خرید، یا نگهداری) و در نتیجه اجبار به رها نمودن آن.برای مثال یک «صندوق سرمایه گذاری کم ریسک» که از اهرم های مالی استفاده نموده است (Hedge Fund اصولا به صندوق سرمایه گذاری مشترکی گفته می شود که برای بالا بردن بازدهی خود از روش های مصون ماندن از ریسک استفاده می کند – م) در صورتی که دیگر نتواند از بانک وام بگیرد، باید اوراق بهادار خود را بفروشد. یا اگر از دید بانک بنگریم، سپرده گذاران ممکن است منابع خود را از بانک خارج کنند و بانک نیز نتواند از سایر بانک ها وام گرفته یا از طریق انتشار اوراق قرضه برای خود منابع مالی تامین کند. (سیرانی,1389)هم اکنون با ریسک شدید نقدینگی بازار و تامین مالی روبه روییم نقدینگی اساسا در طی زمان و از بازاری به بازار دیگر فرق می کند، در شرایط فعلی ما با ریسک شدید نقدینگی بازار روبه رو هستم. حادترین نوع ریسک نقدشوندگی بازار آن است که معامله گران هم اکنون در بازارهایی نظیر بازار اوراق بهادار دارای پشتوانه دارایی (Securities Market Asset – backed و اوراق قرضه قابل تبدیل Convertible Bonds) اوراق قرضه ای که قابلیت تبدیل به سهام عادی یا ممتاز را دارند – م) در حال ترک بازارند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 43صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0