<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  رفتار شهروندسازمانی وآموزه های دینی</span>
تاریخ انتشار:
4 جولای 2021
دسته بندی:

شهروندي: شهروندي همانطور که روشن است از مشتقات شهر است . شهروندي را قالب پيشرفتهٔ «شهرنشيني» مي‌دانند. به باور برخي از کارشناسان، شهرنشينان هنگامي که به حقوق يکديگر احترام گذارده و به مسئوليت‌هاي خويش در قبال شهر و اجتماع عمل نمايند به «شهروند» ارتقاء يافته‌اند.شهروندي از جمله مفاهيم نو پديدي است که به طور ويژه‌اي به برابري و عدالت توجه دارد و در نظريات اجتماعي، سياسي و حقوقي جايگاه ويژه‌اي پيدا کرده است. مقوله «شهروندي» وقتي تحقق مي‌يابد که همه افراد يک جامعه از کليه حقوق مدني و سياسي برخوردار باشند و همچنين به فرصت‌هاي مورد نظر زندگي از حيث اقتصادي و اجتماعي دسترسي آسان داشته باشند. ضمن اينکه شهروندان به عنوان اعضاي يک جامعه در حوزه‌هاي مختلف مشارکت دارند و در برابر حقوقي که دارند، مسئوليت‌هايي را نيز در راستاي اداره بهتر جامعه و ايجاد نظم بر عهده مي‌گيرند، و شناخت اين حقوق و تکاليف نقش مؤثري در ارتقاء شهروندي و ايجاد جامعه‌اي بر اساس نظم و عدالت دارد.(بردبار،1387)

 اسلام به عنوان يک دين فراگير که به همه ابعاد زندگي بشر توجه نموده است، دستورات صريح و شفافي براي روابط اجتماعي انسان‌ها دارد و نه تنها به کمال معنوي انسان‌ها توجه نموده است بلکه به چگونگي ساختن جامعه‌اي نمونه نيز توجه دارد. از جمله مسائل مهم حقوق شهروندي در اسلام توجه به کرامت انسانها به عنوان اشرف مخلوقات، ارزش حيات و زندگي افراد، برابري بدون توجه به نژاد، رنگ، پوست و …، هدفمند نمودن خلفت انسانها و بيهوده نبودن زندگي انسان مي‌باشد.(تقوي،1389) در تعريف شهروند مي توان گفت كه شهروند كسي است كه حقوق فردي و جمعي خود را مي شناسد و از آنها دفاع مي كند، قانون را مي شناسد و به آن عمل مي كند و از طريق آن مطالبه مي كند، از حقوق معيني برخوردار است. مي داند كه فرد ديگري هم حضور دارد و دفاع از حقوق او يعني دفاع از حقوق خودش و فردي كه در امور شهر مشاركت دارد. پس شهروند نه تنها به معناي سكونت در يك شهر به مدت مشخص كه به معناي مجموعه ايي از آگاهي هاي حقوقي، فردي و اجتماعي است. (زاهدي،1381)

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 58 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0