<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری دعاوی</span>
تاریخ انتشار:
5 می 2022
دسته بندی:

دعاوي:ادعا در فرهنگ لغت اکسفورد به معني ” مطالبه چيزي به عنوان طلب و حق ” است. فرهنگ حقوقي کانادا، ادعا را ” مطالبه حق براي کسب مال، جبران خسارت و مبرا شدن از قصور ” تعريف کرده است. (عربشاهي،1389،ص31)دردانشنامه آزاد ويکيپديا ادعا، ” يک اقدام حقوقي براي کسب پول، مال و يا اجراي حق در برابر گروه ديگر” تعريف شده است .به بيان ساده تر ادعا، مطالبه جبران خسارت تحميل شده به يک گروه است.در صنعت ساخت، واژه ادعا عمدتا” به منظور توصيف درخواست پيمانکار براي پرداختي که خارج از ماده عادي پرداخت در قرارداد باشد، بکار مي رود. به معناي عام، ادعا تقاضاي پرداخت اضافي براي مساعدت به پيمانکار است. هر چند که اين معني، مطابق با لغت نامه هاي مذکور نيست. لغتنامه هايي که در آنها ادعا، اظهار يک حق و درخواست پرداخت اضافي به خاطر تغيير دستور کار، بر اساس شرايط قرارداد، بيان شده است. (عربشاهي،1389،ص31)

اين واژه همچنين براي توصيف مطالبه پيمانکار به منظور تمديد زمان مطابق با قرارداد ساخت، بکار مي رود.ادعا يا خواسته را مي توان به شرح زير تعريف کرد:«درخواست کتبي با انضمام مدارک قراردادي است، در باره جبران مالي، زماني‌، يا تحقق ساير شرايط که از نظر قراردادي، موجب اختلاف درخواست کننده و طرف قرارداد يا کارفرما است» . (مديريت  ادعا، 2003) دعاوي بخش جدايي ناپذيري از قرادادهاي مدرن هستند که امروزه رخداد آن در پروژه هاي صنعتي امري معمول تلقي مي شود. اين مفهوم در قراردادهاي مفهوم جديدي نيست اما نقطه تاريک آن، شيوه مديران در ارزيابي و سنجش اثر بخشي فرايند ادعا و چگونگي پاسخگويي به آن مي باشد. بر پايه چنين نگاهي، مطالعات و تحقيقات گسترده اي بر روي جنبه هاي مختلف آن انجام شده است. (باري،2000)

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:22صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0