<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری تقويت ويژگي پژوهندگي در معلم</span>
تاریخ انتشار:
27 ژانویه 2022
دسته بندی:

تقويت ويژگي پژوهندگي در معلم : راهبرد ديگري که مي تواند مبين نقش حرفه اي معلم، تأثيرگذاري وي و در نتيجه موجد تحول و پويايي مستمر نظام آموزشي شود، مؤلفه پژوهش است. پژوهش را نبايد در سطوح ستادي و کارشناسي سازمان داد و يا در واحدهاي تحقيقات سازماني محدود کرد بلکه بايد ميدان عمل را براي سطوح پايين سازماني، اعم از فراگيران و به ويژه معلمان به عنوان گردانندگان اصلي امر تعليم و تربيت، فراهم نمود. ضروري است که تدريس با تفکر توأم شود و معلمان از ظرفيت و انديشه خود براي عمل هر چه مؤثرتر به مسئوليت هاي حرفه اي خويش استفاده کنند. تقويت ويژگي پژوهندگي در معلم مي تواند به ايجاد وحدت ميان عنصر پژوهنده و عنصر کارگزار بينجامد که به نوبه خود يک راه حل مناسب و عملي در حل مشکلات ناشي از جدايي ميان پژوهش و عمل است.البته منظور از معلم پژوهشگر، درگير کردن وي در امر پژوهش هاي معلمي نيست، بلکه گسترش پژوهش از نوع «اقدام پژوهي» (پژوهش در عمل) است. اقدام پژوهي، يعني اين که معلم با ذهنيت پژوهش گرانه با موقعيت هاي عيني که با آن سروکار دارد، روبه رو شود. «اقدام پژوهي نوعي روش تحقيق است که موضوع مورد تحقيق، خود عمل تدريس بوده، محقق غالبا معلم شاغل به تدريس و هدف آن، بهبود اوضاع تدريس است» (گويا، 181:1377)به بيان ديگر:

«جوهر و اساس اين رويکرد، در دعوت از کارگزاران عملي براي دست يازيدن به پژوهش در حين اشتغال به عمل است که در حقيقت دعوت ايشان به تفکر و تأمل نسبت به موقعيت هاي مسئله دار عملي و به کارگرفتن رويه حل مسئله يا مهارت هاي فرايندهاي علمي براي يافتن راه حل مناسب است.» به عبارتي، اقدام پژوهي، ترکيبي از عمل و پژوهش و تلاشي براي شناخت اقدامات تربيتي به منظور اصلاح و بهبود محيط آموزشي است.آموزش، مترادف سازندگي و تحول است و موجب ارتقاي توانمندي هاي نيروي انساني مي شود. آموزش جرياني است که افراد طي آن آگاهي ها، مهارت ها و گرايش هاي مناسب براي ايفاي نقش در موقعيت ها را فرا مي گيرند. اين جريان، باعث ارتقاي قدرت درک، تجزيه و تحليل، شناخت، بينش و بصيرت، براي انجام وظايف محوله و نيز رويارويي با چالش هاي جديد شغلي مي شود. در نظام آموزشي، از جمله عوامل مهم و تأثير گذار (بدون ناديده گرفتن تأثير ساير عوامل) کيفيت تربيت، کارآيي و کفايت کساني است که در سمت معلم، کارگردان اصلي صحنه هاي تعليم و تربيت هستند. اين اهميت به درجه ايست که بايد اذعان نمود: «هيچ تعليم و تربيتي نمي تواند فراتر از سطح توان معلمان خود پيشرفت کند».

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:14 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0