<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  بانکی و بازار سرمایه</span>
تاریخ انتشار:
21 مارس 2022
دسته بندی:

 بانک؛ مکمل بازار سرمایه: در این حالت بانک‌ها و بازار سرمایه در تأمین منابع مالی، مکمل یکدیگر می­باشند و نقش مکملی را برای یکدیگر دارند. تئوری‌های موجود در مورد ارتباط بین بانک‌ها و بازار سرمایه، حاکی از این است که این دو می‌توانند جانشین و مکمل هم باشند. به‌گونه‌ای که، اقتصادانانی نظیر بوید و پرسکات (1986) معتقدند که بانک‌ها نقش مفید و مؤثری را در بهبود تخصیص منابع دارند. بانک‌های تجاری، با توجه به اینکه نقدینگی کوتاه‌مدت و گردش مالی واحدهای تولیدی را میسر می‌سازند، مکمل بازار سرمایه محسوب می‌شوند و در دو بازار نقدی و سلف (آتی) بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. احمدمجتهدو حسن­زاده ، پولوبانكداريونهادهايمالي، پيشين، ص 165به طور کلی، بانک‌ها به عنوان مؤسسات واسطه، در کنار بخش‌های دیگری که در قالب بازارهای مالی- که نقل و انتقال سرمایه را به صورت‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کنند- تعریف می‌گردند، به فعالیت خود می‌پردازند و از آنجا که هر یک از نظام بانکی (بازار پول) و بازار سرمایه، بخشی از نیازهای جامعه را تأمین می­کنند، تعامل آن‌ها می­تواند با ابزارهای متفاوتی، پاسخگوی نیازهای متنوع بازار باشد.

در نخستین مرحله، بازار پول نقش اساسی را در تجهیز منابع پس­انداز برعهده دارد، اما به تدریج که اقتصاد، توسعه می یابد، این بازار سرمایه است که بخش فزاینده­ای از پس­اندازها را به سمت سرمایه­گذاری­ها هدایت می­کند. این­گونه تعامل باعث هم‌افزایی توان هر دو بازار می­شود و همکاری بازارها می‌تواند از تداخل وظایف و دوباره‌کاری جلوگیری کند. تقویت این همکاری، ثبات بازارهای مالی و افزایش سرعت واکنش به بحران‌های مالی را در پی خواهد داشت.از سوی دیگر باعث کاهش خطرپذیری و کاهش هزینه­های تأمین مالی می­شوند و همچنین، می‌توانند از بروز شوک‌های نقدینگی جلوگیری کنند. به این صورت که بانک‌ها می‌توانند سپرده‌های کوتاه‌مدت که از درجة نقدینگی بالایی برخوردار هستند را به سپرده‌های بلندمدت با درجة نقدینگی پایین تبدیل کنند. یعنی به خانوارها این امکان را بدهند که هر زمان که تمایل دارند، بتوانند سپرده‌های خود را از بانک برداشت کنند. در طرف مقابل، در بازار سرمایه (بورس) نیز، دارندگان اوراق سهام می‌توانند بدون اینکه دسترسی واحد‌های تولیدی و خدماتی به سرمایه مسدود شود، هر زمان که بخواهند سهام خود را در بازار بفروش برساننnاز سوی دیگر، تأمین مالی طرح­های بزرگ و پرداخت وام­های بلندمدت در نظام­های متکی بر نرخ بهره (اقتصاد سنتی)، بر عهده بازار سرمایه و بازار بورس می­باشد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:46 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0