<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  ارزشیابی برنامه درسی</span>
تاریخ انتشار:
10 آوریل 2022
دسته بندی:

 ارزشیابی: را در معنی عام تعیین ارزش و یا اهمیت یک چیز می­داند و به­صورت خاص­تر ارزشیابی را تعیین میزان موفقیت اولیه آنها می­داند (آرتور­وبر 1985، به نقل از ملکی، محمدی مهر، 1388). در فرهنگ دهخدا ارزیابی عمل یافتن ارزش هر چیز و ارزیاب کسی که ارزش هر چیزی را معین می­کند. شاید بتوان ادعا کرد که به تعداد صاحب­نظرانی که در این حوزه دارای نام و شهرت هستند، برای ارزشیابی نیز تعریف وجود دارد. این تعاریف در بسیاری از موارد به هم شبیه هستند و در مواردی نیز با هم تفاوت دارند. اولین تعریف رسمی از ارزشیابی به نام رالف­تایلر ثبت شده است. وی ارزشیابی را وسیله­ای جهت تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدف­های آموزشی مطلوب موردنظر می­داند. ارزشیابی به یک فرآیند نظامدار برای جمع­آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می­شود (گی 1991، به نقل از ملکی، محمدی مهر، 1388).به این­منظور که تعیین ­شود آیا هدف­های مورد­نظر تحقق یافته­اند، یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی (خورشیدی، 1382). ارزشیابی یعنی تعیین ارزش کردن، ارزشیابی آموزشی نظامدار در بر گیرنده سنجش رسمی ارزش پدیده­های آموزشی است.

 ارزشیابی را جمع­آوری و استفاده از اطلاعات برای تصمیم­گیری درباره یک برنامه آموزشی می­داند.ارزشیابی را فرآیند تشخیص حیطه­های تصمیم­گیری مورد­نظر، انتخاب نوع اطلاعات مناسب، و گرد­آوری و تخلیص و تحلیل اطلاعات به­منظور تهیه گزارش مناسب برای تصمیم­گیری می داند.دو تن از صاحب­نظران در حوزه ارزشیابی آموزشی گفته­اند در آموزش­ و ­پرورش، ارزشیابی به یک فعالیت رسمی گفته می­شود که برای تعیین کیفیت، اثر بخشی، یا ارزش یک برنامه، پروژه، فرآیند، هدف یا برنامه ­درسی به اجرا در می­آید. اگرچه ارزشیابی فقط یک هدف اساسی دارد (تعیین بهاء یا ارزش چیزی)، ولی نقش­های آن بسیار است. هدف اصلی ارزشیابی، قضاوت و داوری است. در ارزشیابی یک هدف این ­است که مشخص شود آیا اهداف مورد­نظر که از قبل تعیین شده است، تحقق یافته­اند؟ آیا عملکرد رضایت­بخش بوده است یا نه؟ بنابراین نیاز به قضاوت و داوری می­باشد. هدف دیگر ارزشیابی فراهم نمودن اطلاعات برای تصمیم­گیری است. نقش مهم دیگر ارزشیابی تعیین ارزش خود برنامه­ درسی است. آیا برنامه­ درسی مقاصدی را که به خاطر آنها الگو­پردازی شده است برآورده می­کند؟

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 53صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0