<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری آموزش فنی حرفه ای  در ایران</span>
تاریخ انتشار:
27 فوریه 2022
دسته بندی:

 آموزش فنی و حرفه ای در ایران: تاسيس مدرسه دارالفنون در سال 1268 قمري را بايد از مهمترين اقدامات فرهنگي در تاريخ آموزش و پرورش ايران به شمار آورد. انديشه امير‌كبير در طرح بناي دارالفنون به عنوان يك بنياد فرهنگي نو از يك عامل سرچشمه نگرفته بود بلكه عمل آن را بايد در مجموع آموخته‌هاي او از بازديدي كه از آكادمي و مدارس فني مختلف روسيه به عمل آورده بود و همچنين گرايش محسوسي كه در آن زمان نسبت به پيشرفتهاي فني و علمي كه در نتيجه استقرار يك نظام آموزشي پيشرو ملي در ممالك غربي به ويژه در كشورهاي اروپايي پيدا شده بود جستجو كرد.اين مدرسه عالي كه طراح نخست آن امير‌كبير بود به رياست رضا قلي‌ هدايت در پنجم ربيع‌الاول 1268، يعني تقريبا سيزده روز پس از قتل اين رادمرد تاريخ كشورمان با هفت معلم اتريشي و گروهي از مدرسان فرانسوي ، هلندي و لهستاني و ايراني رسما گشايش يافت. در  مدرسه دارالفنون شاگردان مجانا به تحصيل اشتغال داشتند و از مزاياي تحصيلي كه شامل مقرري، داشتن خوابگاه، خورد و خوراك و حتي تامين لباس متحد‌الشكل برخوردار بودند و به دانشجويان صاحب استعداد كه امتيازات عالي در امتحانات كسب مي‌كردند حقوق و مزاياي بيشتر و حتي جايزه تعلق مي‌گرفت.

بايد اذعان نمود كه طي تاريخ طولاني آموزش و پرورش كشورمان اين نخستين بار بود كه دولت مركزي اقدام به تاسيس چنين مدرسه‌اي در سطح متوسطه و عالي نموده و تمام مخارج و هزينه تاسيس نگهداري و اداره امور آن را بر عهده گرفته بود. تاسيس دارالفنون را بايد نقطه عطفي در سير تاريخ آموزش ايران به حساب آورد. در دارالفنون گرچه علوم و فنون تدريس مي‌شد،  شيوه‌هاي آموزشي متاثر از آموزش‌هاي سنتی بود و ریشه در روابط اجتماعی آن روزگار خودکامه داشت اما به هر حال دارالفنون در روشنگری سياسي و اجتماعي و اقتصادي ايران بسيار موثر بود. شاگرداني كه در اولين دوره كلاسهاي دارالفنون شركت داشتند عبارتند بودند از: فرزندان شاهزادگان ، امرا، اعيان، و اشراف و ديگر رجال مملكتي و رشته‌هاي تحصيلي شامل: توپخانه، پياده  نظام، سواره نظام، هندسه، طب، داروسازي، و علم معدن بودند كه در تمام شعب زبان فرانسه ؛ علوم طبيعي، رياضي، تاريخ و جغرافيا تدريس مي‌شد. و بعدها زبان انگليسي و موسيقي و نقاشي را در برنامه‌هاي آموزشي وارد كردند به اين ترتيب برنامه‌هاي درسي و آموزشي دارالفنون تركيبي از دروس متوسطه و موادي از تعليمات عاليه و فني بود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:35صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0