پیشرفت تحصیلی وآموزش وپرورش

امروزه نیاز به روش‌های نوین تدریس، با توجه به پیشرفت روزافزون علم ‌و فناوری اجتناب ناپذیر است. بنابراین روش‌های تدریس باید به‌گونه‌ای باشد که دانش آموزان را از حفظ طوطی وار  به سوی یادگیری سوق دهد.استفاده از روش های فعال تدریس از مسائلی است که کمک شایانی به دانش آموزان و معلمان می کند. این روش ها برای دانش آموزان ایجاد فعالیت ذهنی کرده و آنان را بر می انگیزانند. دراین روش ها علاوه بر ایجاد انگیزه برای دانش آموزان زمینه لازم برای انتقال پیام های تربیتی فراهم می آید. اکنون در قرن بیست‌و‌یک، بکار گیری تکنولوژی آموزشی در سطح مدارس‌، باعث شده تا علاقه و انگیزه دانش آموزان به یادگیری بیشتر شده ودر یادگیری شرکت فعال داشته باشند. از این رو محققان به دنبال یافتن راه حلی برای پر کردن خلاء یادگیری ، رفع مشکلات و کمبود های ناشی از نقص در فرآیند تدریس و یادگیری بودند، آن ها بدنبال راهکار هایی بودند تا بتواند تمرینات روزمره و خسته کننده را برای دانش‌آموزان به تجربیات یادگیری تعاملی و لذت بخش  مبدل سازد. بنابراین با توجه  فناوری دیجیتال  و قابلیت های آن در آموزش و همچنین مزایای غیر قابل اغماض یادگیری سنتی محققان دریافتند که با ترکیب محیط های آموزشی و کاربرد آن در آموزش بهتر می توان لذت بادگیری را چشید. بدین ترتیب، سبک‌ جدیدی از  یادگیری پا به عرصه وجود نهاد که از آن بعنوان یادگیری ترکیبی نام می‌برند‌. یادگیری ترکیبی بعنوان یک سازو‌کار جدید بر استفاده متنوع و گسترده از انواع روش‌های یادگیری الکترونیکی و روش ستنی‌، تأکید دارد.

آموزش وپرورش

تعریف آموزش و پرورش: در فرهنگ کشور ما از زمان‌های قدیم  دو مفهوم  «تعلیم » و «تربیت» را بکار می‌بردند که بعدها آن دو کلمه را به ؛آموزش  و پرورش ترجمه کردند و همیشه چنین تصور شده و می‌شود که یک مربی یا یک مؤسسه آموزشی (اعم از رسمی یا غیر رسمی) دو کار درباره کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند‌: یکی آموزش یعنی آموختن یک سری مواد و موضوعات خاص  به ایشان و دیگری پرورش یعنی انسان بار آوردن آن ها. در امر آموزش‌، فقط به معلومات ویا مواد درسی توجه شده است  در صورتی که در امر پرورش‌، تهذیب اخلاق و تزکیه نفس فرد‌، مورد عنایت است.آموزش با تن آدمی سرو کار دارد در حالیکه پرورش با روح و عقل وی. آموزش بدون پرورش زیانبخش خواهد بود زیرا مثل این است که شمشیر به دست فرد بدهند ولی موارد و روش استفاده از آن را به او نیاموزند . این طرز پندار نتیجه این تصور درباره انسان بود که او از دو جنبه تن و روان یا جسم و عقل یا بدن و روح ترکیب یاقته است و آموزش با تن او و پرورش با روان او سر و کار دارد، و این دید نسبت به انسان در روانشناسی فیلسوفان یونانی قرون وسطایی و گروهی از روانشناسان و مربیان قرون معاصر مشاهده می‌شود و حتی بعضی از فیلسوفان مسلمان هم از این نگرش متأثر شده و انسان را ترکیبی از تن و روان پنداشته‌اند. مفهوم تربیت همیشه با انسان عجین بوده است‌، زیرا هر کجا افراد بشر زندگی کرده اند‌، همواره مسئله تربیت مطرح شده است به عبارت دیگر زندگی و تربیت برای انسان دو مفهوم لازم و ملزومند ویکی بدون دیگری امکان پذیر نیست. انسان تا وقتی زنده است به تربیت نیاز دارد  زیرا منظور از زندگی سازگاری با محیط طبیعی و اجتماعی است و انسان بر خلاف حیوانات‌، قدرت این سازگاری را کمتر از طبیعت می‌گیرد و بیشتر به یادگیری آن از دیگران نیازمند است، عمل آموختن سازگاری را به تربیت نسبت می‌دهند.درتعریف آموزش و پرورش تعاریف متعدد دیگری وجود دارند: آموزش و پرورش، عمل آشکار یا شکوفا ساختن است،آموزش و پرورش،عمل فراگیری یا اکتساب است، آموزش و پرورش، نوعی معامله یا دادوستد است. صاحب نظرانی همچون پیترز،تربیت را عملی یا فرآیندی می‌داند که دارای محتوا و روش است که محتوای آن معرفت یا آنچه دارای ارزش است بیان شده و روش، به محصل امکان می‌دهد آنچه را که باید بیاموزد‌، یا یاد بگیرد. محمود صناعی‌، تربیت رابه معنای وسیع ایجاد تغییرات مطلوب در افراد می‌داند و می‌گوید….زیرا تربیت تنها آموختن خواندن و نوشتن به افراد نیست و به اعتقاد وی تربیت جز راهنمایی افراد برای یافتن راه‌های استفاده از استعداد‌های گوناگون آن ها نیست.

منبع

آقاجانی،زری(1393)، اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری ترکیبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0