پيامدهای اهمال کاری

حسین و سلطان ،بیان ‌مي‌‌کنند که اهمال کاری  علاوه بر عملکرد تحصیلی ضعیف ‌مي‌‌تواند بر کیفیت زندگی تاثیرگذاشته و موجب افزایش استرس، احساسات منفی، از دست دادن کنترل بر زندگی شخصی و مشکلات جسمی و روحی شود. اهمال کاری  با یک سبک زندگی ناسازگارانه همراهست، ‌مي‌‌تواند اثرات جدی فردی و اجتماعی مانند:احساس عدم شایستگی را بهمراه داشته باشد قرار گرفتن طولانی مدت درمعرض استرس خطر ابتلا به بیماریها را افزایش ‌مي‌‌دهد.اهمال کاری  تحصیلی ‌ميتواند باعث درگیری نوجوانان با والدین شود.

اهمال کاری برروي عملکرد و خلق  اثرات منفي دارد . اگرچه  اهمال کاری  ‌مي‌‌تواند به عنوان يک روش مقابله‌اي در برابر وقايع اضطراب‌آور تلقي ‌شود که به طور موقت اضطراب را کاهش و خلق را بهبود مي‌بخشد اما در طولاني ‌مدت آن را وخيم‌تر مي‌کند .

اهمال کاری  در سطوح خفیف با خودکارآمدی و عزت نفس پایین و در سطوح شدیدتر با اضطراب و استرس بالا و بیماری‌‌های جسمی و روانی همراه است .

عملکرد ضعيف ناشي از اهمال کاری  مي‌تواند منجر به کاهش احساس خودکارآمدي و عزت‌نفس فرد شود و خودکارآمدي نيز بر عملکرد در بازگشت اثرات منفي به جا ‌مي‌‌گذارد و يک سيکل معيوب را شکل ‌مي‌‌دهند. همچنين اهمال کاران در مقايسه با تلاش‌های انجام گرفته در آخرين دقايق موفقيت کمتر و يادگيري سطحي تری را کسب مي‌کنند .

از جمله تأثيرات اهمال کاری  بر عملکرد همبستگي منفي آن با معدل و نمرات دانش‌آموزان است. فراری ؛ آنوگبازی؛ ون ارد، اهمال کاری  را با نمرات پائین تر معدل و اکینسولا و تلا و تلا ، اهمال کاری  تحصیلی را با پیشرفت تحصیلی پائین در ارتباط یافتند. البته اين تأثير بر عملکرد به درجه اهداف و  چالش برانگيزي آنها مرتبط است. چنانچه تکاليف به حد کافي چالش ‌برانگيز باشد، قرار دادن فشارهاي زماني توسط ضرب‌العجل‌ها مي‌تواند با افزايش احساس کفايت فرد بر عملکرد فرد تأثير مثبت نيز داشته باشد.

پوپولا ، دریافت که دانش آموزانی که نمرات بالاتری در مقیاس اهمال کاری  کسب کرده‌اند از نظر عملکرد تحصیلی  پائین تر از دانش آموزانی هستند که نمرات پائین تری در اهمال کاری  داشته‌اند.  بااین وجود شیرزادی و لای و همکاران ، بیان ‌مي‌‌کنند که اهمال کاری  نمی‌تواند پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کند. شیرزادی ،در تفسیر یافته‌اش عنوان ‌مي‌‌کند که اهمال کاران در آخرین زمانهای باقیمانده با اضطراب شروع به فعالیت ‌مي‌‌کنند و از تمام مهارت‌‌های یادگیر ی شان حداکثر استفاده را کرده و بر انجام فعالیت مورد نظرکاملا متمرکز ‌مي‌‌شوند. درنتیجه هرچند ممکن است از نظر فهم عمیق وکاربردی مطالب در سطح پائین تری باشند ولی ‌مي‌‌توانند نمرات در حد متوسط یا کمی پائین تر ولی قابل قبول کسب کنند.

منبع

خیامی آبیز،حمزه(1394)، اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان متوسطه،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی ومشاوره مدرسه،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0