يادگيري سازماني و برنامه بهبود کيفيت علمي

يادگيري به منظور در نظر گرفتن اهميت کيفيت ، بهبود نتايج مالي و مديريت تقاضا و انتظارات ذينفعان تبديل به يک ابتکار استراتژيک براي بسياري از سازمان ها شده است . براي بقا و پيشرفت در جريان تحولات سريع قرن 21 ، رهبران سازمان ها بايد شيوه اي جديد براي مديريت کردن پيدا کنند که براساس آن  ظرفيت موجود در سازمان براي يادگيري افزايش يابد و سازمان به طور هدفمند ، مستمر و سريع تغيير و تحول يابد.کيفيت و فرآيندهاي يادگيري سازماني پديده هاي جديدي نيستند . يادگيري در سطوح سازماني با کيفيت و گسترش استراتژي مرتبط است .

سازمان هايي که ياد مي گيرند،سازمان هاي يادگيرنده، موفقيت بيشتري را در مواجه شدن با چالش هاي محيطي از طريق انجام فرآيندهاي يادگيري اثربخش از خود نشان داده اند . اين گونه سازمان ها مي توانند بهترين رويه ها و بنچمارکينگ ها را به منظور کسب و ايجاد فرآيندهاي متمرکز بر يادگيري سازماني ، به کار ببرند ، اطلاعات با کيفيت بالا فراهم کنند و دانش مناسب خلق کنند . پژوهشگران مختلف معتقدند که چنين سازمان هايي به طور فعال چالش هاي محيط کسب و کار را از طريق فرآيندهاي يادگيري برطرف مي کنند .

کاربرد بهترين رويه ها و بنچمارکينگ ها فعاليت هاي مفيدي هستند که به منظور اثربخشي و کارايي بيشتر يادگيري سازماني و پيامدهاي سازماني مؤثر ، طراحي شده اند.در راستاي اهدف يادگيري در سطح سازمان ، فرآيندهاي بهبود کيفيت آموزشي بالدريج ، اصولي را براي سازمان ها بوجود مي آورند که اين فرآيندهاي راهبردي را مي تواند ارتقا و بهبود ببخشد . مدل بالدريج به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کمک مي کند تا به طور موفقيت آميزي بنچمارکينگ ها و بهترين رويه ها را همانند سازمان هاي صنعتي به کار ببندند.

با ورود فلسفه مدل بالدريج به اصول مدل هاي جديد اعتباربخشي در سال 2000 ، برنامه بهبود کيفيت علمي شيوه اي جديد براي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي به وجود آورد که از طريق آن بتوانند اصول بهبود کيفيت مربوط به بنچمارکينگ ها و بهترين رويه هاي عملکرد را که هر دو اجزاي مهمي در يادگيري در سطح سازمان هستند به کارببرند . اين مدل به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کمک مي کند تا  فرآيندهاي مربوط به يادگيري سازماني را در قلب تلاش هاي مربوط به بهبود کيفيت قرار دهند .

از اين طريق اطلاعات بسيار غني در رابطه با محيط کسب شده و به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کمک مي کنند تا ياد بگيرند . کمک به يادگيري دانشجويان يکي از اصول مهمي است که اين مدل به آن توجه ويژه اي دارد به نحوي که اين اصل کليه اصول برنامه بهيود کيفيت علمي را در بر مي گيرد . از اين رو مي توان گفت که يک نوع يادگيري سازماني از طريق اين مدل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي محقق مي شود که مي تواند دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي را در برابر تغيير و تحولات محيطي حفظ کرده و به آنها کمک کند تا ياد بگيرند.

بر طبق گفته اسپانگل،سازمان هايي که کيفيت را در رأس برنامه هاي خود قرار مي دهند فراتر از نيازها و انتظارات ذينفعان حرکت مي کنند.از طريق برنامه بهبود کيفيت علمي ، کيفيت به عاملي تبديل مي شود که به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کمک مي کند تا فراتر از نياز ها و انتظارات ذينفعان حرکت کنند ، داده ها را تجزيه و تحليل کرده و پيشنهاداتي را براساس آنچه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي ياد مي گيرند ارائه دهند .

کمسيون عالي يادگيري،10 اصل را شناسايي کرده که سازمان ها با عملکرد عالي را توصيف مي کند که عبارتند از : تمرکز ، درگيري ، رهبري ، يادگيري ، مردم ، همکاري ، چابکي ، دورانديشي،اطلاعات و تماميت . يکي از اين اصول يادگيري مي باشد که در برنامه بهبود کيفيت علمي به آن توجه اساسي شده است .

در برنامه بهبود کيفيت علمي ، تيم هاي کاري به منظور حل کردن مسائل آموزشي و پرورش يادگيري متمرکز بر محيط شکل داده مي شود که به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي کمک مي کند تا مهارت هاي فردي را در بين کارکنان خود توسعه دهند . اين کميسيون اظهار مي کند که فرآيندهاي مربوط به برنامه بهبود کيفيت علمي ، يادگيري سازماني و تغيير و تحولات فرهنگي را ارتقاء داده و فرصت هايي را براي بهبود در چارچوب دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي بوجود مي آورد.

منبع

رجایی آذرخوارانی،عباس(1391)، رابطه تسهيم دانش و قابليت جذب دانش با بهبود کيفيت علمي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي  دانشگاه ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اموزشی، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0