ويژگي هاي سازمان چابك

جعفر نژاد و شهایی به نقل: هدف سازمان چابك غني سازي و ارج نهادن به مشتريان و كاركنان كه اساسا براي اين كار مجموعه اي از قابليت ها را براي انجام واكنش هاي مناسب نسبت به تغييراتي كه در محيط كسب و كار روي مي دهد در اختيار دارد.هر چند شرايط كاري كه درآن اكثر شركتها خودشان را مي يابند بر اساس تقاضاي ناپايدار و غير قابل پيش بيني و بالطبع افزايش ضرورت پيروي از چابكي ذكر مي شود.از اين رو مهمترين عامل محرك در چابكي تغيير است. حتي اگر تغيير مساله جديدي نباشد تحولات امروز  با سرعتي بيش از گذشته روي مي دهند.‌

آشفتگي و عدم اطمينان در محيط كسب وكار به يكي از عوامل اصلي ناكامي در صنعت تبديل شده است.تعداد انواع و نيز مشخصات يا ويژگي هاي تغييرات را نمي توان به علت نامحدود بودن آنها بسادگي عوض كرد.موسسات متفاوت با ويژگي هاي متفاوت تغييرات مختلفي را تجربه مي نمايند كه منحصر به خودشان است اما اصولا سازمان هاي چابك فراتر از انطباق با تغييرات مي انديشند و متمايل به استفاده از فرصتهاي بالقوه در يك محيط متلاطم و كسب يك موقعيت مستحكم در ازاي نوآوري ها و شايستگي هاي خود مي باشند.

سازمانهاي چابك درباره ارضا نيازهاي مشتري نيز به گونه اي ديگر مي انديشند.اين سازمانها تنها محصولات خود را به فروش نمي رسانند بلكه سازوكار هاي براوردن نياز هاي واقعي مشتريان را ارائه مي كنند اين سازمانها معتقدند كه محصولاتشان كامل نيست و به منظور افزايش ارزش هاي دريافتي مشتريان از محصول يا ايجاد ارزش دريافتي افزوده براي آنان سعي در غني سازي محصول خود دارند. اين امر سبب غير قابل دسترس شدن موقعيت سازمان هاي چابك براي رقبا مي گردد،علاوه براين سازمانهاي چابك بر طراحي يا توسعه محصولاتي متمركز مي شوند كه بتواننند به نيازهاي منحصر بفرد مشتريان پاسخ ويژه دهد.

جعفر نژاد و شهایی به نقل از كافمن و هاردر: شاخص هاي برجسته سازمان چابك را فرهنگ ياددهنده سرعت نوآوري ارتباطات در زمان واقعي سيستم هاي انطباق پذير و مشاركت كاركنان مي دانند. همچنان كه يوسف بيان نمود چابكي تنها وسيله يكپارچگي سلسله مراتب نيازهاي مشتريان در بافت محيط داخلي و خارجي سازمان حاصل مي شود اين امر بواسطه ي داشتن يك ديدگاه كل گرا نسبت به فناوري هاي پيشرفته همراه با تنومندي هاي داخلي كه آنها را پردازش مي كند و نيز از طريق كاربر سيستم  هاي اطلاعاتي ميسر مي شود .

هم چنین سازمان چابک بر راههای جدید هدایت سازمان جهت واکنش سریع و موثر نسبت به تغییرات توجه دارد، که البته این روشها تا حدود زیادی مبتنی بر محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان هستند. به بیان ساده تر، شالوده سازمان چابک عبارت است از هم سو کردن فناوری های اطلاعاتی، کارکنان، فرایندهای کاری و امکانات در یک سازمان همگن و انعطاف پذیر، تا در این صورت توانایی واکنش سریع نسبت به شرایط در حال تغییر فراهم گردد.

چابكي به توانايي تولید و فروش موفقیت آمیز دامنة گسترده اي از محصولات كم هزینه، باكیفیت، زمانهاي تاخیركوتاه و تنوع اندازه محموله ها اشاره مي كند كه براي مشتريان متعدد و مشخصي از راه تولید مبتني بر خواسته انبوه مشتري ايجاد ارزش مي كند. در واقع، چابکي يك توانايي اساسي است که ايجاب مي كند سازمان بتواند تغییرات موجود در محیط تجاري را احساس، دريافت، ملاحظه، تجزيه و تحلیل و پیش بیني كند و بنا به اين تعريف، تولیدكننده چابك، داراي سازماني است كه ديدگاه وسیعي در مورد نظم نوي دنیاي کسب و کار داشته، با توانايی ها و توانمندي هاي معدود خود به رويارويي با آشفتگی ها  و نابسامانی هاي نامحدود مي پردازد و جنبه های مزيتي جريا های تغییر را تسخیر مي كند. مزاياي حاصل از بهبود و افزايش سطح چابكي سازماني را مي توان در موارد زير خلاصه كرد:

  • پیشبرد سريعتر سازمان به سمت هدفهای از پیش تعیین شده؛
  • خدمت رساني بهتر،کاهش قیمتها، و ثبات سازمان؛
  • کسب ارزش در قبال سرمايه گذاري در زمینه فناوري اطلاعات ؛
  • کاهش حجم بودجه اختصاصي در زمینه فناوري اطلاعات؛
  • برقراری هماهنگی لازم بین سرويس دهندگان فناوري اطلاعات ؛
  • توانايي سازمان در تغییر فرايندها و بهبود عملیات کاري؛
  • پاسخگويي سريعتر سازمان به نیازهای مشتري؛
  • افزايش رضايت خاطر کارکنان؛
  • پاسخگويي مناسب به تغییرات؛
  • توسعه چشمگیر مهارتهای كاركنان؛
  • افزايش ارزش های کاري و عملیاتي؛
  • توجه و تأكید بر كنترل سازمان؛
  • بهبود کنترل هزینه، و افزايش کارايي سازمان به دلیل كنترل و کاهش هزینه ها.

منبع

 رستمی، رسول(1394)، عملکرد تشکیل گروههای کاری رسمی و نقش آن در چابکی نیروی کار، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0