هويت و ارزشها

روز بهائي، در پژوهش خود با عنوان رابطه ي نظام ارزشي و رشد اخلاقي با هويت يابي در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز به بررسي فرضيه هاي زير در رابطه با هويت پرداخت . جامعه ي آماري در اين تحقيق شامل دانشجويان دوره ي كارشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز در سال تحصيلي 78 ـ 77 مي شد از اين جامعه 300دانشجو با روش نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شد نمونه گيري به اين صورت بود كه ابتدا از 40 رشته كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد چمران 10 رشته انتخاب و با مراجعه به فهرست كلاسها از هر رشته 30 نفر به صورت تصادفي انتخاب گرديد به اين دليل امكان انتخاب برابر دانشجويان دختر و پسر وجود نداشت .

  1. بين نظام ارزش نظري و هويت يابي دانشجويان به صورت كلي و دانشجويان دختر و پسر به صورت جداگانه رابطه وجود دارد .
  2. بين نظام ارزش اقتصادي با هويت يابي دانشجويان به صورت كلي و دانشجويان دختر و پسر به صورت جداگانه رابطه وجود دارد .
  3. بين نظام ارزش هنري و هويت يابي دانشجويان به صورت كلي و دانشجويان دختر و پسر به صورت جداگانه رابطه وجود دارد .
  4. بين ارزش اجتماعي و هويت يابي دانشجويان به صورت كلي و دانشجويان دختر و پسر به صورت جداگانه رابطه وجود دارد .
  5. بين ارزش سياسي و هويت يابي دانشجويان به صورت كلي و دانشجويان دختر و پسر به صورت جداگانه رابطه وجود دارد .
  6. بين ارزش مذهبي و هويت يابي دانشجويان به صورت كلي و دانشجويان دختر و پسر به صورت جداگانه رابطه وجود دارد .
  7. بين رشد اخلاقي و هويت يابي در دانشجويان به صورت كلي و دانشجويان دختر به صورت جداگانه وجود دارد .
  8. همبستگي چند گانه ي ارزشها و هويت يابي از همبستگي جداگانه ي هر يك از آنها بيشتر است .
  9. همبستگي چند گانه ي ارزشهاي اخلاقي و هويت يابي از همبستگي جداگانه ي آنها بيشتر است .

نتايج نشان داد كه بين ارزش نظري و هويت يابي همبستگي منفي معني داري دارد . يعني هر چه نمره هاي ارزش نظري بالاتر باشد نمره ي هويت يابي كمتر است يعني بحران هويت كمتري را تجربه مي كند بين ارزش اقتصادي و هويت يابي رابطه ي مستقيم و معني داري وجود دارد يعني هر چه ارزشهاي اقتصادي براي افراد اهميت بيشتري پيدا مي كند از نظر هويت يابي با اشكال بيشتري مواجه مي شوند بين ارزش هنري و هويت يابي رابطه ي معني داري ديده نشد و فرضيه ي سوم رد شد ارزش اجتماعي و هويت يابي تنها در كل نمونه همبستگي منفي معناداری را نشان داد يعني هرچه نمره ي فرد در ارزش اجتماعي بالاتر باشد از نظر هويت يابي ،بحران هويت نمره ي كمتري را كسب مي كند در رابطه ي با فرضيه پنجم يعني همبستگي بين ارزش سياسي و هويت يابي نتايج تاييد نشد رابطه ي بين ارزش مذهبي و هويت يابي براي زنان به تنهايي و براي كل نمونه معني دار بود يعني هر چه نمره ي افراد در ارزشهاي مذهبي بيشتر باشد در هويت يابي با مشكلات كمتري رو به رو مي شوند .

در رابطه ي با فرضيه مربوط به رشد اخلاقي نيز هويت يابي نتايج نشان داد كه هويت يابي هم براي دختران و پسران به صورت جداگانه و هم براي كل نمونه رابطه ي معني داري را نشان داد يعني هر چه سطح رشد اخلاقي بالاتر باشد افراد بحران هويت كمتري را تجربه ميكنند .

در رابطه ي با فرضيه 8 نتايج نشان داد كه با ورود ارزشها به تدريج  ضريب بتابه سطح معني داري مي رسد بنابراين فرضيه فوق تاييد مي شود اين روند به گونه اي است كه با ورود ارزشهاي نظري و اجتماعي افزايش معني داري را نشان مي دهد ولي ارزش هنري و اقتصادي موجب افزايش معني داري در ضريب بتا نمي شود در رابطه با آخرين فرضيه نيز نتايج نشان داد كه همبستگي چند متغيري ارزشهاي شش گانه و رشد اخلاقي با هويت يابي در سطح 0001/0 معني دار است و مقدار آن از ضرايب همبستگي ساده ي هر يك از متغيرها به طور جداگانه با هويت يابي بيشتر است .

هويت و خلاقيت

سلطاني ،در پژوهشي با هدف بررسي رابطه ي بين هويت و خلاقيت در دانشجويان سال اول دانشگاه تبريز از آزمون 64 ماده اي هويت بنيون و آدامز ،براي اندازه گيري هويت و آزمون خلاقيت تصويري تورنس براي اندازه گيري خلاقيت استفاده كرد پژوهش از نوع همبستگي بود و جامعه ي آماري شامل دانشجويان سال اول دانشگاه تبريز در سال تحصيلي 78 ـ 77 مي شد نمونه به صورت خوشه اي چند مرحله اي از بين دانشجويان انتخابشد حجم نمونه 82 شامل دانشجوي پسر و 58 دانشجوي دختر ( درمجموع 140 دانشجو) مي شد .

اين دانشجويان از گروههاي سه گانه ي علوم تجربي رياضي ، فني و علوم انساني انتخاب شده بودند ميانگين گروه نمونه 19 سال و 6 ماه بود .فرضيه هاي مورد بررسي به شرح زير بود :

  1. بين نمره هاي هويت كسب شده دانشجويان دختر و پسر به صورت كلي و جداگانه و نمره هاي خلاقيت آنها رابطه ي مثبت معني داري وجود دارد .
  2. بين نمره هاي هويت مهلت خواه دانشجويان دختر و پسر به صورت كلي و جداگانه و خلاقيت رابطه ي مثبت معني داري وجود دارد .
  3. بين نمره هاي دانشجويان دختر و پسر در خرده مقياسهاي آزمون هويت ؛ هويت كسب شده هويت مهلت خواه ، هويت زود هنگام و هويت سر درگم تفاوت معني داري وجود دارد .

نتايج به دست آمده فرضيه ي اول را مورد تاييد قرار داد يعني خرده مقياسهاي هويت كسب شده با نمره هاي خلاقيت رابطه ي مثبت معني داري را نشان داد اين رابطه براي دختران به تنهايي و براي پسران به تنهايي و مجموع دانشجويان معني دار بود . در رابطه با فرضيه ي دوم نتايج به دست آمده نشان داد كه رابطه ي نمره هاي خلاقيت و هويت مهلت خواه براي دانشجويان به صورت كلي و براي دانشجويان دختر و پسر به صورت جداگانه معني دار نبود و بنابراين فرضيه ي شماره 2 و در هيچ موردي تاييد نشد در رابطه با فرضيه شماره 3 نتايج نشان داد كه نمره هاي دانشجويان دختر و پسر در خرده مقياس هاي آزمون هويت با هم تفاوت دارند و بنابراين فرضيه ي فوق تاييد شد البته بايد اشاره كرد كه تفاوت ميانگينها براي دو جنس فقط در خرده مقياس هويت كسب شده معني دار بود در رابطه با ساير مقياسها تفاوت معني داري بين ميانگين هاي دو جنس مشاهده نشد در رابطه با پژوهش فوق اگر چه از پژوهشهاي نادري در كشور ماست كه در آن از ابزاري كامل براي اندازه گيري هويت استفاده شده است .

منبع

مونسان،زهرا(1389)، نقش دانشگاه در شکل گیری هویت دانشجویان سال آخر دانشگاه آزاد،پایان نامه

کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی،دانشگاه گرمسار

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0