هوش اخلاقی و کیفیت زندگی

با توجه به اینکه پژوهشی که  بطور کلی رابطه هوش اخلاقی و سلامت روان را نشان دهد یافت نشد، در اینجا به بررسی رابطه  بخشش یکی از ابعاد هوش اخلاقی با ابعاد کیفیت زندگی، پرداخته می‌شود.

بخشش و سلامت روان

بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه، بیانگر تأثیر مستقیم بخشش ؛ یکی از ابعاد هوش اخلاقی بر سلامت روان هستند. برای نمونه، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که عفو در کاهش اضطراب ،  افسردگی ، غصه و اندوه ، خصومت و دشمنی ، جراحت‌های درونی ، اصلاح روابط بین‌فردی ، بالا بردن عزت نفس  و داشتن امیدواری ، که همگی از ابعاد سلامت روان هستند مؤثر است. در پژوهشی که در زمینه بخشش در دانشجویان پزشکی صورت گرفته، به نقش آن در سلامت روان پرداخته شده است. دانشجویان داراي بخشش و گذشت بالا در مقایسه با گروه دیگر خود، در بعد رفتاري از افسردگی، اضطراب و مشکلات در روابط بین فردي کمتري برخوردار بودند .

بخشش و سلامت جسمانی

در پژوهش‌های خدابخش و کیانی ، لور ، ویت ولیت ، به رابطه مثبت و معنی‌دار بخشش و سلامت جسمانی اشاره شده است.خدابخش و کیانی ،دریافتند، سلامت جسمانی توسط بخشش، پیش‌بینی می‌گردد. بر اساس تحقیقات وب ، اشخاصی که به لحاظ بخشش در سطح بالاتری هستند، در هنگام مواجه با آسیب، واکنش‌های فیزیولوژیکی پایین‌تری و نشانه‌های فیزیکی کمتری را در مقایسه با گروه کنترل نشان می‌دهند. خاطراتی که در آنها فرد، شخص خاطی را مورد بخشش قرار نمی‌دهد؛ تظاهرات چهره ای منفی تولید می‌کند و باعث افزایش فعالیت دستگاه سمپاتیک و سیستم قلبی عروقی می‌شود .

بخشش و روابط اجتماعی

در پژوهش‌های خدابخش و کیانی ، غباری بناب و همکاران ، به رابطه مثبت و معنادار بخشش با روابط اجتماعی اشاره شده است. طبق تحقیقات در روابط اجتماعی،  افرادی که به لحاظ بخشش در سطح بالاتری هستند،  نسبت به افرادی که در بخشش در سطح پایین‌تری قرار دارند، رضایت بیشتری کسب می‌کنند . بخشش باعث افزایش حمایت اجتماعی و بالابردن احساس نزدیکی با دیگران می‌شود .

هوش عاطفی و همدلی

ریشه بسیاری از رفتارهای نوع دوستانه، همدلی است ، انسان درجریان یک رابطه عاطفی و همدلانه می‌تواند عواطف و احساسات خود را کنترل و رفتار خود را با انتظارات افراد جامعه هماهنگ و سازگار سازد. سالووي ، نیز دریافته است که هوش هیجانی بالا رابطۀ مستقیمی با همدلی و رضایت بین شخصی بالا، سبک‌هاي کنارآمدن سازش یافته، افسردگی و اضطراب اجتماعی پایین دارد .

همدلی و کیفیت زندگی

کالیوپسکا ، دریافته است که دانشجویان با احساس همدلی زیاد، در مقایسه با دانشجویانی که کمترین حد همدلی را دارند، نگرش‌های مثبت‌تری به رفتارهای ایجادکننده‌ی سلامتی داشته و شیوه رفتاری آنها سالم‌تراست که اين مسئله از مؤلفه های کیفیت زندگی است، در پژوهش‌هاي قبلي باتسون ؛ ريف و همكاران ؛ سوسا و همكاران ؛ لاورنس، شاو، بيكر، بارون كوهن ، پرانيس ، به رابطه همدلی و روابط اجتماعی اشاره شده است.   همدلي عنصري ضروري براي عملكردهاي موفقيت‌آميز بين شخصي ؛ پاسخ‌دهي هيجاني به احساسات فرد ديگر و فرايند زير بنايي تغييرات روان‌شناختي واقعي است که از طريق توانايي سهيم شدن در حالات هيجاني ديگري، دريافت پسخوراند منظم از روابط بين شخصي  و آگاهي از احساسات فرد ديگر ، مشكلات بين شخصي را كاهش مي‌دهد و زمينه بهبود روابط اجتماعي را فراهم مي‌سازد. همدلي به فرد اجازه برقراري تماس موثر با محيط اجتماعي پيرامون خود را مي‌دهد، او را با محيط اجتماعي پيوند مي‌زند، كمك به ديگران را براي فرد تسهيل و از وارد كردن آسيب به افراد ديگر جلوگيري مي‌كند . همدلي ويژگي شخصيتي است كه با كيفيت روابط بين شخصي مرتبط است. بنابراين، انتظار مي‌رود همبستگي بين همدلي و روابط اجتماعی و انسانی معنادار باشد. بر عكس، مي‌توان انتظار داشت رابطه بين همدلي و عوامل شخصيتي چون پرخاشگري و خصومت، كه كيفيت روابط اجتماعی را مختل مي‌كنند، منفي باشد .

هوش اخلاقی و همدلی

در پژوهش‌ها به رابطه بین بخشش که از مولفه های هوش اخلاقی است و همدلی اشاره شده است. برای نمونه در پژوهش خدابخش و منصوری ،  با عنوان رابطه عفو با همدلی در دانشجویان پرستاری و پزشکی انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که، بین بخشش و همدلی رابطه مثبت و معنا‌داری وجود دارد .در پژوهش تام ، که بر روی دانشجویان پزشکی و پرستاری انجام شد نشان داد، بین بخشش و همدلی  همبستگی معنادار وجود دارد . ماچ‌برگ، در تبیین رابطه بین بخشش و همدلی در میان پروتستانها و کاتولیک ها در ایسلند شمالی، همبستگی مثبت بین بخشش و همدلی را گزارش می‌کند. فرضیه های اصلی این پژوهش عبارتند از:

  • ابعاد هوش عاطفی پیش بینی کننده معنی دار ابعادکیفیت زندگی هستند.
  • ابعاد هوش اخلاقي پیش بینی معنی دار ابعاد كيفيت زندگي هستند.
  • ابعاد هوش عاطفي پیش بینی کننده معنی دار همدلي هستند.
  • ابعاد هوش اخلاقي پیش بینی کننده معنی دار همدلي هستند.
  • همدلي پیش بینی کننده معنی دار ابعاد كيفيت زندگي است.
  • همدلی،نقش میانجیگری دررابطه بین ابعاد هوش عاطفی،ابعاد هوش اخلاقی وابعاد کیفیت زندگی دارد.

منبع

سعیدنیا،سهیلا(1393)،هوش عاطفی و هوش اخلاقی با  کیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0