رابطه با سازه‌های عملکرد

رفتار شهروندی سازمانی از لحاظ مفهومی از عملکرد تکلیف جدا شده است، اما در مورد رابطه تجربی میان این سازه‌ها، نتایج نشان داده است که کارکنانی که عمل‌کننده‌های تکلیف خوبی هستند بطور کلی بیشتر در رفتار شهروندی سازمانی درگیر می‌شوند. با این وجود یک مسئله مورد توجه مهم وجود دارد رابطه فقط هنگامی قوی ظاهر می‌شود که عملکرد تکلیف و مدنیت توسط درجه‌بندی‌ها و قضاوت‌های یک نفر سنجیده می‌شوند. وقتی عملکرد تکلیف بطور عینی سنجیده می‌شود , برای مثال با استفاده از مقیاس‌های کمیت یا کیفیت کار به قضاوت نیاز ندارد، یا وقتی که شخصی که عملکرد را درجه‌بندی می‌کند، همان فردی نیست که مدنیت را درجه‌بندی می‌کند، رابطه میان دو سازه کمتر است. مطالعات مشخصی چگونگی وزن‌دهی ناظران به عملکرد تکلیف و رفتار شهروندی سازمانی را ارزیابی کرده‌اند و در کل نتیجه‌گیری نمودند که رفتار شهروندی سازمانی حداقل به اندازه عملکرد تکلیف، در تعیین قضاوت‌ها و درجه‌بندی‌های عملکرد شغلی کلی مهم است .

وابستگی متقابل تکالیف و رفتارهای شهروندی سازمانی

رابط میان وابستگی تکلیف و رفتار شهروندی سازمانی توجه فزاینده‌ای در پیشینه رفتار شهروندی سازمانی دریافت کرده است. پودساکف و همکاران ، در بحثشان از اثرات ناهمانند رفتار شهروندی سازمانی روی عملکرد سطح واحد گزارش شده در پیشینه، استدلال کردند که اثر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ممکن است به وسیله وابستگی متقابل تکلیف تحت تأثیر باشند. وابستگی متقابل تکلیف، کمک و تقسیم اطلاعات و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان را افزایش می‌دهد .

ممکن است بر انتظارات اعضای واحد از کمک کردن و هنجارهای همکاری ، تأثیر بگذارد؛ و احتمال اینکه رفتار شهروندی سازمانی بیشتر نشان داده شود  و ارزش داده شود  را افزایش می‌دهد. وابستگی متقابل ممکنست رفتار شهروندی سازمانی را در انجام تکلیف شغلی مهم‌تر سازد. اسناد تجربی با این انتظار همسو است.

تحقیقات پیشنهاد می‌کند که وابستگی متقابل تکلیف ممکن است بر میزانی که رفتار شهروندی سازمانی به افزایش‌های قابل اندازه‌گیری در پیامدهای عملکرد سطح واحد کمک می‌کند، اثر بگذارد. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که مدیران در ارزشیابی‌های عملکرد کارکنان، ارزش کارکنان وزن زیادی به رفتار شهروندی سازمانی می‌دهند و این که ارزشیابی‌های عملکرد کارکنان، ارزش کلی کمک‌های کارکنان به واحد را منعکس می‌کند.وابستگی متقابل تکلیف هم باید بر اهمیت رفتار شهروندی سازمانی روی پیامدهای عملکرد سطح واحد اثر کند و هم بر رفتارهایی که مدیران آن‌ها را به پیامدهای عملکرد سطح واحد نسبت می‌دهند، تأثیر بگذارد .

منبع

شیخ‌خوزانی،نورالله(1393)،رفتارهای ضدتولید بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتارهای شهروندی سازمانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی صنعتی سازمانی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0