نقش و عملکرد معلمان در طرح ارزشیابی توصیفی

اولین نکته ای که از شنیدن نام معلم در ذهن تداعی می شود، تعلیم است. آموزش دادن به مخاطبی که دانش آموز نام دارد. گود، معلم را بدین نحو تعریف می کند: معلم کسی است که در مدرسه استخدام شده با قابلیتی رسمی برای مقاصد و اهداف اعلام شده که راهنمائی و جهت دهی به تجارب آموزشی بچه ها است که مهم ترین ویژگی معلم بودن است. باید توجه کرد تدریس و راهنمایی درسی فقط بخشی از کار معلم است. می توان گفت قلب عملکرد در رابطه با یادگیری خلاق ، شیوه های تدریس است.به طور کلی برای پرورش خلاقیت لازم است روش های اکتشافی و فعال محور تدریس قرار گیرد تا بر اساس این روش ها که مبتنی بر فعالیت دانش آموز است بتوان به یادگیری خلاقیت زا دست یافت. به طور کلی در روش های فعال، دانش آموز خود به کشف مفاهیم، قوانین و مبانی می پردازد و به این ترتیب به اطلاعات و دانش لازم دست می یابد. این روشها باعث افزایش انگیزه دانش آموز وتوسعه قدرت فکری و ذهنی او،درنتیجه افزایش توانائی تفکرخلاق دردانش آموزمی شود.          معلم می توان با ایجاد موقعیت های پویا و انگیزاننده ، در یادگیری، دانش آموزان را یاری کند تا با توجه به علایق و توانائی های خویش دست به تجربه و یادگیری بزنند وزمینه لازم را برای ظهور خلاقیت فراهم سازد. شیوه سنتی با ساختار انعطاف ناپذیر و محدودیت زیادی که برای دانش آموز قائل می شود وهمچنین با تکیه بر انتقال محفوظات و معلومات، امکان هر گونه رشد فکری و ابتکار و اکتشاف را از یادگیرنده ، سلب می کند. بطوریکه دانش آموز نمی تواند بین آموخته هایش و مسایل بیرون ارتباط برقرار کند،درحالیکه سبک آموزش و پرورش باز با روشهای فعال تدریس با دادن آزادی به دانش آموز وعدم نظارت  دائمی برکارها و برنامه ها به او فرصت می دهد تا به جستجو و کشف هایش بپردازد ، دانش آموزدرفرایند یادگیری دخیل می شود وانگیزه های درونی و بدنبال آن امکان بروزخلاقیت در کودکان ایجاد  می شود .

از آنجا که ارزشیابی توصیفی تحت تاثیر دیدگاه های جدید نسبت به یادگیری شکل گرفته است، لذا روش های تدریس جدید مانند روشهای مشارکتی و همیارانه وروشهای فعال تدریس،پیش شرط تحقق ارزشیابی توصیفی است. معلمانی که تلقی سنتی را از یادگیری دارند و وظیفه خود را انتقال معلومات به ذهن دانش آموز می پندارند قادر نخواهد بود ارزشیابی توصیفی را به خوبی اجرا کند. در کنار تغییر نگرش معلم برای استقرار صحیح ارزشیابی توصیفی ، توجه به تربیت معلم و اصلاح و تغییر برنامه های آنها ضروری و لازم است .

اجرای ارزشیابی توصیفی نسبت به شیوه سنتی پیچیده تر است و نیازمند آن است که معلم مهارت های لازم در این باره را داشته باشد که برخی از آنها به شرح ذیل است:

  • مهارت مدیریت پوشه کار و تحلیل اطلاعات آن
  • مهارت تهیه فهرست وارسی و به کارگیری آن
  • مهارت ارائه تکالیف مناسب به دانش آموزان و بررسی تکالیف آنها
  • مهارت ارائه بازخورد های توصیفی به دانش آموزان
  • مهارت تهیه و استفاده از ابزار ثبت مشاهدات
  • مهارت تهیه و بکارگیری آزمون های مختلف
  • مهارت به کارگیری روش های خود سنجی و همسال سنجی

منبع

فلاح باسخاوت،سمیه السادات(1391)، ارزشیابی دوره های ضمن خدمت معلمان مشمول ارزشیابی توصیفی، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته سنجش واندازه گیری،دانشگاه روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0