مؤلفه­ های مدیریت دانش

مؤلفه­ های مدیریت دانش عواملی هستند که در اجرای مدیریت دانش نقش اساسی دارند.نظرات صاحب­نظران در مورد مؤلفه­های مدیریت دانش متفاوت است. در جدول نظرات آن­ها بطور خلاصه نشان داده شده است. جدول مؤلفه­ های مدیریت دانش

نام دانشمندسالمؤلفه­هامنبع
نوناکو و تاکوچی1995محتوای دانش، مدیریت تغییر و تحول، عدم تمرکز و انعطاف­پذیرینوناکو و تاکوچی، 1995
داونپورت1995جنبه فنی (فن­آوری و ساختار سازمانی) ، جنبه غیر فنی (فرهنگ سازمانی و سرمایه انسانی)داونپورت، 1995
هوسپای و جاشی1999فرهنگ، مدیریت، فن­آوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان فنی، عوامل بیرونیهوسپای و جاشی، 1999
اسکیرم2000رهبری، زیرساخت­های فنی، ساختار و چشم­اندازهای سازمانیابطحی و صلوتی، 1384
پروست، روب و رودمهاردت2000قابلیت­های فردی، قابلیت­های سازمانی، فرایندهای گروهی، تعاملاترحمان سرشت، 1384
دلوتا2000کارکنان، فرایندها، فن­آوریفرهادی، 1383
لیبووتیز2001عوامل ساختاری، فرهنگ، فن­آوری و تشویق کارکنان به توزیع دانشلیبووتیز، 2001
بات2001فرهنگ، فن­آوری، افراد و تعامل بین آن­هابات، 2001
گاند2001دانش، مدیریت، فن­آوری اطلاعات، فرهنگ سازمانیصراف­زاده و حاضری، 1384
گارد2001ساختار، فرایندها، کارکنان، ارتباطات، زیربنای فنی و سازمانی، فرهنگگارد، 2001
لویسر2004فن­آوری­های ارتباطی و رایانه­ای، متخصصانخاتمیان­فر و رحیمی، 1384
برگرون2006سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، فن­آوری و فرایندهابرگرون، 1386

مرور تعاریف عوامل و مؤلفه­های مدیریت دانش نشان می­دهد که، مهم­ترین آن­ها عبارتند از:

  1. افراد (منابع انسانی)
  2. فن­آوری
  3. فرهنگ
  4. فرایند

اینک به تشریح چهار مؤلفه مشترک و اصلی مدیریت دانش می­پردازیم:

افراد ؛ منابع انسانی

کارکنان موضوع محوری مدیریت دانش هستند، به­طوری که باید به یادگیری از دیگران علاقه و اشتیاق نشان دهند، از تجربیات گذشته­شان یاد بگیرند و به انتقال دانش و تجربیاتشان به دیگران اهمیت دهند.

کارکنان بعنوان ایجاد کننده، منتشر کننده و استفاده کننده از دانش، تشکیل مجموعه­ای را می­دهند که فرهنگ سازمانی را جهت خلق و انتشار دانش آماده می­سازند . مهم­ترین چالش در مدیریت دانش اطمینان از مشارکت اعضا در سهیم­سازی دانش، همکاری و کاربرد مجدد دانش برای نتایج است .

فن­آوری

فن­آوری به مجموعه ابزارها و فنون و روش­های ذخیره­سازی، پردازش، اشاعه و تولید اطلاعات گفته می­شود.

فن­آوری در تمامی فرایندهای مدیریت دانش­مدار مورد استفاده قرار می­گیرد، اما مشکل اصلی در انتخاب فن­آوری مناسب است. فن­­آوری اطلاعات نقش مهمی را در پیاده­سازی مدیریت دانش دارد و به کاربران اجازه می­دهد که به دانش مورد نیاز دست پیدا کرده و با یکدیگر و به­خصوص با متخصصان داخل و خارج کشور، ارتباط برقرار کنند. پست الکترونیک، اینترانت، اینترنت و سایر ابزارهای مبتنی بر وب و حتی نمابر و تلفن جزء فن­آوری­های ارتباطی هستند. همین­طور، فن­آوری به ما کمک می­کند که کار گروهی را ایجاد کنیم. اعضای گروه می­توانند هم­زمان و یا غیرهم­زمان بر روی یک موضوع فعالیت کنند و از لحاظ فیزیکی در یک مکان نباشند .

فرهنگ

برای بسط دانش، مجموعه باید هر فعالیتی را در راستای توسعه تعامل منطقی بین کارکردها هدایت نمود. مدیریت دانش به تغییر همکاری به منظور ممکن ساختن اشتراک اطلاعات اشاره دارد. یکی از مهم­ترین تواناسازی­های مدیریت دانش، فرهنگ باز سازمان است که مشوق تعامل با یکدیگر و تبادل نظرات و تجربیات است و به کارکنان اجازه می­دهد که بتوانند، بدون ترس از بازخواست صدایشان را به گوش دیگران برسانند. عدم وجود فرهنگ باز سازمانی که مشوق همکاری، اعتماد، اشتراک دانش، گوش دادن، یادگیری و خلاقیت باشد، می­تواند مانع اصلی توسعه و به­کارگیری یک تحقیق موفقیت­آمیز مدیریت دانش باشد .

فرایند

سازمان­ها باید آموزش، تحرک و بالندگی همه کارکنان سازمانی را از طریق برگزاری دوره­های آموزشی، اعطای مأموریت­های برون­سازمانی، تبادل کارکنان و نظیر آن مورد توجه قرار دهند و سپس انگیزه­ها و محرک­های لازم برای ایجادد روحیه به­اشتراک­گذاری دانش را برای کارکنان پیش­بینی کنند. انجام این موارد نیازمند وجود فرایندهای سازمانی است که بستر مقرراتی و سازمانی لازم برای انجام موارد فوق را فراهم می­آورد.

منبع

زارع،هانیه(1392)، نقش مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات،پایان نامه کارشناسی ارشد،علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشکده­ی علوم تربیتی و روان­شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0