نقش ها و وظایف خانواده

  • خانواده ها ، نخستین ، مؤثر ترین ، پایدارترین و مهم ترین آموزشگاه و پرورشگاه انسان است .
  • خانواده ها ، نخستین کانون رشد وشکوفایی استعدادهای بالقوه انسان ؛ حفظ وتأمین سلامت جسمانی وروانی ؛ونیز آرامش روحی انسان است .
  • خانواده مهم ترین کانون رشد شخصیت وانسان سازی ؛ انتقال ارزشها ،هنجارها نگرشها وباورها ، وآماده سازی فرد برای زندگی در دنیای واقعی است .
  • خانواده ، مهم ترین کانون همانند سازی والگوبرداری ، اجتماعی شدن و جامعه پذیری است.
  • خانواده مهم ترین کانون شکل گیری ؛مفهوم خود و خود شناسی ، اعتماد به نفس و اعتماد به دیگران است .

فاربر ، طی پژوهشی که در ایالات متحده آمریکا انجام داد ، نتیجه گرفت که وجود والدین مستبد یا سهل انگار در خانواده غالباً باعث اختلال یا به تعویق افتادن رشد خانواده می گردد . وی خاطر نشان می سازد که انواع فشارهای مختلف در اثر وجود چنین والدینی کلیه اعضا خانواده را دچار بحران کرده و در نتیجه واکنش هایی نشان می دهند که باعث مشکلات زنا شویی ، طلاق و افسردگی فرزندان می گردد.

 اهمیت آموزش :

یکی از حیاتی ترین نیازهای بشری آموزش است که به منظور تعالی انسانها ،کمک به آنان و در جهت سازگاری با اوضاع وشرایط متفاوت صورت می گیرد به عبارت دیگر ، علم ویادگیری به انسان توانایی می بخشد که محیط را مطابق با نیاز های خویش تنظیم و سازماندهی کنند . به همین جهت توسعه بی سابقه اقتصادی ، اجتماعی وپیشرفت های سریع فن آوری در سال های اخیر ناشی از آموزش انسانها می دانند . از طرف دیگر پیشرفت های فن آوری وتخصصی شدن امور نیازمند توسعه ظرفیت ها وقابلیت های انسانی است که نیل به این منظور آموزش را پیش از پیش افزایش داد وموجب شده است که امروزه به آموزش از چشم انداز وسیع تر توسعه انسانی نگریسته شود این عوامل شرایطی را فراهم می آورد که شکل وکارایی نظامهای تعلیم وتربیت همواره مورد بررسی وباز نگری قرار بگیرد تا بتواند با دراختیار گرفتن امکانات وسیع به نیاز های فزاینده آموزش انسانها پاسخی مناسب ارائه نماید.

ضرورت و اهمیت آموزش خانواده :

از میان عوامل اجتماعی که در پرورش کودک مؤثرند خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا در سالهای اولیه رشد ، بیشترین و مؤثرترین ارتباط کودک با خانواده اش است واعتقادات ، ارزشها و نگرش ها ی کودک توسط والدین به اوانتقال می یابد. اکثر روانشناسان علوم رفتاری هم معتقدندکه ساده ترین روش برای کمک به کودکان،آموزش والدین است ونهادهای آموزشی حتی اگر تجهیزات مدرن داشته باشند نمی توانند نیاز های روحی کودکان را فراهم کنند واین وظیفه بر عهده والدین است.آموزش خانواده و والدین در دهه های اخیر در اکثر کشورهای دنیا به عنوان یک امر ضروری در جهت ایجاد محیط خانوادگی مناسب برای رشد فرزندان و پیشرفت تحصیلی آنان مد نظر قرار گرفته است اکثر تحقیقات بر این واقعیت تأکید ورزیده اند که در امر تربیت فرزندان بایستی از آموزشهای جامع ، سازمان یافته واز پیش طراحی شده بهرمند شد . همچنین نتایج تحقیقات روانشناسان پس از سالهای 1890 تاکنون ، این نکته را تأیید می کنند که پرورش وتکامل کودک در درجه اول با محیط خانوادگی و محل زندگی او رابطه وجود دارد . با این وضع امروزه با توجه به دستاورد های روانشناسان و نیز مسایل حاد تربیتی کودکان، روابط خانه ومدرسه وروابط فرزندان با یکدیگر ، عقیده بر آن است ، آموزش آکادمیک به تنهای کافی نیست و همه اعضاء خانواده به آموزش نظری دیگری هم نیازمندند ،آموزشهای که دانش مربوط به رشد عاطفی و هوش کودکان ،آگاهی از تعامل بین کودک ودیگر اعضای خانواده و… را در بر می گیرد . برای نجات خانواده وداشتن جامعه سالم ،لازم است هرچه بیشتر در تشکیل کلاسهای آموزش خانواده به شیوه ای که برای والدین جذاب ومفید باشد بکوشیم ؛زیرا ضرورت آموزش والدین و توجه دادن به نقش آنها در اصلاح رفتار فرزندانشان مؤثر ومفید بوده ودرمقایسه باخدمات کلینیکی که روانشناسان در موقعیت و زمان محدود می توانند تأثیردر مانی ایجاد کنند ،چنانچه آموزش به والدین داده شود میزان تأثیر آ ن در اصلاح رفتار کودک بیشتر خواهد بود .

منبع

خاتمی،مسعود(1393)، اثر بخشی آموزش خانواده بر دیدگاه تربیتی مادران،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0