معیارهای سنجش رقابت

اهمیت شاخص­های سنجش رقابت را می­توان در قابلیت این شاخص­ها در تبیین شدت تمرکز یک صنعت (همچون صنعت بانکداری) دانست. مفهوم تمرکز از جمله مفاهیم مورد بحث در متون اقتصادی است که در رابطه با سنجش آن دیدگاه­های متعددی وجود دارد. به رغم حاکمیت دیدگاه­های مختلف در خصوص سنجش این شاخص همچنان می­توان به نقاط مشترکی (همچون تعداد بانک­ها  و توزیع اندازه بانک­ها) در میان شاخص­های فوق دست یافت.

شاخص­های تمرکز

نسبت تمرکز k بانک

سادگی و محدودیت اطلاعات مورد نیاز در محاسبه نسبت تمرکز k بانک، آن را به یکی از پرکاربردترین شاخص­ها در محاسبه تمرکز تبدیل کرده است. برای محاسبه این شاخص، باید حاصل جمع سهم بازاری k مورد از بزرگترین بانک­ها در بازار، به دست آید. در این رابطه k بانک پیشرو با وزنی یکسان در محاسبات وارد می­شوند. حتی اگر بانک های کوچک بسیاری در بازار فعالیت داشته باشند، در محاسبه لحاظ نمی­شوند. برای تعیین تعداد دقیق k، قاعده مشخصی وجود ندارد. نسبت تمرکز را می­توان به عنوان نقطه­ای در منحنی تمرکز در نظر گرفت. این شاخص بین صفر (سهم برابر تعدادی زیادی از بانک ها) و یک (سهم 100 درصدی یک بانک) قرار دارد. اگر در صنعت مورد نظر n بانک با سهم برابر فعالیت داشته باشند.

شاخص هرفیندال – هیرشمن

شاخص هرفیندال هیرشمن (HHI) که مبنایی برای ارزیابی درجه تکامل سایر شاخص های تمرکز است، یکی از پرکاربردترین معیارهای تمرکز در متون نظری و تجربی به شمار می­رود. در بسیاری از کشورها همچون ایالات متحده در اجرای قوانین ضدرقابتی در صنعت بانکداری از این شاخص استفاده می­شود. که در آن مجموع مجذور اندازه بانک­ها به عنوان سهم هر بانک درنظر گرفته می­شود. طبق این رابطه، به بانک­های بزرگتر، وزن بیشتری اختصاص می­یابد. در واقع بر خلاف شاخص قبلی، تمامی بانک­ها در محاسبات وارد می­شوند.

به جهت اهمیت شاخص هرفیندال، محققان بسیاری در صدد برقراری ارتباط میان این شاخص و نظریه توزیعی از طریق نمایش آن در قالب توزیع اندازه بانک برآمدند. اولین تلاش برای ارایه شاخص HHI در قالب واریانس و میانگین توزیع توسط آدلمن صورت گرفت.

  1. ارتباط میان تعداد بانک­ها و شاخص، رابطه ساده نبوده و با مشخص بودن تعداد بانک­ها در بازار، HHI همراه با واریانس (که خود تابعی از تعداد بانک­ها در بازار است)، افزایش می یابد
  2. با این شیوه نمایش HHI، ترکیبات متنوعی از تعداد و اندازه بانک­ها می توانند HHI مشابهی به وجود آورند. در هر حال باید توجه داشت که این امر به معنای ضعف شاخص نیست.

در چارچوب تحلیل­های فرضی بازار، رودز نشان داد که نابرابری سهم بانک­ها ممکن است به میزان قابل توجهی میان بازارهای مختلف با مقدار HHI مشابه، متفاوت باشد. در مقابل، هارت رویکردی متفاوت از قبل را در نظر گرفت و HHI را در قالب نظریه توزیعی مطرح کرد. به عقیده وی، مواردی وجود دارد که به رغم مشخص نبودن تعداد دقیق بانک­ها در یک صنعت، اطلاعاتی در خصوص اندازه بازاری بانک و طبقه­بندی اندازه بانک­ها بر حسب اعتبارات وجود دارد. وی پیشنهاد می­کند که توزیع کل اندازه بانک­ها در قالب «گروه­بندی» مورد بررسی قرار گیرد. در صورت مشخص بودن ارتباط میان توزیع­ها، پارامترهای توزیع اولیه از پارامترهای گشتاور اولیه محاسبه می­شوند.

شاخص هال تایدمن  و شاخص روزن بلوث

شاخص­های تمرکز تعمیم یافته توسط هال – تایدمن و روزن بلوث به لحاظ شکل و وجوه مشخصه، مشابه یکدیگر هستند. با توجه به آن که تعداد بانک­ها بیانگر شرایط ورود به صنعت می­باشد، لحاظ کردن آنها در محاسبه شاخص تمرکز ضروری است. برای تضمین تأکید بر مقدار مطلق بانک­ها، سهم هر بانک معادل رتبه آن در نظر گرفته می­شود و بزرگترین بانک وزن 1 = i را به خود اختصاص می­دهد. دامنه HTI در محدوده صفر (به ازای تعداد نامحدود بانک­های با اندازه برابر) و یک (زمانی که بانک به صورت انحصاری در بازار فعالیت می­کند) قرار دارد.

شاخص روزن بلوث نیز با منحنی تمرکز ارتباط بسیاری داشته و مؤلفه های متعددی را در توزیع اندازه بانک در نظر می­گیرد. استفاده از رتبه بانک به عنوان وزن برای محاسبه شاخص، با کوچکترین بانک آغاز می­شود. شاخص روزن بلوث از مساحت بالای منحنی تمرکز و پایین خط افقی ترسیم شده در سطح 100% (کل بازار) در محور عمودی محاسبه می­شود. تنها اختلاف میان شاخص­ها از رتبه بانک­ها ناشی می­شود. به عبارتی، به ازای درجه معین نابرابری، شاخص RI با افزایش تعداد بانک­ها کاهش می­یابد. هاوس بیان می­کند که مقدار شاخص روزن بلوث به شدت تحت تأثیر بانک­های کوچک در توزیع اندازه قرار دارند؛ به گونه ای که مفید بودن آن برای تجزیه و تحلیل رقابت در صنایع با درجه تمرکز بالا مورد تردید است.

شاخص جامع تمرکز صنعتی

شاخص جامع تمرکز صنعتی (CCI)، از بحث پیرامون تمرکز و پراکندگی بانک­ها (یا بنگاه­ها در صنایع مختلف) به دست آمده است. با وجود توافق همگان مبنی بر این که تسلط در تعداد کمی از بزرگترین بانک­ها تعیین کننده رفتار صنعت است، معیارهای مطلق تمرکز سهم بازار، به دلیل نادیده گرفتن تغییرات ساختار بازار میان بنگاه­های بزرگ، مورد انتقاد قرار گرفته­اند. در مقابل، معیارهای نابرابری سهم نظیر منحنی لرنز و ضریب جینی سهم بازاری، اهمیت بانک­های بزرگ را در صنعت کمرنگ می­کنند. برای غلبه بر ناکارایی شاخص­های قبلی، هورواث ، شاخص جامع تمرکز صنعتی (CCI) را معرفی کرد که از طریق آن، امکان محاسبه پراکندگی نسبی سهم هر بانک و اندازه مطلق آن به طور همزمان پدید آمد.

طبق رابطه، این شاخص از مجموع سهم نسبی بانک پیشرو و مجموع مربعات اندازه­های نسبی بانک­ها با وزنی معادل اندازه نسبی سهم سایر بانک­ها در صنعت محاسبه می­شود. زمانی که بانک به صورت انحصاری فعالیت می­کند، شاخص معادل واحد است. در مقایسه با شاخص هرفیندال هیرشمن، شاخص جامع تمرکز صنعتی از حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات سهم بازاری بانک­های کوچک برخوردار است و بنابراین برای محاسبه تمرکز در بازارهای شبیه به کارتل مناسب­تر می­باشد.

شاخص هانا و کای

هانا و کای نشان دادند که ورود بانکی با اندازه­ای معادل اندازه متوسط مؤثر بانک­های موجود، بیشترین کاهش در شاخص تمرکز را دارد. با ورود بانکی بزرگتر از اندازه متوسط مؤثر به صنعت، اثر کاهش در شاخص تمرکز کوچکتر بوده و یاحتی می­تواند برعکس شود. توسعه بانک­های با اندازه بزرگتر از اندازه متوسط مؤثر، مقدار HKI را افزایش داده و توسعه بانک­های با اندازه کوچکتر از اندازه متوسط مؤثر، شاخص را کاهش خواهد داد.

شاخص U دیویس

دیویس شاخص U را بر حسب نابرابری تعداد بانک­های صنعت تعریف کرد و از طریق آن نشان داد که شاخص­های تمرکز قبلی، وزن بسیار زیادی به هریک از مؤلفه­های نابرابری یا تعداد بانک­ها در بازار داده­اند. این شاخص به ازای aهای مختلف، انعطاف پذیری در وزن­های معین نابرابری اندازه (I) و تعداد بانک­ها (n) را امکان پذیر می­سازد (که در مقایسه با شاخص­های تمرکز پیشین نوعی ابتکار عمل به شمار می­رود).

به منظور دستیابی به نتایج صریح و منطقی به لحاظ اقتصادی برای این شاخص، دیویس پیشنهاد می­کند که در کاربردهای تجربی باید a به 1£ a محدود شود. به ازای 1£ a، هر فرآیند منتهی به ادغام منجر به افزایش شدت تمرکز خواهد شد و این افزایش معادل با اندازه بانک­های ادغام شونده خواهد بود. علاوه براین، اندازه پارامتر a تعیین کننده میزان حساسیت شاخص U نسبت به انواع مختلف ادغام می­باشد. به عبارتی، شاخص U نسبت به ادغام هایی که باعث افزایش مقدار a باشند و یا طی آن بانک­های ادغامی بزرگتر هستند، حساس­تر است. طبق این شاخص، ورود یک بانک جدید به صنعت، منجر به کاهش درجه تمرکز خواهد شد و اثر کاهندگی شدت تمرکز در شرایطی حداکثر خواهد بود که اندازه بانک تازه وارد معادل اندازه متوسط مؤثر باشد. در واقع، ورود بانک­های بسیار کوچک اثر ناچیزی بر کاهش شدت تمرکز برجای می­گذارد (اندازه a تعیین کننده حساسیت این شاخص نسبت به ورود بانک­های جدید است.

شاخص هاوس

براساس تعابیر مختلف به عمل آمده از مدل کورنو، هاوس معیارهایی را در نظر می گیرد که به لحاظ نظری در ساخت شاخص تمرکز در صنعت باید مورد نظر قرار گیرند. وی سپس با استناد به معیارهای مربوطه، اقدام به ساخت دو شاخص تمرکز کرد که نکته نظرات وی را به طور کامل تأمین کند. هر دو معیار به پارامتر a که – اثرات تبانی در مدل انحصار چندقطبی را تأمین می­کنند – بستگی دارند. علاوه بر این، هاوس با ارایه شواهد عددی بیان می­کند که به ازای مقادیر کوچک a – درجه بالای تبانی – چون افزایش n کمتر از HHI است، تمایل به سمت رقابت بیشتر است.

که در آن HHI بیانگر شاخص هرفیندال هیرشمن و a پارامتر مبین درجه تبانی است. به صورت نظری، اعتبار شاخص کاملا به تصریح a بستگی دارد: اگر  ، وزن­های تخصیصی سهم­های بازاری بانک معادل وزن­های HHI خواهد بود و بنابراین استفاده از هر دو شاخص به نتایج یکسان منتهی می­شود. چنانچه بانک به صورت انحصاری فعالیت کند، مقدار شاخص معادل واحد بوده و به ازای تعداد نامحدود بانک­های با اندازه برابر به سمت صفر میل می­کند.

معیار آنتروپی

تدوین معیار آنتروپی ریشه در نظریه اطلاعات دارد و در آن اطلاعات توزیعی مورد انتظار در محاسبات لحاظ می­شود. مقدار شاخص آنتروپی رابطه معکوسی با درجه تمرکز دارد. اگر بازار مورد نظر انحصار کامل باشد، مقدار شاخص به صفر نزدیک می­شود.زمانی که سهم­های بازاری تمامی بانک­ها برابر باشد و تمرکز در بازار در کمترین مقدار ممکن قرار داشته باشد، مقدار شاخص در بالاترین حد خود و برابر با E=log n خواهد بود. همچنین با فرض ثبات تعداد بانک­ها، با افزایش نابرابری میان بانک­ها، مقدار شاخص مذکور کاهش می­یابد. در مقابل، کواکا  نیز نشان داده است که هرقدر سهم بازاری بانک­ها افزایش یابد، میزان شاخص کاهش می­یابد.

منبع

صبائی، امیرمهدی(1392)، ساختار و هزینه اجتماعی انحصار، پایان¬نامه جهت دريافت درجه کارشناسی ارشد، مديريت مالي، دانشگاه تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0