نقش سایر کشور ها و موافقت نامه های منطقه ای  در دزدی های دریایی

موافقت نامه منطقه ای مبارزه با دزدی دریایی و راهزنی مسلحانه  علیه کشتی ها در آسیا، در سال 2005 به امضای کشورهای بنگلادش، برونئی، دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، تایلند و ویتنام رسید .

شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی

آمریکا برای افزایش ظرفیت مانور ناوگان های خود در آب های بین المللی به بهانه حضور دزدان دریایی و نا امن شدن مجمع الجزایر اندونزی، فیلیپین و مالزی حضوردریایی خود را افزایش داد و معابر مهم این مناطق را به ویژه خلیج مالاکا، خلیج بنگال و جزایر جنوب شرقی را تحت کنترل خود درآورد.

اندونزی :

تائجونگ پروک – جاکارتا – دومایی – بلاوان – بلیک پاپان – تابوئنو – موآراجاوا – ساماریندا – آب های لنگرگاهی نیپا مناطق در معرض دزدی دریایی هستند در این مناطق دزدان دریایی معمولاً مسلح به تفنگ یا چاقو یا قمه (کارد بزرگ آمریکایی) هستند وآماده باش برای حمله به سایر مناطق نیز هستند. دولت اندونزی به دلیل احتمال سوء استفاده آمریکا و کشورهای غربی از قطعنامه شماره 1851 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گسترش حوزه تاثیر پذیری آن به “تنگه مالاکا” که سالانه 7000 کشتی عبور می کند و در واقع 25 درصد مبادلات انرژی و کالای کل جهان از این تنگه صورت می پذیرد، به شدت با آن مخالفت کرد.

تنگه مالاکا :

هر چند تعداد حملات دزدان دریایی بدلیل تهاجم گشت ساحلی بر اساس اختیارات قانون ناحیه ساحلی از جولای 2005 به شدت کاهش یافته است لیکن به کشتی ها همچنان توصیه می شود تا هنگامی که از تنگه مالاکا عبور می کنند به  اقدامات احتیاطی ضد دزدی دریایی  توجه و رعایت نمایند: ,

توافق همکاری برای گشت زدنی توسط سه کشور ساحلی مالزی، اندونزی و سنگاپور

سه کشور ساحلی مالزی، اندونزی و سنگاپور به توافق همکاری برای انجام طرح گشت زدنی در تنگه ؛مالاکا  رسیدند برای اجرای این طرح روی دو مورد توافق شد اولین مورد آبراهه ای است که یک سوم تجارت جهان و نصف نفت جهان از آن منتقل می شود و در معرض خطر تروریسم و حملات دزدی دریایی نیست و دومی مورد نیز تصمیم کشورهای ساحلی و تکیه بر توان خود در حراست از تنگه می باشد و وجود نیروهای نظامی خارجی را نیز غیر ضروری دانستند با این حال چهار دزد دریایی پس از این تصمیم گیری در تنگه مالاکا دست به دزدی دریایی زدند مشاهده شده که 35 دزد دریایی مسلح کشتی تانکری حمل گاز را ربودند و چندین حمله و گروگان گیری نیز بوقوع پیوست به دنبال این گستاخی دزدان دریایی  و با توجه به اینکه دزدان دریایی این منطقه کاملاً مسلح هستند دولت مالزی در یکم آوریل 2005 اعلام نمود که افسرهای پلیس مسلح روی یدک کش های و بارج های از پیش تعیین شده و مشخص مسیر حرکت در تنگه مالاکا را پوشش می دهند .دولت های سنگاپور و اندونزی علاقمند به دخالت نیروهای بیگانه در آب های خود نیستند ولی این روش کار را برای آن ها سخت تر خواهد کرد مانند این است که این دو کشور معتقدند که شما آب های تحت مالکیت خود را کنترل کنید و ما آب های تحت مالکیت خود را کنترل می نماییم. در سال 2004 از تعداد کل 325 حمله، 9 حمله در مالزی و 8 حمله در سنگاپور و 93 حمله در آب های اندونزی بوقوع پیوسته است.

تنگه سنگاپور

توصیه می شود که کشتی ها در حالت آماده باش با حداکثر اقدامات احتیاتی ضد دزدی دریایی تردد نمایند . دزدان دریایی مخصوص شب ها زمانی که کشتی هادر لنگرگاه هستند و یا در حال عبور از تنگه می باشند به آنها حمله می کنند .دولت سنگاپور نیز اعلام کرد که مرکز اطلاعات 24 ساعته را راه اندازی می کند.همانگونه که اشاره شد دولت سنگاپور برای جلوگیری از دخالت نیروهای بیگانه اقدام به حراست آبهای تحت حاکمیت و در معرض خطر دزدی دریایی نموده است.

منبع

شرفی،سهیلا،(1393)، تاثیر دزدی دریایی در بیمه های باربری و راهکار های مقابله با آن،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0