موقعیت افراد نسبت به ارتكاب جرم

بطور كلی موقعیت افراد نسبت به پدیدة ارتكاب جرم را می‌توان در سه حالت ترسیم كرد:

الف ـ فرد هیچگونه تمایلی به ارتكاب جرم از خود نشان نمی‌دهد. این عدم تمایل ممكن است، بر اثر تعالیم مذهبی، اجتماعی، عادات و رسوم و آموزه‌های تربیتی حاصل شده و در فرد درونی  شده باشد. به طوری كه فرد تحت هر شرایطی از ارتكاب جرم سرباز خواهد زد. به مفهومی دیگر ضررهای معنوی حاصل از ارتكاب جرم نزد افراد از هرگونه منافع مادی و معنوی احتمالی، بیشتر ارزیابی می‌گردد.افراد و گروه­های دیگر به دلیل آن كه منافع حاصله از ارتكاب جرم برای آنها كم است و چیزی در حد صفر است، جرمی مرتكب نمی‌گردند. به عنوان مثال ثروتمند هرگز دست به سرقت اشیاء كم قیمت نمی‌زند.

ب ـ گروه دوم افرادی هستند كه سود و زیان ناشی از ارتكاب جرم در شرایط مختلف برای آنها تغییر می‌كند. بیشتر افراد جامعه جزو این دسته قرار می‌گیرند. اینان در شرایط طبیعی بسیاری از جرائم را مذموم می‌شمارند. ولی هنگامی كه تحت فشارهای اجتماعی و سایر عوامل قرار می‌گیرند، به بزه دست می‌زنند.

ج ـ دستة سوم كسانی هستند كه در شرایط عادی مرتكب جرم نمی‌شوند. عمل این گروه از دو دیدگاه قابل توجه است. ممكن است زیان‌ها و ضررهای حاصل از ارتكاب جرم برای آنها به حداقل ممكن و به چیزی در حد صفر تقلیل یابد. به عنوان مثال فردی كه دارای موقعیت اجتماعی پایین بوده و به دلیل بیكاری و كمی درآمد، شب‌ها را در خیابان‌ها سپری می‌سازد، احتمالاً در فصل زمستان بیشتر به عمل سرقت دست می‌زند، تا در صورت دستگیری به محل راحت تری انتقال یابد. اصطلاح هتل كه در بین برخی از زندانیان رواج دارد، مبین چنین وضعیتی است. در شق دوم، منافع ارتكاب جرم برای آنها در حداكثر ممكن و حد نهایی قرار دارد. به طوری كه این افراد به هیچ عنوان حاضر به معاوضة منافع مكتسبه نیستند.

ویژگی دسته اول و سوم در این است كه برای آنها سود و زیان ناشی از ارتكاب جرم در نهایت حد خود قرار دارد. برای گروه اول منافع در حداقل و زیان درحداكثرست. و برای گروه سوم منافع در حداكثر و ضرردر حداقل می‌باشد. مفهومی كه در این جا نیاز به توضیح دارد، شرایط عادی است. منظور از شرایط عادی، شرایطی است كه فرد تحت تأثیر عوامل روحی و روانی شدید و آنی قرار نگرفته باشد.

منبع  

شاطرابراهیمی،بهمن(1393)، بررسی میزان تاثیراعمال نمره منفی دررفتار ترافیکی راننده، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته راهوار، دانشکده پلیس راهنمایی ورانندگی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0