موسیقی و نقاشی

برای کودکان کودکستانی می­توان موسیقی و نقاشی را با هم ترکیب کرد.موسیقی نیز مانند رنگ برای بچّه­ها گیراست.

زیرا ریتم آنرا فوری حس می­کند. قلم مو نیز ریتم مخصوص به خودش را دارد. همچنان که موسیقی رنگ خود رادارد. می­توان بچه­های کوچک را عادت دادتا با گوش دادن و حس­کردن موسیقی نقاشی کنند و یا با تعقیب حرکات موسیقی ارزش خط ورنگ را بفهمند. در واقع موسیقی می تواند ریتم بین خط و هماهنگی رنگ ها راروشن کند.

در بخشی ازانجیل آمده که اشاره به داوود نبی که درآن زمان برای درمان افسردگی پادشاه زمانه خود را با موسیقی درمان کرد.بیش از 25 سال پیش افلاطون گفت بگذاریم هنرمندان ما زیبایی واقعی را که در دل طبیعت نهفته است ببیند تا با هنر  بتوانیم جوانانمان را در دست سلامت بنشانیم و زیبایی و تاثیر آن از طریق چشم وگوش مانند نسیمی که سلامت رااز بهشت به هدیه می آورد بر ما بنشیند در زمان رسانس از موسیقی درمانی برای درمان ناشنوایان، عقب مانده ذهنی، بیماری جسمی حادومشکلات رفتاری شدید استفاده  می­کردند.

ریتم یا آهنگ ترسیم

ریتم یا آهنگ ترسیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد. غالباً مشاهده می­شود که کودک در یک شخص یا از شخص دیگر، به تکرار خطوط قرنیه­ای خط­ها یا نقطه ها بعنوان مثال،می پردازد.

این تمایل به تکرار ریتمی، که گاهی تا حد رفتار قالبی واقعی پیش می رود،در تضاد با نقاشی آزاد که بابع تخیّل است، قرار می­گیرد و دقیقاً به این معناست که آزمودنی بخشی از حالت طبیعی وارتجالی خود را از دست داده است وزیر قواعد تحمیل شده زندگی می­کند. در مواقعی که چنین وضعی صراحتاًمشاهده گردد،می توان فرضیه وجود یک روان آزردگی و یا لااقل وجود خصیصه­های وسواسی را عنوان کرد.

مددی،در یک پژوهش، نقاشی درمانی رادرمورد بیست نفر از کودکان دارای اختلا لات و مشکلات هیجانی در طی 24 جلسه 60 دقیقه ای به کار گرفت.موضوع نقاشی برای این کودکان آزاد بوده و هر کودک موضوع دلخواه خود رابه تصویر می­کشید، از آزمون بندر گشتالت بعنوان آزمون،پس آزمون،استفاده شده و نتایج کاملاً آشکاردربهبود مشکلات هیجانی این کودکان مشاهده شده است.

منبع

آروند،هدایت اله(1393)، نقاشی درمانی برسلامت روان دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی مشاوره وراهنمایی،دانشگاه آزاداسلامی کرمان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0