منابع ارزش‌های حاکم بر زندگی

ارزش‌هاى حاکم بر زندگى انسان‏ها، در پرتو چارچوب فکرى کلى‏ که پیش از این ارایه شد، منابع متعددى دارند که نه تنها با یکدیگر ناهمساز نیستند، بلکه مکمل و متمم یکدیگرند:

  • نخستین این منابع دینست؛ وحى الهى موارد حلال وحرام را بشیوه‏اى قاطعانه مشخص مى‏کند و از این راه، رفتارهاى انسانى را که درمسیر اطاعت فرمانهاى الهى وسازندگى جهان هستى است، معین مى‏سازد.
  • دومین منبع، عقل است. عمده آیات قرآن کریم که در آن‌ها مشتقات واژه «عقل» به کار رفته است، این ماده را به صورت جمع و مثبت از جمله: «یعقلون» و «تعقلون»، یا به صورت استفهام انکارى، «افلا تعقلون» به کار برده است،این دلیل آنست که دراستدلال عقلانى، عقل همگانى ملاک سنجش است، نه عقل فردى.
  • سومین منبع، تجارت تاریخى ملتهاست. قرآن کریم ازسرگذشت ملل پیشین سخن گفته است. براى مشخص ساختن ارزشها مى‏توان از پژوهش‏هاى تاریخى و اجتماعى ملت‏ها نیز استفاده کرد.
  • چهارمین منبع، میراث اسلامى کشورها است، براى استفاده از این منبع، به نگاهى نقادانه نیازمندیم تا امکان گزینش ارزش‌هاى والاى تجلى یافته در دوره‏هاى شکوفایى تمدن اسلامى و ارزش‌هاى تجلى یافته در گفتار و رفتار شخصیت‏هاى تاریخى‏اى که در تحکیم پایه‏هاى تمدن اسلامى به عنوان یک تمدن انسانى سهیم بوده‏اند را در اختیار قرار می‌دهد.
  • پنجمین منبع، جامعه‏اى است که در صدد آموزش ارزش‌ها، به نسل‏هاى نوخاسته آن هست. پرداختن به این جامعه، مستلزم آن است که واقعیت‏هاى کنونى مشخص و کاستى‏ها و خلأهاى موجود در رفتار عوام و خواص آن جامعه معین شود. سپس نتیجه این واقعیت‏ها با وضعیت آرمانى، یعنى وضعیتى که باید به آن رسید، سنجیده شود. وضعیت آرمانى را با جست‏وجو در منابع چهارگانه نخست مى‏توان به دست آورد.

منبع

ماندگاری،محبوبه(1392)، نظام ارزش‌ها در خانواده‌های دارای عضو معتاد به مواد مخدر،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0