مفهوم کارآفرینی از دیدگاه علوم‌ رفتاری چیست ؟

با تند شدن آهنگ رقابت در عرصه اقتصاد و بازرگانی، دانشمندان علوم جامعه­شناسی، روان‌شناسی و رفتارشناسی درصدد برآمدند تا به مطالعه رفتار کارآفرینان بپردازند، و ویژگی­های این افراد را که مشخصه اصلی کارآفرین بودن آنان است شناسایی نموده تا بتوانند کارآفرینان را تشخیص دهند.ویژگی­های روان‌شناختی و تجربه­های گذشته، نفوذ مهمی بر کارآفرینی دارند و تمایل به کارآفرینی عامل انگیزاننده فرد در جهت حرکت به سوی کارآفرینی است که ناشی از تفاوت میان جایگاه فعلی و اهداف فرد است . کارآفرینی فرآیندی است که از قصد و نگرش شروع می­شود و به عمل و رفتار کارآفرینانه تبدیل می­شود. ما در اینجا به دو مورد از الگوهای فرآیندی کارآفرینی اشاره می­کنیم تا به اهمیت قصد کارآفرینی در این مراحل بپردازیم:

* الگوی فرآیندی گاتنر: چهار مؤلفه کلیدی در فرآیند کارآفرینی را مورد بحث قرار می­دهد:

  1. قصد بر خلق و ایجاد کسب‌و‌کار
  2. دسترسی به منابع برای کسب‌و‌کار
  3. شکل­گیری ایده
  4. توسعه فعالیت­ها

* الگوی فرآیندی سیمون: این الگو شامل چهار مرحله است:

  1. قصد برای راه­اندازی
  2. شناسایی فرصت
  3. تصمیم برای راه­اندازی
  4. وارد عمل شدن برای ریسک

در اوایل دهه 1960 محققان به‌دنبال جنبه­های روان‌شناختی کارآفرینی بودند. مک‌کلند کارآفرینی را چنین تعریف می­کند: کارآفرین فردی است که شرکت را سازماندهی می­نماید و یا ظرفیت بهره­وریِ آن را افزایش می­دهد. او بر پایه این فرض اعتقاد داشت که یک سری خصیصه­های روان‌شناختی وجود دارد که فرد را کارآفرین می­کند.در اوایل دهه 80 تحقیقات کارآفرینی که بر ویژگی­های شخصیتی کارآفرین متمرکز بودند از رونق افتاد، زیرا با مطالعات بیشتر همبستگی کاملی میان رفتار کارآفرینانه و ویژگی­های فردی دیده نشد، تا زمانی که نظریه آجزن از رفتار برنامه­ریزی شده و نظریه شاپیرو  از مفهوم رویداد کارآفرینانه مطرح گردید. این دو نظریه پایه مدل قصد کارآفرینانه گردیدند و بدین ترتیب عرصه جدیدی در تشریح رفتار کارآفرینانه پدید آمد.همچنین محققین فهرست‌های متعددی از انواع ویژگی‌های شخصیتی کارآفرین ارائه نموده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها نیاز به توفیق یا توفیق‌طلبی، ایمان به خدا، تمایل به مخاطره‌پذیری، نیاز به استقلال، خلاقیت، تحمل ابهام، قدرت تخیل، کارآمد بودن، رشدگرا، شناسایی الگوها، همکاری، قدرت‌طلبی، تعهد و توانایی، ثروت‌گرایی و… که می‌تواند در روند کارآفرینی فرد یا افراد مستقل یا سازمان و غیره نمود یابند و جزئی از کارآفرینی به حساب آیند.

منبع

رحمانی ، سارا (1391) ، بررسی تاثیر خود کارآمدی کار آفرینانه بر تقویت قصد کار آفرینی دانشجویان دانشگاه مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی ،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری و مدیریت ، دانشگاه علاهمه طباطبایی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0