مفهوم و تعاریف  خلاقیت

خلاقیت مفهوم پیچیده ای است. این پیچیدگی از این نظر است که از ابعاد مختلف و منظرهای متفاوت بدان توجه شده است در حال حاضر اندیشمندان عقیده دارند که خلاقیت خصیصه ای نیست که در اختیار افراد معدودی قرار گرفته باشد. بلکه همه انسانها به نحوی از آن برخور دارند، اما امکان بروز آن در افراد با توجه به تفاوت های فردی متفاوت است. برخی از محققین آن را محصول ساخت ژنتیکی فرد و برخی دیگر آن را محصول محیط برشمرده اند. نظر غالب امروز، خلاقیت را محصول مشترک ساخت ژنتیکی و محرک های محیطی می داند.محققان معتقد هستند که همه ی انسانها در کودکی استعدادی خلاق دارند، اما نبودن محیطی مناسب، بی توجهی و تقویت نکردن این توانایی مانع ظهور آن می گردد. یعنی اینکه «خلاقیت یک توانایی قابل پرورش است».

خلاقیت مفهومی است که در طول تاریخ، تعریف آن تغییراتی کرده است. برای مثال، خلاقیت، نوین و نامعمول فکر کردن و رسیدن به راه های نامتعارف است. و یا به نظر استرنبرگ خلاقیت ترکیبی از قدرت ابتکار، انعطاف پذیری، حساسیت در برابر نظریاتی که یاد گیرنده را قادر می سازد خارج از نتایج تفکر نامعقول به نتایج متفاوت و مولد بیاندیشد که حاصل آن رضایت شخصی و احتمالاً خشنودی دیگران خواهد بود.گیلفورد خلاقیت را با تفکر واگرا(دست یافتن به دستیافته های جدید برای مشکل) در مقابل تفکر همگرا(دست یافتن به پاسخ) مترادف دانسته است.

تعاریف خلاقیت : با این وجود آنان در این نکته اتفاق نظر دارند که خلاقیت یعنی توانایی پیدا کردن و در کنار هم گذاشتن عناصر یک مشکل یا یک موقعیت ، سازمان دادن آنها به شیوۀ اصیل و در نتیجه به حل مشکل کمک کردن است .وجه اشتراک تعاریف خلاقیت توجه به « تازگی و نو » بودن است . اما نو بودن به تنهایی مفهوم خلاقیت را روشن می کند . زیرا بسیاری چیزها می تواند تازه باشد اما خلاقانه نیستند . با توجه به این نقص برخی از محققان عنصر سودمندی یا ارزشمندی را به مفهوم تازگی اضافه کرده اند : ورنون معتقد است خلاقیت توانایی شخصی در ایجاد ایده ها ، نظریه ها ، بینش ها ، اشیای جدید و بازسازی مجدد در علوم و سایر زمینه ها است که از نظر محققان ، ابتکاری و از لحاظ علمی ، زیباشناسی ، فن آوری و اجتماعی ، با ارزش قلمداد می گردد .

منبع

جوکار ، جواد (1394) ،رابطه رشد قاوت اخلاقی باخلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول ارسنجان ،پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاداسلامی واحد ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0